روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ آبان - شماره 4254

گزارش ویژه کائنات برای دیدار امروز ایران و انگیس؛

صعود به دور بعد از ورزشگاه خلیفه

  معین کاردان- ایران و هت‌تریک تاریخ‌ساز با کی‌روش تیم ملی ایران به دنبال رقم زدن سومین جام جهانی متوالی خود با کسب امتیاز است.
ایران و هت‌تریک تاریخ‌ساز با کی‌روش
تیم ملی فوتبال ایران بزودی کار خود را در جام جهانی 2022 شروع خواهد کرد. این تیم در گام نخست باید مقابل انگلیس به میدان برود. شاگردان کی‌روش در فاصله کمتر از 24 ساعت مانده به شروع مسابقات، آخرین تمرین خود را دیروز برگزار کرد .و سپس برای شروع مسابقات و تکرار شروع خوب خود طی دو دوره اخیر، برنامه خواهند ریخت. طی سه دوره نخست حضور ایران در جام جهانی، این تیم کار خود را با باخت شروع کرده بود، شکست مقابل هلند (3-0) در جام جهانی 1978، شکست مقابل یوگسلاوی (1-0) در جام جهانی 1998 و شکست (3-1) مقابل مکزیک (2006) حاصل کار ایران در شروع کار خود طی سه دوره نخست حضورش در جام جهانی بود.با ‌کی‌روش اما اوضاع تغییر کرد و ایران در هر دو دوره قبلی با حضور این مربی باتجربه، کار خود را با امتیاز در جام جهانی شروع کرد. تساوی بدون گل مقابل نیجریه در جام جهانی 2014 و پیروزی شیرین مقابل مراکش در جام جهانی 2018، دو شروع ایران با کی‌روش بود. این تیم که حالا در گروه سختی قرار گرفته، به دنبال هت‌تریک در شروع متوالی همراه با امتیاز در جام جهانی است. برای این کار نیاز است تا بازی با انگلیس حداقل با نتیجه مساوی به پایان برسد. البته شاگردان کی‌روش مقابل یکی از آماده‌ترین تیم های جام جهانی قطر کار آسانی برای کسب امتیاز نخواهند داشت اما قطعا ترک زمین با امتیاز پس از به صدا در آمدن سوت پایان، حسی است که از همین حالا، این مربی و شاگردانش برای آن لحظه‌شماری می کنند. اگر این اتفاق بیافتد، تیم ملی خواهد توانست با امتیاز به استقبال دو بازی دیگر رفته و برای رقم زدن اولین صعود تاریخ خود برنامه چیده و تلاش کند.
برگزاری نشست هماهنگی دیدار ایران و انگلیس
نشست هماهنگی دیدار ایران و انگلیس برگزار شد.
دیروز با حضور سرپرست، رییس دپارتمان پزشکی و افسر امنیتی تیم‌های ملی ایران و انگلیس جلسه هماهنگی بازی دو تیم در ورزشگاه خلیفه برگزار شد. بر اساس تصمیم اتخاذ شده ایران در این بازی از پیراهن‌های قرمز رنگ خود استفاده خواهد کرد و دروازه‌بان ایران هم لباس آبی رنگ خواهد پوشید. تیم ملی فوتبال ایران بعد از ظهر یک‌شنبه از ساعت ١۵ در زمین تمرینی خود در کمپ الریان آخرین جلسه تمرین را پیش از دیدار برابر انگلیس برگزار کرد.
ایران مقابل انگلیس یا می‌برد یا می‌بازد
تیم ملی فوتبال ایران در گروه دوم جام جهانی 2022 با تیم های انگلیس، ولز و امریکا همگروه است. رنگ لباس سه تیم از این گروه سفید است و همین باعث شده تا تیم ملی حداقل در یک بازی با لباس دوم خود (قرمز) به میدان برود. بر اساس اعلام فیفا این اتفاق را در بازی اول مقابل انگلیس شاهد خواهیم بود. تیم ملی ایران روز دوشنبه در ورزشگاه خلیفه مقابل شاگردان گرت ساوت‌گیت به میدان خواهد رفت. در این بازی شاگردان کی‌روش یک دست قرمز خواهند پوشید و انگلیس با لباس اول خود که سفید است وارد زمین خواهد شد. تا کنون در 6 بازی از 15 بازی تیم ملی در جام جهانی، لباس قرمز را به تن بازیکنان دیده‌ایم. جالب اینجاست که تیم ملی با لباس قرمز تاکنون هیچ‌گاه با حریفان خود در جام جهانی مساوی نکرده است. پنج باخت و یک برد حاصل کار بازیکنان ایران با لباس قرمز در ادوار جام جهانی بوده است. این در حالی است که با لباس سفید، پراکندگی نتایج را شاهد هستیم. چهار مساوی، یک برد و چهار باخت، نتایجی است که ایران با لباس اول خود کسب کرده است. ایران برای اولین بار با لباس قرمز مقابل پرو در جام جهانی 1978 شکست خورد و سپس در جام جهانی 1998 اولین برد خود در این رقابت‌ها را با پیراهن قرمز مقابل امریکا کسب کرد. این تیم سپس چهار باخت با لباس دوم خود داشته و دیگر بردی به دست نیاورده است. به این ترتیب باید دید در بازی با انگلیس آیا طلسم لباس دوم شکسته  می‌شود و ایران می‌تواند با امتیاز زمین بازی را ترک کند یا خیر.
نتایج کسب شده با لباس قرمز: 5 باخت، یک برد
ایران 0-4 پرو (1978)
ایران 2-1 امریکا (1998)
ایران 0-2 آلمان (1998)
ایران 1-3 مکزیک (2006)
ایران 0-1 آرژانتین (2014)
ایران 0-1 اسپانیا (2018)
8نتایج کسب شده با لباس سفید (1 برد، 4 مساوی، 4 باخت)
ایران 0-3 هلند (1978)
ایران 1-1 اسکاتلند (1978)
ایران 0-1 یوگسلاوی (1998)
ایران 0-2 پرتغال (2006)
ایران 1-1 آنگولا (2006)
ایران 0-0 نیجریه (2014)
ایران 1-3 بوسنی (2014)
ایران 1-0 مراکش (2018)
ایران 1-1 پرتغال (2018)
جهانبخش: اگر بگویم هدف صعود به دور بعد نیست دروغ گفته‌ام
علیرضا جهانبخش از هدف ایران در جام جهانی قطر گفت و عنوان کرد دوست دارد بار دیگر به لیگ انگلیس برگردد.
به گزارش اتلتیک، وقتی علیرضا جهانبخش برای ایران در مقابل تیم انگلیس در ورزشگاه بین المللی خلیفه صف آرایی کند، لرزه بر اندام میسون مونت خواهد افتاد.
مونت در تیم چلسی بود که در ژانویه ۲۰۲۰ ضربه آکروباتیک و گل جهانبخش را دید و در واقع کنار این بازیکن بود. سایت اتلتیک با این مقدمه درباره علیرضا جهانبخش به سراغ مصاحبه با او رفته است که در زیر می‌خوانیم:
جهانبخش در ابتدا درباره قرعه کشی جام جهانی گفت: همراه با دو سه نفر از بازیکنان تیم ملی قرعه کشی جام جهانی را تماشا می کردیم. در آن لحظه ما فقط می‌خندیدیم. اولین برداشت این بود، اوه انگلیس. انگلیس می تواند همزمان سه تیم ملی مختلف داشته باشد. بازیکنان با کیفیت زیادی در این تیم هستند. آنها یکی از مدعیان قهرمانی در جام جهانی هستند  بنابراین این به اندازه کافی در مورد انگلیس کافی است. بازی مقابل انگلیس برای من بسیار خوب است، زیرا مقابل اکثر این بازیکنان بازی کرده‌ام. او درباره بازگشت کارلوس کی روش به ایران گفت: او بازیکنان را خیلی خوب می شناسد، بازیکنان نیز او را خیلی خوب می شناسند. من از او به عنوان یک فرد و به عنوان یک مربی فوتبال چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام. او تنها کسی بود که می‌توانست در این زمان کم به ایران بیاید و کار را بلافاصله انجام دهد. او می‌تواند کمک زیادی به ما کند. این پروسه دیوانه کننده بود یعنی رسیدن به جام جهانی، رئیس فدراسیون جدید، مربی جدید، ایده های جدید.
دلایل زیادی برای حذف ایران در قطر وجود دارد اما انگیزه جهانبخش در سومین جام جهانی او مشخص است. ایران در پنج تلاش قبلی هرگز به مرحله حذفی راه پیدا نکرد. جهانبخش ادامه داد: صعود به دور بعد چیزی است که همه درباره آن صحبت می کنند. اگر بگویم هدف این نیست که به دور بعد راه پیدا کنیم، دروغ می‌گویم. این ۱۰۰ درصد یکی از بزرگترین اهداف ما بازیکنان، تیم، کادر مربیگری و ملت است. ما سخت برای آن کار کنیم. ستاره ایرانی درباره شانس تیم ها برای صعود در این دوره و مقایسه با دوره قبل اضافه کرد: انگلیس شانس اول است و شانس یکسانی برای سه تیم دیگر وجود دارد. در چهار سال گذشته چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام و الان قصد دارم از آن تجربه ها استفاده کنم. این بزرگترین مرحله ای است که در فوتبال وجود دارد. همه نگاه ها به توست. شما فقط می‌خواهید بدرخشید تا بهترین کار را انجام دهید. این چیزی است که من واقعاً منتظر آن هستم. این جام می‌تواند فرصتی برای من باشد تا در حرفه‌ام پیشرفت بیشتری داشته باشم و قدم بزرگتری بردارم. او در پایان گفت: من اهداف بسیار بزرگی برای حضور در برایتون داشتم. من آن را بیشتر به عنوان یک نقطه میانی دیدم که به من کمک کند خودم را توسعه دهم و سپس قدم بعدی را بردارم. این دلیلی است که من به فاینورد یکی از بزرگترین باشگاه‌های هلند و همچنین فوتبال اروپا آمده‌ام. برای بازگشت به سطحی که قبلا بودم و سطحی که می‌دانم می‌توانم در آن سطح بازی کنم. امیدوارم قدم بعدی را هم بردارم. نمی‌دانم کجا قرار است باشد اما مشتاقم که دوباره در لیگ برتر بازی کنم.
آن چه بهتر است بدانید!
ویژه‌ترین جام جهانی تاریخ فوتبال از یک‌شنبهبا برگزاری دیدار افتتاحیه آغاز شد.  جام جهانی ۲۰۲۲ با برگزاری دیدار افتتاحیه بین قطر و اکوادور آغاز خواهد شد. این دوره از جام جهانی به دلیل برگزاری در فصل پاییز، خاص‌ترین دوره این رقابت‌ها به حساب می‌آید چرا که هم تیم‌های ملی و هم رقابت‌های باشگاهی را تحت تاثیر قرار داده است.
مدعیان اصلی
آرژانتین، برزیل، آلمان، انگلیس، اسپانیا، فرانسه و بلژیک مدعیان اصلی جام جهانی ۲۰۲۲ به حساب می‌آیند. پیش‌بینی‌های مختلف برای قهرمان این دوره از رقابت‌های جام جهانی، بیش‌ترین شانس را به آرژانتین و پس از آن برزیل داده است. در شبیه‌سازی کمپانی EA برای جام جهانی ۲۰۲۲، آرژانتین با برتری یک بر صفر مقابل برزیل در فینال به قهرمانی این رقابت‌ رسیده است. این شبیه‌سازی جایی اهمیت پیدا می‌کند که EA توانسته بود قهرمان جام‌های جهانی ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را به درستی تعیین کند.
تازه‌ واردها
قطر تنها تازه وارد جام جهانی ۲۰۲۲ به حساب می‌آید که نخستین حضورش هم مدیون میزبانی در این دوره رقابت‌هاست. البته نباید این تیم را دست و پا بسته تصور کرد چرا که در جام ملت‌های ۲۰۱۹ به عنوان قهرمانی رسید.
مصدومان بزرگ جام
کریم بنزما، انگولو کانته، پل پوگبا، پرس‌نل کیمپمبه و مایک مانیان (فرانسه)
سادیو مانه (سنگال)
مارکو رویس و تیمو ورنر (آلمان)
ریس جیمز و بن چیلول (انگلیس)
دیوگو ژوتا (پرتغال)
جیوانی واینالدوم (هلند)
جیوانی لو سلسو (آرژانتین)
غایبان بزرگ جام (با نظر سرمربی)
داوید دخئا، سرخیو راموس و تیاگو آلکانتارا (اسپانیا)
فرلاند مندی (فرانسه)
رناتو سانچز (پرتغال)
آنته ربیچ (کرواسی)
جیدون سانچو و ایوان تونی (انگلیس)
روبرتو فیرمینو (برزیل)
متس هوملز (آلمان)
ستاره‌های احتمالی
لیونل مسی (آرژانتین)
نیمار و وینیسیوس جونیور (برزیل)
کیلیان ام‌باپه (فرانسه)
کریستیانو رونالدو (پرتغال)
کوین دی‌بروینه و تیبو کورتوآ (بلژیک)
هری کین و فیل فودن (انگلیس)
مهدی طارمی (ایران)
تقابل‌های جذاب مرحله گروهی
آلمان - اسپانیا
بلژیک - کرواسی
پرتغال - اروگوئه
آرژانتین - لهستان
ایران و گروه خاصش
تیم‌ملی ایران در گروه B رقابت‌های جام جهانی با انگلیس، آمریکا و ولز هم‌گروه است. جدا از مسائل سیاسی بین این کشورها، گروه B تنها گروهی است که تیم‌های حاضر در آن دارای رنکینگ ۲۰ به پایین هستند. همین موضوع باعث شده که میانگین رنکینگ گروه ایران در بین تمام گروه‌های جام جهانی، بهترین باشد.
جوایز نقدی
این دوره از رقابت‌ها در مجموع ۴۴۰ میلیون دلار پاداش دارد که ۴۰ میلیون دلار بیش‌تر از دوره قبلی است. علاوه بر ۱.۵ میلیون دلاری که فیفا پیش از شروع جام جهانی برای آماده‌سازی تیم‌ها به هر کشور داده است، جوایز نقدی در پایان مسابقات به کشورها اهدا می‌شود که به شرح زیر است:
قهرمان: ۴۲ میلیون دلار
نایب قهرمان: ۳۰ میلیون دلار
مقام سوم: ۲۷ میلیون دلار
مقام چهارم: ۲۵ میلیون دلار
مرحله یک چهارم نهایی: ۱۷ میلیون دلار
مرحله یک هشتم نهایی: ۱۳ میلیون دلار
مرحله گروهی: ۹ میلیون دلار
استادیوم‌ها
استادیوم لوسیل/ شهر: لوسیل/ ظرفیت: ۸۰ هزار نفر
استادیوم البیت/ شهر: الخور/ ظرفیت: ۶۰ هزار نفر
استادیوم ۹۷۴/ شهر: دوحه/ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
استادیوم الثمامه/ شهر: دوحه/ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
استادیوم بین‌المللی خلیفه/ شهر: الریان/ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
استادیوم اجوکیشن سیتی/ شهر: الریان/ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
استادیوم احمد بن علی/ شهر: الریان/ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
استادیوم الجنوب/ شهر: الوکره/ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
داوران جام جهانی
AFC - کنفدراسیون فوتبال آسیا/ شش داور
علیرضا فغانی (ایران)
عبدالرحمن الجاسم (قطر)
کریس بیث (استرالیا)
محمد عبدالله محمد (امارات متحده عربی)
یوشیمی یاماشیتا (ژاپن)
ما نینگ (چین)
CAF - کنفدراسیون فوتبال آفریقا/ شش داور
مصطفی غوربال (الجزایر)
باکاری پاپا گاساما (گامبیا)
ویکتور گومز (آفریقای جنوبی)
سالیما موکانسانگا (روآندا)
جانی سیکازه (زامبیا)
ماگوته اندیایه (سنگال)
کونکاکاف - کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کاراییب/ پنج داور
ایوان بارتون (سالوادور)
اسماعیل الفتح (ایالات متحده آمریکا)
ماریو اسکوبار (گواتمالا)
سعید مارتینز (هندوراس)
سزار راموس (مکزیک)
کونمبول - کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی/ هفت داور
رافائل کلاوس (برزیل)
آندرس ماتیاس ماتونه کابررا (اروگوئه)
کوین اورتگا (پرو)
فرناندو راپالینی (آرژانتین)
ویلتون سامپایو (برزیل)
فاکوندو تلو (آرژانتین)
ژسوس والنزوئلا  (ونزوئلا)
OFC - کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه/ یک داور
 متیو کانگر (نیوزیلند)
یوفا - اتحادیه فوتبال اروپا/ ۱۱ داور
ایستوان کواچ (رومانی)
استفانی فراپارت (فرانسه)
دنی مکلی (هلند)
شیمون مارسینیاک (لهستان)
آنتونیو ماتئو لاهوز (اسپانیا)
مایکل اولیور (انگلیس)
دانیله اورساتو (ایتالیا)
دانیل سیبرت (آلمان)
آنتونی تیلور (انگلیس)
کلمنت تورپین (فرانسه)
اسلاوکو وینچیچ (اسلوونی)
در مجموع ۱۲۹ داور اصلی، کمک داور و داور ویدئویی در جام جهانی ۲۰۲۲ حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه