روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان - شماره 4251

رئیس اتاق بازرگانی روسیه:

بازار روسیه به روی ایران باز است

 رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه با بیان اینکه بازار روسیه برای کشورهای دوست از جمله ایران باز است، گفت: مسیر دستیابی به تجارت ۴۰ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه طراحی شده است.
سرگی کاترین در همایش تجاری ایران و روسیه اظهار کرد: مسیر دستیابی به تجارت ۴۰ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه طراحی شده و فعالان اقتصادی دو طرف منتظر اجرایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد هستند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه از تلاش برای توسعه روابط بین تجار ایرانی و روسی سخن گفت و تاکید کرد: در چارچوب این نشست‌ها بیش از ۱۰۰ نماینده و کارآفرین از استان‌های مختلف روسیه در تهران حضور دارند و این آمادگی را داریم تا برای توسعه روابط استانی بین دو کشور برنامه‌ریزی کنیم.
وی تبادل اطلاعات بین تجار را موضوع بسیار مهمی عنوان کرد و افزود: تصمیماتی در اتاق روسیه برای افزایش سطح مناسبات با طرف ایرانی طراحی و بیش از ۱۰۰ نفر را در این سفر همراه کردیم تا بگوییم که بیشتر شدن روابط با ایران تا چه حد برای روسیه مهم است.
کاترین حضور این تعداد تاجر روسی در ایران را یک رکورد برشمرد و تصریح کرد: فعالان اقتصادی دو طرف منتظر اجرایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد هستند و چشم انداز ۴۰ میلیارد دلاری را برای خود در ارتباط با ایران در حوزه های‌تک، کشاورزی، گردشگری و غیره طراحی کردیم.
به اعتقاد کاترین، بازار روسیه برای کشورهای دوست از جمله ایران باز است و با خروج برخی کشورهای غربی از روسیه، شرکت‌های ایرانی جایگزین خوبی در بازار روسیه هستند و حمایت‌های بازم از این شرکت‌ها از سوی دولت روسیه اعمال خواهد شد. وی به اهمیت روابط رودررو بین تجار ایرانی و روسی اشاره و از همه فعالان اقتصادی ایرانی دعوت کرد تا در نمایشگاه‌های تخصصی حضور پیدا کنند و در راستای رفع مناقشات احتمالی، مکانیزم‌های حکمیت و داوری را پیشنهاد کرد.
رئیس اتاق صنعت و بازرگانی روسیه از لجستیک و تبادلات ارز ملی به عنوان مهم‌ترین موضوعات در حوزه تبادلات تجاری یاد و اظهار امیدواری کرد که به همت دولت‌ها این دو مسئله برطرف شود. وی توسعه کریدور شمال-جنوب را بسیار ضروری خواند و آماده شدن زیرساخت‌ها در این بخش را خواستار شد.
*توسعه تجارت میان ایران و روسیه
همچنین الکسی ددوف، سفیر فدراسیون روسیه در ایران به دیدارهای دو جانبه بین رؤسای جمهور دو کشور در طول چند ماه گذشته اشاره و تصریح کرد: مسئولان دولت‌های ایران و روسیه با یکدیگر ملاقات داشتند و به صورت تلفنی صحبت و راه‌های توسعه مناسبات را طراحی کردند.
ددوف تصریح کرد: تا پایان سال جاری حضور هیأت‌های بلند پایه روسی در حوزه‌های مختلف در ایران می‌تواند زمینه‌ساز روابط دوجانبه و چندجانبه شود و دسترسی به اهداف را ممکن کند. اعزام هیأت‌ها و تبادلات کالایی که ۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود نیز از همین مسیر ارتقا خواهد یافت.
به باور سفیر روسیه در تهران سطح روابط تجاری بین ایران و روسیه تا همین حد نخواهد ماند و امکان توسعه آن وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس:
مجلس باید با قدرت بیشتری قانون مجوزها را پیگیری کند
 عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی و کمیسیون ویژه جهش تولید باید با قدرت بیشتری اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را دنبال کنند.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بعد از سپری شدن چندین ماه از ابلاغ این آن گفت: مجلس تاکنون دو بار گزارشی درباره اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تهیه و اسامی دستگاه‌هایی که به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار عمل نکرده‌اند را اعلام کرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه ضمن تاکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی و کمیسیون ویژه جهش تولید باید با قدرت بیشتری اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را دنبال کنند، توضیح داد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مقداری تاحدودی اجرایی شده است اما اجرای کامل آن نیاز به پیگیری مداوم مجلس و نظارت بر وزارت اقتصاد دارد تا بتوانیم تا یک الی دو ماه آینده قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را به طور کامل اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: وزارتخانه‌های مسئول اجرای این قانون توسط مجلس معرفی شده اند، اما دستگاه‌های مختلف نمی‌خواهند که این قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اجرایی شود و زیرا به این وسیله قدرتشان در فرآیند صدور مجوزها را از دست می‌دهند. به همین دلیل در برابر اجرای این قانون مقاومت می‌کنند.
وی در ادامه افزود: فرهنگ سخت کارفرمایی در دستگاه‌های اجرایی باعث شده که اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به تأخیر بیفتد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه متأسفانه دستگاه‌های اجرایی موفقیت مردم را موفقیت خودشان نمی‌دانند افزود: به همین دلیل به اجرای این قانون تمکین نمی‌کنند امیدواریم با پیگیری مجلس و دستگاه‌های مربوطه این قانون عملیاتی شود.
وی در ادامه افزود: مجلس با جدیت به دنبال اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است و امیدواریم سرعت اجرای این قانون بالاتر برود و نظارت مجلس هم بیشتر و مستمر شود.
شاکری ضمن تاکید بر اینکه دستگاه‌هایی که به اجرای این قانون تمکین نمی‌کنند باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند افزود: در گزارش‌های مجلس «استنکاف» دلیل عدم اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بیان شده است.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برای استارتاپ ها و شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به این دستگاه‌ها دیر مجوز اعطا شود، ایده آنها از بین می‌رود و دیگر نمی‌توانند از آن بهره برداری کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها فعالیت شأن مثل کسب و کارهای سنتی نیست که با لختی و سستی کارشان را ادامه دهند. ماهیت وجودی اش را بعد از مدتی از دست می‌دهد پس نباید فرآیند اعطای مجوز به آنها طولانی شود.

کدام کسب‌وکارهای اینترنتی حمایت می‌شوند؟
 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضوابط شناسایی سکوهای مشمول طرح حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال و شرایط بهره‌مندی از حمایت‌های آن را در فراخوانی منتشر کرد.
مطابق این فراخوان سه دسته شاخص اصلی شامل شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران، شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب و کارها و شاخص‌های مرتبط با قابلیت‌های نرم افزاری و فنی، برای شناسایی سکوهای مشمول طرح حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است.
سکوهای متقاضی می‌توانند با مراجعه به پرتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آدرس ict.gov.ir نسبت به دسترسی به اسناد فراخوان یاد شده اقدام و پس خود ارزیابی نسبت به ارسال اسناد و مدارک مثبته به آدرس پست الکترونیک [email protected] اقدام کنند.  
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، براساس اسناد فراخوان یاد شده سکوهایی که با ارایه اسناد مثبته بیش از ۶۵ درصد امتیازات ارزیابی را کسب کنند، مشمول حمایت‌های آئین نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای دیجیتال مصوب کارگروه اقتصاد دیجیتال خواهند شد و همچنین سکوهایی که موفق شوند بین ۵۰ تا ۶۵ درصد امتیازات ارزیابی را کسب کنند نیز مطابق آئین نامه‌های مربوطه امکان بهره مندی از برخی از حمایت‌های طرح را خواهند داشت.
گفتنی است آیین نامه حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی طی هفته‌های گذشته توسط وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات رونمایی شد؛ به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات محدودیت های ایجاد شده در دو ماه گذشته برای دو پلت‌فرم خارجی که بخشی از کسب و کارهای مردمی روی آنها بود، سبب تسریع در روند این مصوبه شد.
این آیین نامه ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت را شامل می شود و خدمات و امتیازات متنوعی را برای سکوهای مشمول و کسب وکارهای احزار هویت شده درنظر گرفته است. به طور مثال در بخش اعتبار بخشی به کسب و کارهای اینترنتی و کاربران، این امکان وجود دارد که به سکوها و کسب و کارهای احراز هویت شده، نشان ویژه یا تیک ویژه کسب و کار اعطا شود یا برای عموم کاربران امکان اخذ نشان اعتبار شده (تیک آبی) فراهم شود.
اما در این آیین‌نامه حمایت ویژه‌ای برای سکوهای مشمول در نظرگرفته شده است و آنها می‌توانند از مزایای قانونی حضور در پارک‌های علم و فناوری برخوردار شوند. در واقع به منظور حمایت و برخورداری سکوها از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است شرایط پذیرش و استقرار دفتر های اصلی و شعب پلت‌فرم های مشمول را در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شعب استانی آن فراهم کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه