روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر - شماره 4260

فیلم «دِرب» برنده جایزه بالون نقره‌ای جشنواره سه قاره نانت شد

 فیلم «دِرب» به کارگردانی هادی محقق جایزه بالون نقره‌ای جشنواره سه قاره نانت را دریافت کرد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی، فیلم سینمایی دِرب به کارگردانی هادی محقق و تهیه‌کنندگی رضا محقق در سومین حضور جهانی خود در بخش مسابقه بین‌الملل چهل و چهارمین دوره جشنواره سه قاره در شهر نانت فرانسه برنده جایزه بالون نقره ای فستیوال شد. این جایزه دیشب ۶ آذرماه در اختتامیه این رویداد اهدا شد.
هیات داوران در بیانیه ای اعلام کردند: «ما به خاطر لطافت و عظمت این افسانه فلسفی که توانسته سرسختی شخصیت خود را در قلمرو مجلل و پرخطر کوهستان های ایران آزادانه تجسم بخشد، به این فیلم بالون نقره اهدا کردیم.» چهل و چهارمین دوره جشنواره سه قاره در شهر نانت شب گذشته ۶ آذر (۲۷ نوامبر) با اهدای جوایز به کار خود خاتمه داد.
فیلم دِرب در اولین حضور جهانی خود، جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان را افتتاح کرد و توانست برنده جایزه اصلی بخش رقابتی جی‌سئوک جشنواره شود. این فیلم در دومین حضور جهانی خود در نهمین دوره جشنواره فیلم کاتولیک (کاف) که ماه اکتبر در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد، نیز حضور داشت. چهل و چهارمین جشنواره بین المللی سه قاره نانت فرانسه سومین حضور جهانی این فیلم بود. این چهارمین فیلم موفق برادران محقق است.
دِرب روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانه‌ای تَک و دورافتاده را وصل کند.
هادی محقق، محمد اقبالی و… از جمله بازیگران این اثر هستند. پخش بین‌المللی فیلم برعهده علی قاسمی است.
رضا محقق تهیه کننده این فیلم امسال یکی از پرکارترین و موفق ترین تهیه کنندگان ایرانی بود که با فیلم های دِرب، شهر خاموش، چرا گریه نمی کنی در بخش اصلی جشنواره‌های جهانی حضور داشته است. روز گذشته فیلم شهر خاموش به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی رضا محقق توانست جایزه بهترین کارگردانی جشنواره تالین را به دست آورد.

محمود شهریاری آزاد شد
 محمود شهریاری؛ مجری سابق صداوسیما، روز گذشته آزاد شد.
محمود شهریاری که به دلیل حوادث اخیر، از ششم مهرماه بازداشت شده بود، پس از ۲ ماه ساعاتی قبل از زندان آزاد شد.
آزادی شهریاری در راستای دستور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه مبنی بر آزادی برخی متهمان حوادث اخیر کشور و در پی‌ پیروزی تیم‌ ملی فوتبال کشورمان برابر ولز صورت گرفته است.

در آستانه کریسمس؛
بهترین فیلم‌هایی که ماه دسامبر
به شبکه «اچ. بی. او مکس» می‌آیند
 با نزدیک شدن به تعطیلات و آغاز ماه دسامبر، شبکه «اچ. بی. او مکس» مجموعه‌ای تازه از بهترین فیلم‌هایی که در این رسانه در ماه میلادی آینده پخش می‌شود را اعلام کرد.
این فیلم‌ها شامل آثار کمدی، فیلم‌های جشن کریسمس و یا مستندهای جذاب است که در روزهای یکم، ششم، سیزدهم، ۱۵ و ۱۶ نوامبر پخش می‌شود.
این فیلم‌ها شامل کمدی رمانتیک جذاب یک کریسمس هالیوود - A Hollywood Christmas، مستند زنده باد معلم - ¡Viva Maestro، درام تاریخی کمدی معمایی آمستردام - Amsterdam، تراژیک کمدی تحسین‌شده بنشی‌های اینشرین - The Banshees of Inisherin، بازی خطرناک - Jugada Peligrosa و قوانین این محل - This Place Rules است.
یک کریسمس هالیوود به کارگردانی الکس رناریولو و زنده باد معلم ساخته تد برون هر دو در روز یک دسامبر منتشر می‌شود.
در یک کریسمس هالیوود جسیکا وان، جُش سوویکارد و می‌سی پایل و در زنده باد معلم هم الجاندرو کارنو، گوستاوو دومادل و ناتالی آل گیندی ایفای نقش می‌کنند.
آمستردام دیوید. اُ. راسل هم در روز ششم ماه میلادی آینده به اچ. بی. او مکس می‌آید.
این فیلم که از ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ در لس آنجلس فیلمبرداری شد، نخستین فیلم راسل پس از جوی در سال ۲۰۱۵ است. کریستین بیل، مارگو رابی و جان دیوید واشینگتن در نقش‌های اصلی در کنار گروه بزرگی بازیگران از جمله کریس راک، آنیا تیلور-جوی، زوئی سالدانیا، مایک مایرز، مایکل شنون، تیموتی اولفینت، آندره‌آ ریسبرو، تیلور سوئیفت، ماتیاس خونارتس، آلساندرو نیوولا، و رابرت دنیرو در کنار دیگران، در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.
آمستردام در ۷ اکتبر ۲۰۲۲ توسط والت دیزنی استودیو موشن پیکچرز در ایالات متحده اکران شد. این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد، اکثر آن‌ها طراحیِ تولید و عملکردِ بازیگران را تحسین کردند، اما از نویسندگی و کارگردانیِ راسل انتقاد کردند.
مخاطبان این شبکه همچنین در روز ۱۳ دسامبر می‌توانند به تماشای بنشی‌های اینشرین بنشینند؛ یک فیلم کمدی-درام سیاه محصول سال ۲۰۲۲ به نویسندگی و کارگردانی مارتین مک‌دونا که در آن کالین فارل، برندن گلیسون، کری کندن و بری کیوگن به ایفای نقش پرداخته‌اند. بنشی‌های اینیشرین نخستین بار در ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد؛ فارل و مک‌دونا به ترتیب جوایز جام ولپی بهترین بازیگر مرد و اوسلای طلایی برای بهترین فیلم‌نامه را دریافت کردند. این فیلم در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ توسط سرچلایت پیکچرز اکران شد. نیمه دسامبر زمانی است که اچ. بی. او مکس آن را برای پخش بازی خطرناک در نظر گرفته است. آخرین فیلمی که اچ. بی. او مکس از آن به عنوان بهترین‌های خود در ماه دسامبر نام می‌برد قوانین این محل به کارگردانی اندرو کالاگان است که در پایان همین ماه مخاطبان را به پای این شبکه می‌کشاند.

روند تیره و تار ادامه دارد؛
ضرر ۱۰۰ میلیون دلاری دیزنی با «دنیای عجیب»
 «دنیای عجیب» جدیدترین انیمیشن بلند کمپانی دیزنی با ضرری باورنکردنی روبه‌رو شده است.
به گزارش ورایتی، «دنیای عجیب» دیزنی جدیدترین انیمیشن این کمپانی، در تعطیلات ۵ روزه عید شکرگزاری آمریکایی‌ها و با نمایش در ۴۱۷۴ سالن سینما تنها ۱۸.۶ میلیون دلار فروخت تا خیلی کمتر از پیش‌بینی فروش ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلاری ظاهر شود.
این فروش بدترین تجربه برای دیزنی در افتتاحیه یکی از فیلم‌هایش است. «داستان غرب» نیز فروش ۱۰.۵ میلیون دلاری را در افتتاحیه خود ثبت کرده بود، اما آن فیلم در دوران کرونا راهی سینماها شده بود. این در حالی است که «انکانتو» با فروش ۴۰ میلیون دلاری و «لایت‌یر» با فروش ۵۱ میلیون دلاری در تعطیلات شکرگزاری کار خود را شروع کرده بودند.
به گفته تحلیل‌گران این فیلم حداقل ضرری ۱۰۰ میلیون دلاری را تجربه خواهد کرد؛ مگر اینکه فروشش بالا برود که با توجه به نقدهای متوسط و استقبال کم تماشاگران امری بعید است. از آنجا که این فیلم با بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری تولید شده و ده‌ها میلیون دلار هم هزینه‌های بازاریابی و توزیع جهانی آن بوده باید حداقل ۳۶۰ میلیون دلار بفروشد تا ضرر نکند.
در حالی که «لایت یر» اکران سینمایی‌اش را با فروش ۲۲۶ میلیون دلاری در سراسر جهان به پایان برد و «انکانتو» هم در نهایت ۲۵۶ میلیون دلار فروخت، رسیدن به رقم ۳۶۰ میلیون دلاری برای انیمیشن جدید دیزنی دست‌نیافتنی خواهد بود.
در عین حال این فیلم نمی‌تواند به فروش خارجی هم خیلی امیدوار باشد زیرا تاکنون ۹.۲ میلیون دلار از اکران در ۴۳ بازار بین‌المللی به دست آورده است. مانند بیشتر فیلم‌های هالیوودی، تنش با چین و روسیه که ۲ بازار بزرگ بین‌المللی فیلم هستند، بر فروش خارجی آن اثر می‌گذارد و در عین حال از آنجا که فیلم دارای شخصیتی همجنس‌گراست و ارجاعاتی به این امر دارد، دیزنی تصمیم گرفته تا آن را در بازارهای خاورمیانه، اندونزی و مالزی نیز اکران نکند.
«دنیای عجیب» اکنون جدیدترین تجربه ناموفق دیزنی محسوب می‌شود که مدتی است روندی تیره و تار را طی می‌کند و مدت‌هاست استانداردهای طلایی‌اش موثر نمی‌افتد. این استودیو در دوران کرونا فیلم‌های انیمیشن «روح» و «لوکا» ساخته پیکسار را در سرویس آنلاین دیزنی پلاس قرار داد و برخی از تحلیل‌گران معتقدند با این کار سهواً برخی از تماشاگران خود را از سینما دور کرده است. دان هال «دنیای عجیب» را کارگردانی کرد و فیلم با صداپیشگی جیک جیلنهال، دنیس کواید، جابوکی یانگ وایت و گابریل یونیون در قالب خانواده‌ای از کاشفان افسانه‌ای که می‌خواهند سرزمینی مرموز را که در حال از دست دادن منبع انرژی حیاتی خود است، نجات دهند ساخته شده است. تماشاگران نسبت به این فیلم سخت‌گیرتر از منتقدان بودند و فیلم میانگین ۷۳ درصد را از منتقدان راتن تومیتوز کسب کرده و پیتر دبروژ منتقد ورایتی آن را فیلمی درجه ۲ از دیزنی خوانده است.

جابجایی بودجه، دلیل برکناری
سمت مدیرعامل دیزنی پلاس
 گزارش تازه منتشر شده‌ای ادعا می‌کند که جابجایی بودجه علت برکناری باب چاپک از سمت مدیرعاملی دیزنی پلاس بوده است.
مدیرعامل پیشین برای جبران زیان‌های دیزنی پلاس بودجه بسیاری از پروژه‌ها را تغییر داد.
حذف ناگهانی باب چاپک و بازگشت باب ایگر از اخبار اخیری بود که دنیای سرگرمی و تجارت را تکان داد. گزارشی که تازه منتشر شده مدعی است چاپک تلاش داشت با جابجایی بودجه برای بسیاری از پروژه ها، دیزنی پلاس را به سود زیادی برساند. حتی کریستین مک کارتی مدیر ارشد مالی دیزنی پلاس از دلایل برکناری چاپ است؛ چرا که می‌گفت نگران راهبرد مدیرعامل پیشین دیزنی پلاس بود. باب ایگر که تا فوریه ۲۰۲۰ مدیرعاملی دیزنی را بر عهده داشت، بار دیگر با جایگزینی باب چاپک به سمت خود بازگشت. جایگزینی ایگر که غافلگیری بیشتر صنعت سرگرمی و وال استریت را به دنبال داشته، اواخر روز یکشنبه هفته پیش از سوی هیأت مدیره دیزنی تأیید شد.
این برکناری پس از آن اتفاق افتاد که دیزنی گزارش سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد و موجب وحشت وال استریت شد. چرا که حکایت از افزایش هزینه‌های تولید و بازاریابی به یک و نیم میلیارد دلار داشت که یک روز پس از انتشار این گزارش سهام دیزنی به زیر ۱۰۰ دلار سقوط کرد و به ۹۰ دلار رسید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه