روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۲ مهر - شماره 4221

مردم و انقلاب

 محمد ناصری- انقلاب اسلامی که تاکنون به دلیل اصالت و جامعیت آرمانی و ارزشی‌اش بسیار بیشتر از انقلاب‌های دیگر مورد غضب نظام‌های سلطه‌گر قرار گرفته، توانسته است با برخورداری از رهبری هوشمندانه و داهیانه و حضور مردمی ادامه یافته خود، دسیسه‌ها را خنثی نموده و پشت سر نهاده و و راه را برای پیشرفت و تعالی کشور و نیز الهام‌بخشی به آزادگان جهان باز نماید. انقلاب اسلامی، جایگاه کشور ما را از یک کشور وابسته و عقب‌مانده به کشوری مستقل و قدرتمند در سطوح منطقه‌ای و جهانی ارتقا داده و نیز به  یک قدرت پیشرو در کسب دانش و علم و فناوری تبدیل نموده است.                                                        
مردم در طول مبارزات انقلاب اسلامی یکی از ارکان اصلی مبارزات محسوب می‌شدند و حضور آنان در صحنه و آمادگی برای برپایی حکومت اسلامی و همراهی و پذیرش رهبری حضرت امام و جانفشانی و فداکاری آنان، مهمترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی دارا بودند.
در حقیقت انقلاب اسلامی را باید محصول فداکاری مردم دانست. انقلاب اسلامی سه رکن اساسی و کانون محوری داشت یکی مردم، دیگری رهبری و سوم ایدئولوژی که پیروزی انقلاب اسلامی و به ثمر رسیدن مبارزات علیه رژیم ستمشاهی در پرتو این سه رکن به دست آمد.
انقلاب با کسب پیروزی پایان نمی‌یابد و در ادامه پیروزی، تلاش برای نظام‌سازی نوین و ایجاد سامان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی جدید صورت می پذیرد. عدم حضور پررنگ مردم در ساختن نظام جدید که می‌تواند ناشی از نوع انقلاب و یا برونزا بودن یا غیراصیل بودن نظام آرمانی انقلاب یا هر دو باشد، خود بر تحولات بعدی تاثیر می‌نهد و ممکن است نظام سیاسی جدید را در معرض بی‌ثباتی‌های پیاپی قرار دهد. بر خلاف سایر نظام‌ها، انقلاب اسلامی ایران در زمینه حضور مردمی، یک نمونه منحصربفرد و بی‌نظیر است و این حضور گسترده، یک ویژگی بارز در مراحل مختلف آن به شمار می‌آید.
انقلاب اسلامی مردم ایران متکی به اسلحه نبود؛  بلکه مردم با پذیرش امام خمینی به عنوان رهبر و اسلام به عنوان ایدئولوژی انقلاب، به فرامین امام که برگرفته از دستورات الهی بود، لبیک گفتند و توانستند رژیم طاغوت را سرنگون سازند. به عبارت دیگر مردم جزو سه رکن اساسی پیروزی انقلاب اسلامی هستند و اگر مردم وارد کارزار نمی‌شدند، قطعاً انقلاب عظیم اسلامی در حد یک قیام کوچک باقی می‌ماند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری جمهوری اسلامی مردم همواره اصالت نقش خود را حفظ نمودند و در مواقع حساسی که نظام و، ولی فقیه به حضور آنان در صحنه نیاز داشتند، ولی امرشان را تنها نگذاشتند و به صورت خودجوش و یا به توصیه و دستور، ولی فقیه در میدان‌های مختلف حاضر شدند.
بدین ترتیب، حضور مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب ادامه یافته و نظام نوین و انقلابی در مسیر تثبیت، قدرت و پیشرفت روزفزون قرار گرفت. شرکت در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، همه‌پرسی تصویب قانون اساسی و انتخابات‌های مختلف –  مانند مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای  اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری- نمونه‌های این حضور بود.
 از آن زمان به بعد نیز حضور مردم در صحنه انقلاب بسته به شرایط هر زمان و با شکل‌های گوناگون ادامه یافته است. نمونه‌های آن عبارتست از: حضور عمومی برای دفاع از کشور در مقابل تجاوز صدام  که از حمایت همه قدرت‌های زمانه برخوردار بود در زمان جنگ تحمیلی 8 ساله، مبارزه با تحرکات ضدانقلابی در مرزها و داخل در سال‌های آغازین پس از پیروزی انقلاب، حضور در نهادهای انقلابی مانند بسیج مستضعفان، جها سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مانند آن، خنثی کردن و ناکام گذاشتن دسیسه‌ها، توطئه‌ها و فتنه‌های ضدانقلاب و حامیان بیگانه آنها در 42 سال گذشته  مانند پایان دادن به فتنه ضدانقلاب از طریق حضور گسترده مردمی در صحنه انقلاب در روز 9 دی  1388 و خروش و حضور گسترده ملت انقلابی در محکومیت اقدام دولت نابخرد آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی  و ابومهدی المهندس در سال 1398 و ...       

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه