روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ آبان - شماره 4254

با موافقت هیأت دولت؛

علیرضا فخاری استاندار تهران شد

 علیرضا فخاری که با پیشنهاد وزیر کشور برای تصدی استانداری تهران به هیأت دولت معرفی شده بود در جلسه عصر دیروز هیأت وزیران توانست رأی کابینه را کسب کند.
 محسن منصوری استاندار تهران تقریبا سه هفته گذشته با حکم رئیس‌جمهور به سمت معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهور منصوب شد. به دنبال این موضوع، احمدی وحیدی، محسن فخاری را به عنوان استاندار جدید به هیأت دولت معرفی کرد تا استانداری تهران بدون سکاندار نماند. این پیشنهاد وزیر کشور در جلسه عصر امروز هیأت وزیران بررسی و با آن موافقت شد.
جمله سوابق مدیریتی و اجرایی علیرضا فخاری می توان به مسئولیت هایی چون معاون استاندار تهران، فرماندار شهرستان دماوند، رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و نماینده وزارت کشور در کمیسیون ماده (۹۹) قانون شهرداری ها و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اشاره کرد.

 فرمانده نیروی هوافضای سپاه: موشک هایپرسونیک مربوط به گذشته است
«قائم۱۰۰» امسال ماهواره در مدار قرار می‌دهد
 فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: خبر موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم گفته شد و قادر است در جو و بیرون از جو مانور داشته باشد متعلق به خیلی وقت پیش است ولی در واقع امروز رسانه‌ای شده است.
جمعی از اساتید سطوح عالی و دروس خارج فقه حوزه علمیه قم و مشهد از نمایشگاه توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه بازدید و با سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران دیدار و گفت‌وگو کردند.
سردار حاجی‌زاده در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسن طهرانی مقدم گفت: ما توفیق داشتیم از سال ۶۰ در محضر شهدای بزرگی مثل شهید طهرانی مقدم و سایر دوستان باشیم. در آن دوران، شهید طهرانی مقدم در مجالس مختلف مطرح می‌کرد و حسرت می خورد که ای کاش ما در واقعه کربلا بودیم و امام حسین(ع) را یاری می کردیم و در ادامه می‌گفت البته اگر سلاح خوب هم می داشتیم می توانستیم امام زمان(ع) را بهتر یاری کنیم.
وی افزود: این عطش و حرارت از آن ‌روز در بین نیروهای هوافضا و موشکی شعله ور شد . شهید بزرگوار بارها تکرار می‌کرد که ما باید بتوانیم با اجراکردن تدابیر ولی‌فقیه خود از ایشان حمایت کنیم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه ما در آن دوران سلاح هایی مانند توپ ۱۳۰ داشتیم که ۲۷ کیلومتر برد داشت و وقتی می خواستیم مکان هایی در ۳۰ کیلومتری منهدم کنیم به درستی قادر نبودیم، تصریح کرد: به همین دلیل، شهر بغداد که به فاصله ۱۰۵ کیلومتری از مرزهای ما قرار داشت را نمی توانستیم تهدید کنیم. اما، این حرکت در زمان جنگ و دوران بعد از جنگ نیز ادامه پیدا کرد به طوری که امروز مجموعه نیروی هوافضا و بخش‌های مختلف سپاه به‌ویژه حوزه‌های موشکی و پهپادی تبدیل به یک قدرت شده است.
وی ادامه داد: امروز در حوزه هواپیمای بدون سرنشین و پهپادها در تراز جهانی هستیم و دستاوردهای ما حرکت‌هایی را که ارتش های بزرگ و قدرتمند دنیا ده‌ها سال قبل از ما شروع به کار کرده‌اند را به چالش کشیده است ؛ بسیاری از دستاوردها نیز وجود دارد که روز حادثه اگر لازم باشد بیرون می‌آید مانند اصابت دشمن در فاصله یک هزار و ۵۰ کیلومتری که البته این‌ها تصادفی نبوده و مرهون عمل به تعالیم اسلام، قرآن و از معجزات الهی است.
سردار حاجی زاده در ادامه با بیان اینکه در حوزه موشکی از تراز جهانی جلو افتاده‌ایم، گفت: خبر موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم گفته شد و قادر است در جو و بیرون از جو مانور داشته باشد متعلق به خیلی وقت پیش است ولی در واقع امروز رسانه ای شده است و در این دستاورد یک جهش نسلی اتفاق افتاده است و تا ده‌ها سال دشمن نمی‌تواند به توانمندی مقابله با این موشک برسد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه به حوزه پدافند اشاره کرد و گفت: ما در برهه ای در حسرت یک سامانه پدافندی برد کوتاه بودیم به طوری که رژیم بعث عراق در جنگ هشت ساله برای تحقیر ما با هواپیماهای باری به آسمان کشور ما می‌آمدند و زباله های پادگانی از جمله فایل، کمد، مبل، تیرآهن و ... را به پایین می‌ریختند.
وی افزود: امروز با لطف خداوند در حوزه پدافند از موشکی و پهپادی گسترش بیشتری داشته ایم، به طوری که انواع رادارها در حوزه ها، فرکانس ها، ارتفاع ها و برد های مختلف و همچنین سامانه های پدافندی ارتفاع پائین، سامانه های برد متوسط تا برد بلند همگی بومی و ساخت داخلی هستند.
سردار حاجی‌زاده در پایان با بیان اینکه ما در حوزه فضایی اخیراً توانستیم به لطف الهی ماهواره بر قائم ۱۰۰ را پرتاب کنیم که این ماهواره بر سوخت جامد است ، گفت: در سال جاری اولین ماهواره را با ماهواره بر قائم ۱۰۰ در مدار قرار خواهیم داد.

فرانسه از عضویت دائم هند در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرد
چهارمین حمایت
  رسانه های هند گزارش دادند فرانسه حمایت خود را از اعضای گروه 4 شامل هند، آلمان، برزیل و ژاپن برای پیوستن به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است.
فرانسه حمایت خود از هند، آلمان، برزیل و ژاپن را برای پیوستن به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید کرده و بر لزوم توجه به ظهور قدرت‌های جدیدی که مایل و قادر به قبول مسئولیت هستند تأکید کرده است.
«ناتالی برودهرست»، معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل گفت: ما می خواهیم شورای امنیت شامل نمایندگان دائمی بیشتری از جهان امروز باشد، به گونه ای که اقتدار و اثربخشی آن را بیشتر تقویت کند. او در نشست عمومی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد مسئله نمایندگی عادلانه و افزایش اعضای شورای امنیت و سایر موارد مرتبط با شورای امنیت سخنرانی می کرد. برودهرست گفت: در واقع باید ظهور قدرت‌های جدیدی را که مایل و قادر به قبول مسئولیت حضور دائمی در شورای امنیت هستند، در نظر بگیریم. از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، 4 کشور شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه از کرسی دائمی هند در سازمان ملل متحد حمایت کرده‌اند. دوره دو ساله کنونی هند به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت، ماه آینده پس از ریاست شورای 15 کشور به پایان خواهد رسید.
دهلی نو و دیگر کشورهای گروه 4 شامل برزیل، آلمان و ژاپن در خط مقدم تلاش‌ها برای اصلاح فوری شورای امنیت بوده‌اند؛ شورایی که اعضای آن در مواجهه با چالش‌های کنونی به شدت اختلاف‌نظر دارند. هند مدعی شده است که شورای امنیت در شکل کنونی خود واقعیت های ژئوپلیتیک امروزی را منعکس نمی کند و اگر کشورهایی مانند قدرت های در حال توسعه مانند هند صندلی دائمی بر سر میز نعلی شکل (اشاره به ظاهر میز شورای امنیت) نداشته باشند، اعتبار آن در خطر است.
پاکستان همواره با افزوده شدن هند به اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مخالف بوده و هست.

مقام آمریکایی:
 واشنگتن بدنبال ایجاد ساختار دفاعی یکپارچه
در خاورمیانه است
  «برت ماک گورک» هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا در کنفرانس سالانه «گفت و گوی امنیتی منامه» در بحرین، با این ادعا که تنش‌ها در خاورمیانه رو به افزایش است، گفت: آمریکا در تلاش است تا ساختار یکپارچه دفاع هوایی و دریایی در خاورمیانه را پایه‌گذاری کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: واشنگتن بر روی بازدارندگی تهدیدهای قریب الوقوع در منطقه استراتژیک غنی از منابع انرژی (خاورمیانه) متمرکز است.
مک گورک ادامه داد: آمریکا اکنون مجدانه در حال کار برای ایجاد یک ساختار یکپارچه دفاع هوایی و دریایی در این منطقه است.
هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا افزود: چیزی که مدت‌ها درباره آن صحبت می‌کردیم اکنون از طریق مشارکت‌های نوآورانه و فناوری‌های جدید در حال اجراست. پیشتر ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا دیروز (شنبه) در کنفرانس یاد شده اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا تا سال آینده میلادی بیش از ۱۰۰ شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از دور) را در آب‌های خلیج فارس مستقر خواهد کرد تا تهدیدات دریایی را دفع کند. به نوشته روزنامه الایام بحرین، ماک گورک در سخنان خود کنفرانس گفت وگوی امنیتی منامه همچنین مدعی شد که «حملاتی ایرانی علیه اهدافی حیاتی در داخل عربستان - که برای اجرای آن در دو هفته پیش برنامه ریزی شده بود- با همکاری و تبادل اطلاعات بین واشنگتن و ریاض خنثی شد.”

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه