تهیهکننده فیلم مطرح کرد؛
از فروش ۱۲۸میلیون تومانی «نمور» راضیام
یاسر جعفری تهیهکننده فیلم سینمایی «نمور» که تا به امروز تنها 128 میلیون تومان در گیشه فروش داشته است، میگوید از شرایط اکران این فیلم رضایت دارد و از ابتدا بهدنبال فروش میلیاردی نبوده است.
یاسر جعفری تهیهکننده فیلم سینمایی «نمور» به کارگردانی داوود بی دل درباره وضعیت اکران و فروش این فیلم سینمایی در هفتههای اخیر توضیح داد: واقعیت این است که ما از ابتدا انتظار فروش چندان عجیب و غریبی را از این فیلم نداشتیم چرا که «نمور» بیشتر برای ما جنبه جشنوارهای داشت که این حضور هم برای ما محقق شد. درباره شرایط نامناسب اکران فیلم اما در روزهای اخیر شرایطی پیش آمده که سینما هم از آن ضربه خورده و شاهد رکودی در همه سینماها هستیم.
وی افزود: فیلم «نمور» بهصورت کجدار و مریز در حال اکران است و احتمالاً نمایش آن تا یک هفته دیگر هم در سینماها ادامه داشته باشد. در عین حال افرادی که فیلم را دیدهاند، مستند به ملاحظات میدانی خودم طی حضور در سینماهایی که فیلم در آنها در حال اکران است، از آن راضی بودهاند و شاهد بازخوردهای مثبتی از اکران فیلم هستیم. داستان فیلم مخاطب را با خود درگیر میکند. تا کنون هم سه اکران مردمی در تهران داشتیم که با استقبال مخاطبان هم مواجه شد و حتی به سانس فوقالعاده رسید. دو اکران مردمی هم در سینماهای هویزه و اطلس مشهد داشتیم که با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان همراه شد. در کل از وضعیت اکران فیلم راضی هستم اما همانطور که اشاره شد، شرایط پیشآمده بر فروش فیلم ما هم تأثیر گذاشته است.
تهیهکننده «نمور» ضمن اشاره مجدد به اینکه انتظار فروش میلیاردی از این فیلم نداشته است، ادامه داد: ما اگر بهدنبال فروش و گیشه بودیم، یک فیلم کمدی میساختیم. درباره «نمور» جنبه جشنوارهای و اعتباری فیلم بیشتر برایمان حائز اهمیت بود. این فیلم راه همواری را در جشنواره فجر طی کرد و به خوبی هم دیده شد. یک سری اتفاقات حاشیهای هم باعث شد که فیلم بیشتر بر سر زبانها بیفتد. بعدها هم به رغم تراکم بالای فیلمهای مانده در صف اکران، توانستیم فیلم را در سرگروه ملت بهعنوان یکی از بهترین سرگروههای سینمایی پایتخت اکران کنیم. تعداد سالنهای خوبی هم در اختیار داشتیم و فکر میکنم فیلم دارد مسیر خود را طی میکند. بعد از اکران سینمایی هم سراغ اکران آنلاین و عرضه آن در قالب ویاودی خواهیم رفت.
این تهیهکننده که فیلمش تنها ۱۲۸ میلیون تومان در گیشه فروش داشته است، درباره بیتناسب بودن این رقم با هزینه بالای تولید یک فیلم سینمایی هم گفت: در حال حاضر ما امیدوار به اکران آنلاین هستیم چراکه فیلمهای مختلفی بودهاند که در گیشه موفق نبودند اما در اکران آنلاین توانستند بخشی از هزینه تولید خود را جبران کنند. از سوی دیگر ما به تازگی پخش بینالملل فیلم را هم آغاز کردیم و امیدواریم در آن بخش هم اتفاق خوبی برای فیلم بیفتد.
وی با اشاره به برنامهریزی برای حضورهای جشنوارهای «نمور» ادامه داد: بالاخره هر فیلمی که ساخته میشود، یک هدفگذاری مشخصی درباره آن صورت گرفته است. تأکید میکنم ما اگر به دنبال فروش بالا بودیم، سراغ سینمای کمدی میرفتیم. این فیلم اول من در مقام تهیهکننده بود و خیلی از عوامل و دوستان هم در جلوی دوربین و هم در پشت دوربین به شخص بنده لطف داشتند و به همین دلیل فیلم با هزینه بسیار پایینی تولید شده است. خیلی از عوامل در زمینه دستمزد، تخفیفهای خوبی به ما دادند و همراهی کردند تا فیلم ساخته شود. معتقدم که فیلم در اکران آنلاین، فروش ویاودی و پخش در جشنوارههای خارجی، قطعاً بودجه اولیه خود را بازمیگرداند.
جعفری درباره برخی انتقادها نسبت به کیفیت پایین فیلم «نمور» هم گفت: این انتقادها را قبول ندارم چرا که بالاخره این فیلم از میان بیش از ۱۰۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر، توانست به جشنواره راه پیدا کند و این خودش یک شاخص است. از طرف دیگر بازخوردی هم که تا به امروز از مخاطب فیلم گرفتهام، بازخورد بدی نبوده است. اینگونه نیست که مخاطب فیلم خوشش نیاید و سالن را ترک کند. لااقل بهشخصه هنوز این مورد را ندیدهام. در مجموع هم از روند ساخت فیلم «نمور» راضی هستم و هم از روندی که تا امروز در چرخه اکران پیموده است.
وی در پایان تأکید کرد: به هر حال هر فیلمی ضعفهایی هم دارد. من هم بهعنوان تهیهکننده برای اولین کارم «نمور» را ساختم و حتماً برای کارهای بعدیام تلاش میکنم ضعفهای این کار را جبران کنم. تأکید میکنم در زمینه تهیهکنندگی، بهعنوان کار اول، از کار خودم راضی هستم. در عین اینکه میدانم خیلی از ضعفهای فیلم هم به کار تهیهکننده بازمیگردد.
با حضور رییس صدا و سیما؛
مرکز سیمرغ به صورت رسمی افتتاح شد
رئیس سازمان صدا و سیما، تاسیس مرکز سیمرغ را فرصت مغتنمی برای ورود به عرصههای مغفول نمایشی دانست.
به گزارش کائنات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، پیمان جبلی در آئین افتتاح رسمی مرکز سیمرغ که در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد افتتاح این مرکز را به همه فعالان عرصه نمایش و برنامه سازی تلویزیونی تبریک گفت و با اشاره به اولین سالگرد صدور حکم مقام معظم رهبری و آغاز دوران تحول در رسانه ملی تاکید کرد: تاسیس سیمرغ، اقدامی لازم بود که میبایست زودتر اتفاق میافتاد و فعالیت آنها سالها به تعویق افتاده است.
رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به جایگاه تئاتر به عنوان خانه اصلی هنر نمایش، ظرفیت بالای فارغ التحصیلان تئاتر را ارزشمند خواند که تاسیس سیمرغ میتواند باعث استفاده از این ظرفیت در تلویزیون شود.
جبلی، احیای تله تئاتر را یکی از بخشهای مرکز سیمرغ معرفی کرد و گفت: تاسیس این مرکز ظرفیتهای مغفول مانده هنری را فعالتر خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه وقتی سازمانی مانند رسانه ملی بخواهد همپای تحولات اجتماعی پیش برود باید با ساخت انواع گونه از مستند و خبر تا داکیودرام (مستند داستانی) و تله تئاتر در اندیشه جذب مخاطب باشد، مرکز سیمرغ را عامل مهمی در افزایش ضریب نفوذ خواند.
* سیمرغ؛ سرآغاز تفکیک نظامهای تولید و پخش
در این مراسم که جمعی از چهرههای فرهنگی و هنری و مدیران رسانه ملی حضور داشتند محسن برمهانی، معاون سیما به تعریف مرکز سیمرغ پرداخت و آن را مرکزی معرفی کرد که قرار است ظرفیت جدیدی برای صداوسیما ایجاد کند که هم در حوزه نمایشی و هم حوزه غیر نمایشی فعال خواهد بود و به سان دو بال این سیمرغ عمل خواهد کرد و با تولید آثار درست، باکیفیت و بهره از ظرفیتهای بزرگان، پرواز خوبی در سپهر رسانهای کشور خواهد داشت.
وی با اشاره به سند تحول تاکید کرد: لازم است نظام تولید از نظام پخش تفکیک شود و طبق همین سند، مرکز سیمرغ در کنار مراکز سیمافیلم و صبا قرار خواهد گرفت تا در کنار دو واحد جدید التاسیس مدیریت تولید آثار کوتاه و اداره کل دفتر فیلمنامه به این تفکیک کمک کند. برمهانی با خطاب قراردادن هنرمندان حاضر در جلسه از آنها خواست برای کمک به حوزه تولید به بهانه راه افتادن این مرکز به میدان بیایند.
معاون سیما با اشاره به اینکه اکنون عصر جنگ روایت هاست ابراز امیدواری کرد و گفت: رسانه ملی نیز در تلاش برای نمایش حقیقت هاست و مرکز سیمرغ باید بتواند تصویری درست برای مردم در حوزههای وسیعتر داشته باشد.
* ظرفیتهای متعدد سیمرغ
مجید اکبر شاهی، رئیس مرکز سیمرغ نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از ماموریتهای دوره تحول در رسانه ملی تفکیک نظام تولید از پخش است، راه اندازی این مرکز در کنار سایر مراکز مثل سیمافیلم و صبا را سبب افزایش ظرفیت رسانه ملی دانست.
وی از جمله وظایف مرکز سیمرغ را افزایش ظرفیت رسانه ملی در ژانرهای مغفول حوزه نمایشی مانند مجموعههای سیتکام (طنز موقعیت) و تله تئاتر معرفی کرد که ضمن سرعت بالا در تولید آثار متنوع و متکثر با استقبال مخاطب نیز مواجه است. اکبرشاهی افزود از دیگر وظایف این مرکز به تولید رساندن ایدهها و طرحهای قرارگاه طراحی رسانه ملی در حوزه غیر نمایشی و با فرمت های برنامه تلویزیونی، ترکیبی، مستند مسابقه، مستند و … است.
رئیس مرکزسیمرغ شناسایی و تعامل هم افزا با مجموعههای هنری و رسانهای فعال در کشور برای نیل به اهداف فرهنگی و هنری را نیز از دیگر وظایف این مرکز عنوان کرد.
وی در پایان سیمرغ را بشارت بزرگ برای جوانان سراسر کشور خواند که با شناسایی، توانمند سازی و معرفی آثار به ستارههای آینده آسمان پر ستاره ایران تبدیل شوند.
در بخشهای دیگری از این مراسم، حسن خجسته، استاد تمام دانشگاه صداوسیما نیز در سخنانی کوتاه، ایجاد مرکز سیمرغ را فرصتی مناسب برای ایجاد فضای رقابت بین ایدهها و کارها دانست.
مهدی فرجی، تهیه کننده، جواد افشار، کارگردان و امین زندگانی، بازیگر نیز پشت تریبون رفته و از مزایای تاسیس مرکز سیمرغ گفتند.
علیرضا افتخاری، خواننده پیشکسوت کشورمان نیز قطعاتی را برای حاضران اجرا کرد. بخشهایی از این مراسم به صورت زنده روی آنتن شبکه خبر رفت.
در این مراسم جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه از جمله بهروز افخمی، سعید سلطانی، احمد نجفی، جواد هاشمی، امین زندگانی، بهروز مفید، حسین طاهری، محمود رضوی، محسن علی اکبری، حبیب والی نژاد، ابوالفضل صفری، محمدرضا ورزی، مهدی شفیعی، مهران مهام، مجید واشقانی، علیرضا مسعودی، پرویز فلاحی پور، نسرین بابایی، جواد قارایی، عباس موزون، اسرافیل علمداری، بهرام ابراهیمی، محمدرضا شفیعی و … حضور داشتند