روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۲ مهر - شماره 4221

معاون استاندار قزوین:

ارتقاء دشت قزوین در گرو ایجاد «بازار آب» است

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: نظام بهره‌وری آب به دنبال ارتقاء دشت قزوین است و بازار آب تنها گزینه‌ای است که می‌تواند این اتفاق را رقم بزند در واقع «بازار آب» ارزش آب را تا جایگاه واقعی آن ارتقاء می‌دهد.
مهدی رجحانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نظام بهره‌برداری آب مشکلات بسیار دارد و تا زمانی‌که آب ارزان است متوجه این مسائل نخواهیم شد. اگر آب قیمت پیدا کند به جهت بار مالی، بهره‌برداران منافذ هدر رفت آب را جستجو کرده و از اتلاف آن پیشگیری می‌کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین عنوان کرد: نظام بهره‌وری آب به دنبال ارتقاء دشت قزوین است و بازار آب تنها گزینه‌ای است که می‌تواند این اتفاق را رقم بزند و به اعتقاد بسیاری از مسئولان و کارشناسان بازار آب آخرین راه‌باقی مانده برای حل‌ معضل آب است و با راه‌اندازی بازار آب، نظام بهره‌وری ارزشمند می‌شود. وی خاطرنشان کرد: «بازار آب» ارزش آب را تا جایگاه واقعی آن ارتقاء می‌دهد. هر کسی که حقابه و سند دارد برایش حفظ و در این میان تکلیف آب‌های بی‌صاحب هم تعیین خواهد شد. بازار آب، عامل ساماندهی بهره‌برداری نظام آب است و زیست‌بوم هم در پی کشف نحوه صحیح مصرف آب تلاش می‌کند.
«بازار آب» و ارتقاء سیستم‌های آبیاری
این مسئول با اشاره به اینکه با راه‌اندازی بازار آب شاهد ارتقاء راندمان سیستم‌های آبیاری خواهیم بود، گفت: در حال حاضر چون میزان آب‌بها پایین است، دولت هر تسهیلاتی تدوین می‌کند با اقبال کشاورزان مواجه نمی‌شود اما در آن روی سکّه، اگر آب ارزش یابد استقبال و رقابت برای برخورداری از تسهیلات دولت توجیه اقتصادی می‌یابد چرا که کشاورز می‌تواند سیستم آبیاری خود را مکانیزه و بهینه کرده‌ و در خوش‌بینانه‌ترین حالت دو سوم از سهم آبش اضافه می‌آید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه