روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر - شماره 4256

اقدام متقابل ایران پس از صدور قطعنامه شورای حکام

تولید اورانیوم 60 درصد آغاز شد

   در پاسخ به قطعنامه خصمانه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران اقدامات موثری را در سایت‌های شهید احمدی روشن و شهید علیمحمدی انجام داد.
سازمان انرژی اتمی کشورمان در روزهای گذشته دو آبشار IR۲m و IR4 را در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز) راه‌اندازی کرد و فرآیندهای آغاز گازدهی دو آبشار دیگر را نیز در دستور کار قرار داد.
همچنین فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نیز در سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی (فوردو) از طریق ماشین‌های IR۶ آغاز کرد. با توجه به جمع‌آوری ماشین‌های IR۱و جایگزینی آن‌ها با ماشین‌های قدرتمند و پیشرفته‌ی IR۶ عملاً ظرفیت سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی به ۱۰ برابر رسید.
پنجشنبه هفته‌ی گذشته، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر با صدور قطعنامه‌ای خصمانه علیه کشورمان، ایران را به عدم همکاری کافی در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده ادعایی متهم کرد و عنوان می‌کند که ایران در راستای اجرای وظایف قانونی خود و بدون تأخیر بایستی اقداماتی را صورت دهد.
این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب این شورای ۳۵ عضوی رسیده است و اگر به لحاظ جمعیتی به کشورهایی که با این قطعنامه همراهی نکردند نگاه کنیم، بخش قابل توجهی از جمعیت جهان به شمول کشورهای هند، چین، روسیه، آفریقای جنوبی و … مخالف سواستفاده‌ی ابزاری کشورهای غربی از آژانس برای اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران هستند. پیش از این اقدام غیرسازنده از طرف آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از برگزاری جلسات متعدد بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین خبر داد و افزود: در حالی که طی هفته‌های اخیر هیئت سازمان انرژی اتمی ایران با نگاهی رو به جلو در حال گفتگو و تعامل با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یافتن راه حلی عملی جهت حل و فصل موضوعات پیچیده و فنی پادمانی بود، هیچ دلیل موجه فنی یا فوریت پادمانی برای ارائه قطعنامه علیه ایران وجود ندارد.
البته پس از این اقدام خصمانه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که دومین قطعنامه علیه ایران در سال میلادی جاری بود، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان برگزاری نشست خبری مشترک با «سید بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته گذشته اقدام غیرسازنده‌ای را انجام داد. در حالی که دو هفته پیش هیأتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران به وین سفر کرده و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند، ولی به یک باره در راستای تأثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تدوام سیاست به شدت ریاکارانه این روزهای ایالات متحده آمریکا قطعنامه‌ای را علیه ایران بر روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سو استفاده سیاسی کردند.
وی تصریح کرد: اقدام متقابل و مؤثر را انجام خواهیم داد در عین حالی که به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهیم بود.
رییس سازمان انرژی اتمی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از دوشنبه در فردو آغاز شد
دیروز رییس سازمان انرژی اتمی گفت: تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در سایت فردو از روز دوشنبه آغاز شده است.
محمد اسلامی با همراهی علی سلاجقه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست بازدید کردند. رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان این بازدید ضمن تقدیر از متولیان برگزاری سالانه این نمایشگاه اظهار کرد: اکنون موضوع محیط زیست؛ مساله مهمی محسوب می‌شود زیرا امروز با حجم سنگینی از آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ مواجه هستیم و این مورد جزو تکالیف فردی، اجتماعی و نیز سازمانی تمام دستگاه‌ها محسوب می‌شود و همه باید به صورت یکپارچه از محیط زیست حمایت کنند. وی بیان کرد:‌ در دنیا برای سال ۲۰۵۰ تولید کربن صفر را هدف‌گذاری کرده‌اند و امید است با توجه به این موارد بتوانیم کشور را به سمت تولید کربن صفر هدایت کنیم. اسلامی گفت: در سازمان انرژی اتمی و به‌منظور حمایت از محیط زیست، فناوری‌های در اختیار را در ۲ بخش گسترش خواهیم داد.
اثرات مهم تولید برق هسته‌ای در اقتصاد و صنعت
وی ادامه داد: یکی از این موارد تولید برق از فناوری‌ هسته‌ای است زیرا دولت به سرعت در حال حرکت به سمت تولید انرژی و سوخت ارزان است البته فناوری‌های نوظهور تاحدودی مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند اما با توجه به تعهد ۲۰۵۰ شاهد چرخش متفاوتی نسبت به استفاده از فناوری هسته‌ای و تولید برق و توسعه نیروگاه‌های اتمی و حرکت پرسرعت و پرشتاب به سمت توسعه نیروگاه‌های اتمی هستیم. در کشور دارای نیروگاه‌ اتمی هزار مگاواتی هستیم که در دوره کارکرد خود حدود ۵۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه انرژی کشور عرضه کرده و با این کار در مصرف میلیون‌ها نفت صرفه‌جویی شده است.
معاون رییس جمهور گفت: با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در ۲ دهه گذشته و نیز الزامات قانونی؛ توسعه نیروگاه‌های اتمی را هدف‌گذاری کرده و ساخت پروژه‌های جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم تا سهم انرژی هسته‌ای در سبد برق کشور را به حدود ۲۰درصد برسانیم. این مهم؛ گام بزرگی در افق ۲۰ ساله این سازمان محسوب می‌شود و امید است این سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ میلیارد دلاری با یاری خداوند متعال انجام شود.
نقش مهم فناوری هسته‌ای در خداحافظی با معضل شیرابه زباله‌ها
رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در بخش دوم نیز استفاده از فناوری هسته‌ای برای کمک به محیط زیست و در بخش آب و خاک را هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ به‌طوری که طراحی و تولید سامانه تصفیه پساب‌های خانگی و شیرابه زباله‌ها با استفاده از فناوری پلاسما و به صورت پایلوت اجرایی شده و امید است با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست در شهرهای دارای اولویت  این سامانه وارد مدار و فعال شود.
وی تصریح کرد: امیدواریم شاهد به‌ثمر رسیدن این پروژه به‌منظور خداحافظی با معضل شیرابه زباله‌ها باشیم.
برنامه‌ریزی سازمان برای حل معضل مازوت سوزی
مهندس اسلامی گفت: همچنین باید توجه داشت که برخی نیروگاه‌ها برای تامین سوخت مورد نیاز به جای گاز از مازوت استفاده می‌کنند که این کار دارای تبعات فراوانی است که از آن می‌توان به عنوان یکی از معضلات چندین ساله کشور نام برد. برای حل این معضل تیم تحقیقاتی و پژوهشی بومی سازمان فعال شده‌اند و امیدواریم با همکاری شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت بتوانیم در آینده این معضل را برطرف کنیم تا شاهد تنش‌ها در زمینه آلودگی هوا نباشیم.
آخرین اقدامات متقابل ایران پس از صدور قطعنامه شورای حکام
وی در حاشیه گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده از سوس سازمان انرژی اتمی در مراکز فردو و نطنز توضیح داد: در روزهای اخیر شاهد صدور قطعنامه علیه ایران بودیم که این کار با عکس‌العمل متقابل ما مواجه شد به ‌طوری‌که در روزهای اخیر تولید اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد در فردو از سر گرفته شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه