روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ آبان - شماره 4252

گزارش کائنات از برگزاری همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع رسانی هنرمندانه

هدف: بازکردن گره‌های ذهنی افکار عمومی

 سمیرا رفاهی -همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع رسانی هنرمندانه پنج شنبه در محل سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور، علی بهادری جهرمی سخنگو و رییس شورای اطلاع رسانی دولت، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،محمود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه و مدیران روابط عمومی های دستگاه های اجرایی سراسر کشور برگزار شد و در حاشیه آن برترین های حوزه ارتباطات و رسانه بامحوریت فعالیت های انجام شده هفته دولت سال جاری معرفی شدند.
بسیاری از خواص در قضایای اخیر مردود شدند
سید ابراهیم رئیسی صبح اپنجشنبه در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت جهاد تبیین، از همه کسانی که در جهت روشنگری، تبیین و تنویر افکار عمومی نقش دارند قدردانی کرد و گفت: کار جهادی یک معنا و مفهومی دارد و در مبانی ما با کار عادی فرق می‌کند. رئیس جمهور افزود: در حرکت جهادی جهادگر باید توانایی، رسالت، اقدامات خود و خودی‌ها و نیز اقدامات، توانایی، ظرفیت‌ها، روش‌ها و ابزارهای دشمن را ببیند و ارزیابی کند و سپس تلاش و حرکت خود را با آنچه که اقتضای یک حرکت جهادی است متناسب کند تا در این حرکت جهادی با شناختی که از دشمن پیدا می‌کند، بتواند کاملاً بر او فائق بیاید و پیروز شود.
دکتر رئیسی جهاد با مال، جان و لسان را از جمله اقسام جهاد تبیین برشمرد و اظهار داشت: قرآن در آیات متعدد خشیت داشتن از خدا و خشیت نداشتن از غیر خدا را شرط موفقیت جهاد تبیین دانسته است. خشیت غیر از خوف است. خشیت یعنی اینکه حقیقتاً احساس کند آنچه تأثیرگذار است، خداست و این به انسان توکل می‌دهد؛ اینکه انسان بداند آنچه که تأثیر می‌کند، سخن و بیان الهی است.
روابط‌عمومی‌ها نقش مهمی در مقابله با تلاش دروغ‌پردازان برای گمراه‌سازی جامعه دارند
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش مهم و اثرگذار شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان در گمراه‌سازی جامعه، تصریح کرد: این نقش مخرب تا اندازه‌ای اثرگذار است که خدای متعال در قرآن کریم و در روایت جنگ احزاب آنان را با عنوان مُرجِفون در ردیف کفار، منافقین و مشرکین قرار داده است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه این جریان به دنبال شکل‌دهی شناخت و ادراک جامعه براساس اهداف و منافع خود هستند، تصریح کرد: در چنین عرصه‌ای که شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان تلاش دارند در ادراکات جامعه اختلال ایجاد کنند، خوب را بد، بد را خوب، نقاط ضعف را برجسته و نقاط قوت را کوچک‌نمایی کنند، نقش روابط عمومی‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.
امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی و جهت‌گیری ما متناسب با جنگ پیچیده شناختی نیست
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی، جهت‌گیری، اقدام به موقع و نفوذ در مخاطب ما، متناسب با این جنگ پیچیده نیست، تصریح کرد: امروز مسأله جهاد تبیین برگرفته از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب از ضروریات جامعه است. در ۴۳ سال گذشته ایستادگی و مقاومت، اقدامات خلاقانه و ابتکاری و همچنین پیشرفت‌های بسیار بزرگ و شگرفی که در حوزه‌های صنعتی، دفاعی و علم و فناوری حاصل شده، به درستی و در زمان خودش برای مردم تبیین نشده و لذا دشمن با سوءاستفاده از این خلأ به ایجاد شبهات و گره‌های ذهنی در افکار عمومی جامعه اقدام کرده است.
روشنگری و بازکردن گره‌های ذهنی افکار عمومی وظیفه افراد آگاه در روابط عمومی‌هاست
رئیسی با بیان اینکه این گره‌های ذهنی به مرور زمان به ادراک نادرست، تصمیم ناصحیح و اعمال ناشایستی تبدیل شده که امروز در برخی نقاط کشور شاهدیم، تصریح کرد: امروز روشنگری و باز کردن این گره‌های ذهنی از افکار عمومی جامعه، وظیفه افراد مطلع و آگاه در نهاد روابط عمومی‌هاست.
کار روابط عمومی در عین سختی، باید هنرمندانه و همراه عقلانیت و عطوفت باشد
رئیس جمهور در ادامه نهاد روابط عمومی را پل ارتباطی میان مردم و مسئولین دانست و اظهار داشت: کار سخت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، هم پیشتازانه است، هم پیشگیرانه. هم دفاع است، هم تهاجم که باید با اطلاع‌رسانی هنرمندانه، عقلانیت و عطوفت همراه باشد تا بتواند برای مردم جاذبه ایجاد کند. آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر ضرورت تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت از سوی روابط عمومی‌ها، تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم اقدامات دولت باید با پیوست رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی زمان‌شناسانه، هنرمندانه و متعهدانه همراه باشد تا برای افکار عمومی جامعه به خوبی تبیین شود. رئیس جمهور با اشاره به اهمیت کار اقناعی از سوی روابط عمومی‌ها، افزود: اقناع افکار عمومی صرفاً با صدور اطلاعیه و بیانیه میسر نیست و باید با اصلاح نقص‌ها در روش‌ها و برطرف‌سازی کمبود ابزارها و امکانات به شیوه درست و صحیح انجام شود.
روابط‌عمومی‌ها باید اولین، جامع‌ترین، گویاترین و قانع‌کننده‌ترین روایت را ارائه کنند
رئیسی در تشریح تفاوت میان کنشگری فعال و منفعلانه در حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، گفت: روابط عمومی‌های ما باید اولین، جامع‌ترین، گویاترین و قانع‌کننده‌ترین روایت را درباره مسایل، ارائه کنند، در غیر این صورت کار برای اقناع‌سازی افکار عمومی سخت و منفعلانه خواهد شد.
به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شده و نیروهای کارآمد و هنرمند در آن جذب شوند
رئیس جمهور همه مدیران روابط عمومی‌ها را به بکارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند در بدنه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و همچنین پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد، بی‌انگیزه و غیرفعال، توصیه کرد و افزود: حقیقتاً باید به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شود چرا که در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاشند ضعف‌ها را احصا و بزرگنمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت جلوه دهند.
در برابر بمباران ثانیه‌ای افکارعمومی از سوی دشمن، زمان‌شناسی یکی از ضرورت‌هاست
آیت‌الله رئیسی در ادامه ضرورت زمان‌شناسی در اطلاع‌رسانی، ادراک‌سازی و پاسخ تبیینی به شبهات را مورد تأکید قرار داد و گفت: در شرایطی که دشمن به صورت دقیقه‌ای و ثانیه‌ای به بمباران فکری جامعه اقدام می‌کند، زمان و زبان مناسب در اقناع‌سازی یکی از ضرورت‌هاست که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها را در جلوگیری از متعارض و متناقض جلوه دادن بدنه دولت بسیار ضروری و مؤثر خواند و افزود: در این زمینه همفکری و هم‌افزایی همه مدیران، مسئولین و وزرا، مورد تأکید جدی است. رئیس جمهور نقش مدیر روابط عمومی را همسان و همتراز، رئیس دفتر یک مدیر و مسئول دانست و گفت: نقش مدیران روابط عمومی از این جهت حائز اهمیت است که باید به هنگام خبر بگیرند و به هنگام خبر دهند و اگر میان روابط عمومی و مدیر فاصله باشد، بسیاری از مسایل مهم، در حوزه اطلاع‌رسانی با اختلال موجه خواهد شد.
برخورداری از روحیه جهادی در عرصه روابط عمومی موثرتر و مهم‌تر از بودجه و امکانات است
آیت‌الله رئیسی در ادامه «امیدآفرینی» و «روایت پیشرفت‌ها» را از دیگر وظایف مهم و بااهمیت روابط عمومی‌ها برشمرد و افزود: روابط عمومی‌ها وظیفه دارند با بیان و روایت پیشرفت‌ها و قوت‌ها با سیاست خبیثانه و رذیلانه دشمن در ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه مقابله کنند. رئیس جمهور در اختیار داشتن بودجه، امکانات و برنامه‌ریزی را از شروط لازم، اما ناکافی در موفقیت امر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانست و گفت: پیش از همه این موارد وجود یک مدیر پرتلاش، باانگیزه و با روحیه جهادی در راس مجموعه روابط عمومی مؤثر است و معطل گذاشتن امر اطلاع‌رسانی به بودجه و امکانات پذیرفتنی نیست. رئیسی روابط عمومی‌ها را به بیان حقایق با انگیزه و تلاش مضاعف بدون بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی توصیه کرد و افزود: در طول یکسال گذشته برغم همه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، برون‌داد اقدامات و دستاوردهای دولت متناسب با حجم فعالیت‌ها نیست و در این زمینه نیاز به انگیزه و تلاش مضاعف داریم. رئیس جمهور با اشاره به مطالبه قرار گرفتن فعالان حوزه روابط عمومی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور، افزود: حقیقتاً کار روابط عمومی‌ها جزو کارهای سخت است، اما اقناع و تبیین سخت و زیان‌آور بودن این شغل با عملکردها و اقدامات انجام شده نیز به عهده خود روابط عمومی‌هاست.
برخی خواص در اغتشاشات اخیر وظایف خود را انجام نداده و مردود شدند
آیت‌الله رئیسی در این همایش همچنین عدم موضع‌گیری درباره اغتشاشات اخیر از سوی برخی خواص، چهره‌های سیاسی، نخبگان و مدعیان روشنفکری را مورد انتقاد جدی قرار داد و گفت: بسیاری از این افراد در اغتشاشات اخیر، وظایف قانونی، شرعی و انسانی خود در تنویر افکار عمومی، بیان حقایق و محکومیت توطئه دشمن را انجام نداند و مردود شدند، چرا که از جوسازی‌ها در فضای مجازی می‌ترسند در حالی که خدای متعال به پیامبر(ص) فرمود: «اثرگذار در اندیشه‌ها و افکار مردم من هستم.»
رئیس جمهور رصد و دیده‌بانی و همچنین هشدار و اقدام به موقع را از ویژگی‌های نخبگی و روشنفکری در جامعه توصیف کرد و گفت: نخبه و روشنفکر واقعی ما شهید سلیمانی و بسیجیان و نیروهای جان برکفی هستند که امروز جان خود را برای امنیت کشور و مردم خود فدا کردند.
شهدای وقایع اخیر، قربانیان تروریسم رسانه‌ای هستند
علی بهادری جهرمی روز پنجشنبه در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع رسانی هنرمندانه که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، نیز با تسلیت شهادت جمعی از شهروندان کشورمان در حوادث تروریستی ایذه و سمیرم و اصفهان، گفت: این اقدامات ناشی از عدم همراهی ملت ایران با اقدامات این عُمال دولت های تروریست پرور و حامی تروریست است.
وی ادامه داد: گروه‌های تروریستی با جنگ ترکیبی و شناختی و شیوه هایی که روشن نیست اقدام می کنند ولی وقتی ناامید می شوند راهی جز اقدام شفاف ندارند و دیگر نگران ریخته شدن خون کودکان و زنان نخواهند بود. آنها شعار آزادی و حمایت از حقوق زنان سر می دهند ولی وقتی ناامید می شوند، ماهیت ضد آزادی و زن شان نمایان می شود. بهادری جهرمی افزود: البته اقدامات تروریستی آنها بدون پاسخ نمی ماند و در حقیقت شهدای این چند روز اخیر را باید شهدا و قربانیان تروریسم رسانه ای نامید.
در ادامه سخنگوی دولت از از روابط عمومی های برتر و از ایرنا در بخش دیپلماسی رسانه ای تقدیر کرد.  در این همایش همچنین  از وزارتخانه ها و دستگاه های برتر روابط عمومی و اطلاع رسانی و همچنین رسانه ها برتر توسط سخنگوی دولت قدردانی شد.
مسئولان روابط عمومی سازمان انرژی اتمی، وزارت نیرو، وزارت کشور، اقتصاد، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ، استانداری ایلام، سیستان و بلوچستان و بوشهر سازمان‌هایی بودند که در حوزه های مختلف روابط عمومی از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، حجت الاسلام درویشیان بازرس ویژه رییس جمهور، مهدی لرفاتی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت قدردانی شدند.در این مراسم همچنین از علی نادری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در بخش و دیپلماسی رسانه‌ای قدردانی شد.
برترین های حوزه ارتباطات و رسانه در همایش ملی جهاد تبیین معرفی شدند
در بخش ارزیابی عملکرد رسانه‌ای-ارتباطی، براساس پرسشنامه‌ای متشکل از ۱۰ شاخص، اطلاعات عملکرد دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها دریافت شد و پس از داوری توسط هیات داوران، قاسم بی نیاز مدیرکل دیپلماسی و روابط عمومی سازمان انرژی اتمی و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در سطح ملی و عباس مطاف مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر به لحاظ برنامه ریزی موثر برای گفت و گو با رسانه ها معرفی شدند.
دکتر فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد صحرایی مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام نیز به لحاظ برنامه ریزی برای گسترش شبکه رسمی اطلاع‌رسانی و توزیع محتوا به ترتیب در سطح ملی و استانی معرفی شدند. در حوزه تولید محتوای رسانه‌ای نیز جواد قنبری مدیر کل روابط عمومی سیستان و بلوچستان معرفی و تقدیر شد. علیرضا رضازاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در حوزه اجرای رویدادهای درون و برون سازمانی، علی اکبر کاظمی مدیرکل روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت نیرو در حوزه اجرای پویش‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، حسین زاده قشمی مدیرکل ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه اقدامات نوآورانه و مبتکرانه و مهدی محمدی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی به لحاظ پاسخگویی به عنوان روابط عمومی برتر معرفی شدند.
در بخش رسانه هم ضمن تقدیر از خبرگزاری های ایرنا و ایسنا، خبرگزاری دانشجو به عنوان رسانه برتر در حوزه پوشش مناسب سفرهای استانی رئیس جمهور معرفی شد. در حوزه نقد سازنده و دلسوزانه و ارائه پیشنهاد برای رفع مشکلات مردم ضمن تقدیر از روزنامه های اعتماد و فرهیختگان، روزنامه اطلاعات به عنوان رسانه برتر معرفی شد. در بخش آگاهی بخشی نسبت به دستاوردها و پیشرفت های دولت و نظام ضمن تقدیر از روزنامه های همشهری و ایران، خبرگزاری تسنیم به عنوان رسانه برتر معرفی شد. در حوزه دپیلماسی فعال رسانه ای نیز سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و در تولید محتوای تبیینی روزنامه ایران به عنوان رسانه برتر معرفی شدند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه