روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان - شماره 4250

معاون محیط زیست کشور عنوان کرد:

نگرانی محیط زیستی در خصوص مزایده پنج هزار واحد معدنی در کشور

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع مزایده پنج هزار واحد معدنی در کشور از سوی وزارت صمت مطرح شده است که این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا بسیاری از گونه‌های حیات وحش به دلیل فعالیت‌های معدنی در حال نابودی هستند.
حسن اکبری روز دوشنبه ۲۳ آبان در آیین تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: از سال های گذشته همواره صحبت هایی در خصوص خاص بودن شرایط کشور در خصوص جنگ و بازسازی و تحریم و... شنیده ایم و غالبا در این شرایط، مسئله اشتغال اولویت خاصی دارد و توجه به اقتصاد مردم مهم است.
وی افزود: زمانی که به این موارد توجه ویژه می شود، غالبا محیط زیست در حاشیه قرار می گیرد، البته در شعار و سخنرانی به این حوزه توجه خوبی شده و ظاهرا این موارد در راس قرار می گیرند، اما در عمل، به این حوزه آسیب جدی وارد شده است.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اینکه اراک سال گذشته ۱۶۵ روز آلوده را تجربه کرده جای تاسف دارد. سلامت مردم و محیط زیست خط قرمز است و باید مورد توجه جدی باشد.
اکبری اضافه کرد: مقام معظم رهبری از اوایل دهه ۹۰ تذکرات جدی در این رابطه دادند که نتوانستیم به این تاکیدات جامه عمل بپوشانیم.
وی اضافه کرد: بسیاری از صنایع در زمانی آغاز استقرار، تکنولوژی خود را متفاوت می دانند اما با شروع فعالیت مانند سایر صنایع عمل می کنند و ‌به محیط زیست ضربه می زنند.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: موضوع مزایده پنج هزار واحد معدنی در کشور از سوی وزارت صمت مطرح شده است که این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا بسیاری از گونه‌های حیات وحش به دلیل فعالیت‌های معدنی در حال نابودی هستند. اکبری با بیان اینکه بالای ۷۰ درصد تنوع ژنی برجسته جانوری را از دست داده ایم گفت: از دستگاه های مسئول توسعه درخواست داریم پیش از توسعه به تاب آوری اکوسیستم و توان محیط توجه داشته باشند تا ضمن عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری شرایط بهتری نیز برای کشور رقم بخورد.  وی افزود: در این رابطه باید از جامعه و مردم و بخش خصوصی کمک گرفت که متاسفانه زیزساخت آن فراهم نیست پس نیاز است تا فراهم شدن زیرساخت قانونی به حوزه بودجه و اعتبارات توجه شود و می طلبد که رسانه ها و نمایندگان مجلس کمک دهند تا افزایش اعتبارات محیط زیست مورد توجه سازمان مدیریت قرار گیرد. یوسفی سرپرست محیط زیست استان مرکزی نیز بیان کرد: کمبود آب شیرین، تغییر اقلیم، آلودگی‌های هوا و پسماند از جمله چالش های زیست محیطی هستند. وی ادامه داد:۲۸۰ کنوانسیون‌ بین المللی مصوب شده که ۸۰ کنوانسیون، جهانی است که نشانگر اهمیت موضوع محیط زیست است. یوسفی تاکید کرد: حفاظت محیط زیست نیازمند تلاش بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف است.  در این آیین از زحمات حسینی مصطفوی تقدیر و یوسف یوسفی به عنوان سرپرست جدید محیط زیست استان مرکزی معرفی شد.
* فعل خواستن در ایران به خوبی صرف شده است
بهنام نظری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از محیط بانان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت جهاد تبیین اظهار کرد: استکبار از همان روزهای اول این کشور را برای خود خطر بزرگی می دانسته و از هیچ راهی نتوانسته جلوی پیشرفت کشور را بگیرد و در عرصه های مختلف جمهوری اسلامی به خوبی درخشیده و حرف های زیادی برای گفتن دارد. وی افزود: ایران با وجود همه تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه پابرجاست و امروز اینگونه عنوان می کنند که برتری روسیه در جنگ اوکراین بواسطه پهبادهای ایران است. البته ما این ادعا را قبول نداریم، اما همین ذهنیت آنها بیانگر اقتدار ایران است. اقتدار ایران در عرصه موشکی به جایگاهی رسیده که بسیاری از کشورها انگشت به دهان و حیرت زده مانده‌اند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی ادامه داد: دشمنان اسلام و نظام همواره برای ضربه زدن به کشور در تلاش هستند. مردم باید بیدار باشند و هوشیاری خود را حفظ کنند. برای این کشور خون‌های زیادی ریخته شده و باید همه بر اساس رهنمودهای رهبری عمل کنند و نباید اجازه داد دستاوردهای نظام اسلامی نادیده گرقته شود.
* آلودگی هوا برای ۹۱ درصد مردم اراک یک دغدغه است
یک فعال محیط زیست نیز در این جلسه اظهار کرد: برای ۹۱ درصد مردم اراک آلودگی هوا دغدغه محسوب می شود و مقصر اصلی را صنایع بزرگ و نیروگاه می دانند.
حمید اخوان وی اضافه کرد: مصرف مازوت نیروگاه در سال ۹۹ معادل ۲۳۰ میلیون لیتر بوده و این در حالی است که مصرف آن ممنوع بوده است. مصوبه هیئت وزیران نیز در کنار سایر دستورات و قوانین برای ممنوعیت مصرف مازوت وجود اما مصرف این سوخت در سال گدشته در نیروگاه شازند به ۴۷۰ میلیون لیتر رسیده است و اکنون صحبت از کاهش ۳۰ درصدی مصرف مازوت می شود؛ این کاهش ۳۰ درصدی نسبت به چه عددی بیان می شود؟

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه