روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر - شماره 4256

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین:

پلاتین در سال ۲۰۲۳ نایاب می‌شود

 شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین (WPIC) اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ پس از مازاد بسیار زیاد در سال جاری، کسری فلز مورد استفاده در اگزوز خودروها، صنعت و جواهرات وجود داشته باشد.
این سازمان اظهار کرد: استفاده خودروسازان افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران از فروشندگان خالص به خریداران خالص تغییر خواهند کرد و تقاضا را در سال ۲۰۲۳ با ۱۹ درصد افزایش به ۷.۷۷ میلیون اونس افزایش خواهند داد که بیشترین میزان از سال ۲۰۲۰ است.
شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین اعلام کرد که قطعی برق و تعمیر و نگهداری در معادن در آفریقای جنوبی به عنوان تولیدکننده برتر، عرضه را محدود می‌کند و سال آینده کسری ۳۰۳ هزار اونس ایجاد می‌کند. این سازمان همچنین اعلام کرد که بازار امسال ۸۰۴ هزار اونس مازاد عرضه خواهد داشت که کمتر از ۹۷۴ هزار اونس مازادی است که در آخرین گزارش سه ماهه خود در سپتامبر پیش‌بینی کرده بود.
تقاضای صنعت خودرو با افزایش تولید خودرو و مقررات سخت‌گیرانه‌تر که نیاز به فلز بیشتری در سیستم‌های اگزوز برای خنثی‌کردن آلاینده‌ها دارد، افزایش می‌یابد.
شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: تولیدکنندگان همچنین برای صرفه‌جویی در هزینه، پالادیوم را با پلاتین ارزان‌تر جایگزین می‌کنند، به طوری که این جایگزینی ۳۴۰ هزار اونس تقاضای پلاتین در سال جاری و اندکی بیش از ۵۰۰ هزار اونس در سال ۲۰۲۳ را شامل می‌شود.
شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: خرید شمش و سکه پلاتین در سال آینده با افزایش خرید در ژاپن ۴۹ درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که خروج فلز از صندوق‌ها و مبادلات معامله شده در بورس باید به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. به گفته این سازمان، تقاضا از سوی صنعت دومین بالاترین رکورد در سال ۲۰۲۳ خواهد بود زیرا استفاده از شیشه‌سازان ۵۲ درصد افزایش یافته است.
شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین عنوان کرد که علیرغم عرضه بیش از حد، دسترسی به پلاتین محدود بوده است زیرا چین ۲.۵ میلیون اونس از اوایل سال ۲۰۲۱ وارد کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، ترور ریموند، مدیر اجرایی شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: این واردات مازاد، چه استفاده شود و چه به عنوان موجودی نگهداری شود، از مجموع مازاد جهانی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ فراتر رفته و برای ورود مجدد به بازارهای غربی برای رفع کسری در سال ۲۰۲۳ به دلیل کنترل‌های صادرات داخلی در دسترس نخواهد بود.

میزان صادرات فولادی‌ها در ۷ ماهه امسال
 طبق آمار، طی هفت ماهه سال جاری بالغ بر هشت میلیون تن صادرات اقلام فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای همه مقاطع تخت، محصولات و آهن اسفنجی کاهشی رقم خورده است؛ این در حالیست که دو ماه ابتدایی سال روند صادرات فولادی‌ها افزایشی بود.
بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی هفت ماهه امسال یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به یک میلیون و ۴۸۶ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته شش درصد بیشتر شده است. پس از آن صادرات شمش فولاد نیز افزایش ۱۸ درصدی را ثبت کرده است.  
صادرات سایر اقلام فولادی در مجموع هفت ماهه ۱۴۰۱، همچون مقاطع تخت، محصولات فولادی و آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت صادرات چهار درصدی برای محصولات فولادی و افت ۴۶ درصدی برای مقاطع تخت و آهن‌اسفنجی ثبت شده است.
همانطور که اشاره شد، از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که یک میلیون و ۴۱۵ هزار تن آن میلگرد (با رشد هشت درصدی نسبت به سال گذشته)، ۹۱ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع (با افت ۱۳ درصدی) و ۷۴ هزار تن تیر آهن (با افت یک درصدی) صادر شده که در مجموع نسبت به صادرات این مقاطع در هفت ماهه ۱۴۰۰، افزایش شش درصدی رخ داده است.
صادرات شمش فولاد (فولاد میانی) با رشد ۱۸ درصدی از چهار میلیون و ۵۷ هزار تن به چهار میلیون و ۷۹۹ هزار تن رسیده است.
از مجموع کل شمش صادر شده، یک میلیون و ۳۳۵ هزار تن سهم اسلب است که صادرات آن در هفت ماهه امسال ۳۶ درصد کمتر از میزان صادر شده در مدت مشابه سال گذشته است. همچنین۸۶۰ هزار تن بیلت‌وبلوم صادر شده که چهار درصد بیش از میزان صادرات آن در هفت ماهه ۱۴۰۰ است.
 صادرات محصولات فولادی چهار درصد نسبت به صادرات آن در هفت ماهه سال گذشته کاهش یافته و از یک میلیون و ۸۵۵ هزار تن صادرات در نیمه نخست ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۲۳ هزار تن در مجموع هفت ماهه ۱۴۰۱ رسیده که ۳۵۸ هزار تن آن در مهر ماه صادر شده و الباقی متعلق به نیمه نخست سال است.
ظرف هفت ماه ابتدایی امسال، ۲۰۱ هزار تن مقاطع تخت و ۳۷۸ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده که به نسبت ۳۶۹ هزار تن مجموع مقاطع تخت فولادی و ۶۹۸ هزار تن آهن اسفنجی ادر شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، هر یک کاهش ۴۶ درصدی را تجربه کرده است.  
از میزان مقاطع تخت فولادی صادر شده، با کاهش ۵۱ درصدی ۱۴۱ هزار تن ورق گرم، با کاهش ۳۰ درصدی ۴۷ هزار تن ورق پوشش‌دار صادر شده است. ۱۳ هزار تن ورق سرد نیز در این مدت صادر شده که نسبت به میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸ درصد بیشتر است.

وزیر کار:
مطالبات 90 هزار میلیاردی تأمین اجتماعی
 امسال وصول می‌شود
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مطالبات 90 هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی از دولت، امسال وصول می‌شود. سیدصولت مرتضوی ‌در مورد مطالبات تأمین اجتماعی از دولت که قرار است امسال 90 هزار میلیارد تومان وصول شود، اظهار داشت: همه این مطالبات را امسال دریافت می‌کنیم و تلاش بر این است که طبق قانون بودجه عمل کنیم.
وزیر تعاون همچنین در پاسخ به پرسشی مربوط به مطالبات بازنشستگان گفت: هر آنچه که در توان داشته باشیم به کار می‌گیریم که در خدمت کارگران و بازنشستگان و ولی‌نعمتان خود باشیم.
مرتضوی همچنین در مورد نقش بسیج در ایجاد اشتغال گفت: بسیج از نهادهایی است که از همه ظرفیت‌های خود برای کمک به اشتغال استفاده می‌کند. هم در طراحی موارد اشتغال‌زا و ایجاد اشتغال موفقیت خوبی داشته است، هم در محرومیت‌زدایی با کمک گروه‌های جهادی کمک کرده است و هم اینکه توانسته است منابع مردمی را جمع‌آوری و در تلفیق با منابع عمومی به اشتغال‌زایی برای مناطق محروم و روستایی کمک کند.
امسال در قانون بودجه مصوب شده است که دولت از محل واگذاری سهام خود در شرکت‌های دولتی 90 هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت می‌کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک:
در بخشی از لوازم خانگی کوچک به واردات نیاز داریم
به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک، بیشتر محصولات این بخش در کشور تولید می‌شود. در حال حاضر در حوزه برخی محصولات از جمله اسپرسوساز، تصفیه هوا، ریش تراش، سشوار و بعضی از تسترهای آسانسوری به واردات نیاز داریم.
ابوالقاسم شانه ساز  با بیان اینکه انجمن موافق واردات بخشی از لوازم خانگی کوچک است که در کشور تولید نمی‌شود، اظهار کرد: این موضوع را به وزارتخانه نیز اعلام کردیم.
وی افزود: اما واردات بخشی از لوازم خانگی کوچک که با کیفیت مناسب در کشور تولید می‌شود، به نفع کشور نیست.
به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک، بیشتر محصولات این بخش در کشور تولید می‌شود. در حال حاضر در حوزه برخی محصولات از جمله اسپرسوساز، تصفیه هوا، ریش تراش، سشوار و بعضی از تسترهای آسانسوری به واردات نیاز داریم.
وی در پاسخ به سوالی درباره تولید ماکروفر، اظهار کرد: در حال حاضر سه شرکت داخلی ماکروفر تولید می‌کنند. البته ماکروفر جزو لوازم خانگی کوچک نیست، چرا که قابل حمل نیست و مستقر می‌شود. شانه ساز در پاسخ به اینکه چرا تاکنون با واردات محصولاتی که تولید داخل ندارد، موافقت نشده؟ تصریح کرد: مشکل اینجاست که مثلا اسپرسوساز تعرفه جدا ندارد و ممکن است تعرفه آن با محصولاتی که تولید داخل دارند مشترک باشد. در این صورت اگر واردات برای یک تعرفه آزاد شود ممکن است کالاهایی که مشابه داخل دارند نیز وارد شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه