روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ آذر - شماره 4261

اعتراض به سخت‌گیری‌های کرونایی

پرواز کاغذ سفیدها در چین

 برگه‌های کاغذ سفید به نماد مخالفت در چین تبدیل شده اند و معترضان چینی با جسارت و بدون ترس از محاکمه احتمالی به مخالفت آشکار با سیاست‌هایی سختگیرانه دولت در قرنطینه کرونا پرداختند.
اعتراض‌های گسترده نسبت به سختگیری‌های ادامه‌دار دولت چین برای مقابله با ویروس کرونا، شنبه‌شب و یکشنبه در سراسر چین گسترش پیدا کرد. بسیاری از معترضان در شهر‌های مختلف چین با در دست داشتن کاغذ‌های سفید و بدون نوشته در تجمع حضور پیدا می‌کنند و کاغذ‌های سفید به نماد این اعتراض‌ها تبدیل شده است.
استفاده از کاغذ‌های سفید، ابتدا در هنگ‌کنگ به عنوان نمادی در برابر استبداد حزب کمونیست چین در اعتراضات رایج شده بود و حالا در اعتراضات اخیر به سرزمین اصلی چین کشیده شده است.
اعتراض‌های کم‌سابقه در شهر‌های بزرگ چین پس از آن آغاز شد که خبر تلفات آتش‌سوزی در یک ساختمان در شهر اورومچی، در استان غربی سین‌کیانگ در شبکه‌های اجتماعی چینی دست به دست شد. براساس روایت‌های موجود، سختگیری‌های کرونایی باعث شده بود که ماموران آتش‌نشانی و امداد نتوانند به‌موقع برای مهار این آتش‌سوزی به محل برسند و این تاخیر باعث مرگ ۱۰ نفر و مصدومیت ۹ نفر دیگر شده است. اعتراض‌ها در واکنش به این اتفاق از سوی رسانه‌ها وسیع‌ترین اعتراضات از زمان روی کار آمدن شی‌جین‌پینگ به عنوان رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۲ است. هر چند رسانه‌های رسمی چین درمورد این اعتراض‌ها سکوت کرده‌اند، اما کاربران چینی در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌ای اخبار و تصاویر این اعتراض‌ها را به اشتراک گذاشته‌اند.
خبرنگاران حاضر در چین نوشته‌اند که بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی وی‌بو که به توییتر چین مشهور است، تصاویر اعتراضات در دانشگاه‌ها و شهر‌های مختلف را به اشتراک می‌گذارند و با معترضان اعلام همبستگی می‌کنند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که اعتراض‌ها در شهر‌های مختلف چین از پکن و شانگ‌های گرفته تا ووهان، شیان، نانجینگ، چونگ‌کینگ و چنگدو با شعار‌هایی علیه ساختار حاکم شنبه‌شب و صبح یکشنبه در جریان بود.
به گزارش فرارو، به نوشته خبرنگار گاردین دانشجویان در دانشگاه چینگ‌هوا، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزشی چین، خواستار پایان قرنطینه کرونایی شده‌اند و شعار «آزادی پیروز خواهد شد» سر داده‌اند. در شانگهای جمعیت معترضان صبح یکشنبه برای دومین روز متوالی به خیابان اورومچی مرکزی آمدند و در ووهان، معترضان نرده‌های جداسازی جمعیت برای مبارزه با کرونا را شکستند. اما شعار‌های معترضین در بسیاری نقاط فقط به اعتراض به سخت‌گیری‌های کرونایی محدود نماند.
در شانگهای، معترضان در اقدامی بی‌سابقه علیه حزب حاکم کمونیست و شخص شی‌جین‌پینگ، شعار دادند. براساس ویدئو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از تجمع شنبه‌شب در شانگ‌های منتشر شده است، شهروندان این شهر شعار می‌دهند: «حزب کمونیست، استعفا! شی جین‌پینگ، استعفا!» در ویدیو‌های دیگر دیده می‌شود که مردم شعار می‌دهند: «آزمایش پی‌سی‌آر نمی‌خواهیم، ما آزادی می‌خواهیم. آزادی، آزادی!».

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه