روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۹ مهر - شماره 4218

ولی الله صالحی، کارشناس حوزه کار:

بهترین فرصت شغلی، کارهای تولیدی است

 یک کارشناس، کارهای تولیدی را بهترین فرصت شغلی دانست و گفت: اشتغال مولد و پایدار اشتغالی است که در زنجیره بهره‌وری و تولید ناخالص داخلی اثرگذار است و مردم آثار چنین اشتغالی را در زندگی خود می‌بینند.
ولی الله صالحی، کارشناس حوزه کار ‌ با اشاره به آمار ایجاد اشتغال در یکسال گذشته، اظهار کرد: به اعتقاد من آمارهایی که وجود دارد، تفکیک شده نیست و باید ممیزی شده باشد. اشتغال باید مولد باشد و اشتغال غیر رسمی را نمی‌توانیم به منزله اشتغال تلقی کنیم چون در تولید ناخالص داخلی نقش ندارد ممکن است که فرد در یک کار واسطه‌ای یا خدماتی مشغول شده باشد ولی این شغل موثر و پایدار نیست در حالی که ما برای توسعه اشتغال به کارهای مولد نیاز داریم.
وی افزود: به طور حتم اشتغال مولد و پایدار هم در زنجیره بهره‌وری و هم تولید ناخالص داخلی اثرگذار است و مردم هم آثار آن را در زندگی خود می بینند.
این کارشناس حوزه کار احتمال داد که بیشتر مشاغلی که طی یکسال اخیر ایجاد شده‌ اند در حوزه کسب و کارهای خدماتی و مشاغل غیر رسمی هستند.
صالحی در ادامه با اشاره به آمار بیمه شدگان جدید سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد:‌ در حال حاضر چند نوع بیمه شده داریم که شامل بیمه اجباری، ‌ بیمه اختیاری، خویش فرمایی و مشاغل آزاد مثل رانندگان، کارگران ساختمانی، قالیبافان و زنان سرپرست خانوار هستند.
وی افزود: درست است که صاحبان مشاغل آزاد می‌توانند خودشان را بیمه کنند ولی در بحث اشتغال رسمی، آمارهایی را جزو آمار اشتغال به شمار می‌آوریم که پایدار باشند. در حال حاضر با قشر عظیمی از بیکاران و افراد تحصیلکرده روبه رو هستیم که نیاز به شغل دارند و بهترین فرصت شغلی، کارهای تولیدی در بخش‌های مختلف نظیر صنعت و کشاورزی است.
به گفته این کارشناس حوزه کار، اقتصادی می تواند خود را نشان بدهد که در زنجیره ارزش و تولید ناخالص داخلی اثرگذار باشد.
صالحی در پایان به ظهور مشاغل جدید در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت:مشاغل نو یا جدید که به آن مشاغل نوظهور گفته می‌شود فاقد کارگاه و کارفرما هستند. صاحبان چنین مشاغلی عمدتا خودشان کار می‌کنند و در چنین مشاغلی نیاز نیست که افراد به بیرون از خانه بروند یا در کارگاه مشغول کار شوند. در حال حاضر مشاغل نوظهور در حال گسترش است و ما ناچاریم که همراه با تحولات جهانی به سمت کارهای آی تی محور برویم که به حضور افراد نیاز ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:
بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار
برای واردات نهاده‌های دامی لازم است
 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در مجموع حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای واردات این نهاده‌ها لازم است»، اظهار کرد: اگر در این خصوص در اسرع وقت اقدامی صورت نگیرد، حتماً از اهرم نظارتی خود در مجلس استفاده خواهیم کرد.
محمد جواد عسکری درباره آخرین وضعیت واردات نهاده‌های دامی به کشور با تاکید بر اینکه پیگیر دغدغه‌های تولید کنندگان عزیز در زمینه تامین نهاده‌های دامی هستیم، گفت: در حال حاضر تعداد ۲۴ فروند کشتی به وزن یک میلیون و ۴۶۵ هزار تن در لنگرگاه داریم که منتظر تخصیص ارز هستند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین ۱۵ فروند کشتی به وزن ۹۲۰ هزار تن در راه است که نیمه دوم مهرماه به بندرگاه‌های کشور می‌رسند و ۱۴ فروند کشتی دیگر به وزن ۳۸۹ هزار و ۵۰۰ تن نیز منتظر بارگیری به مقصد بنادر ایران هستند که ظرف ۳ ماه آتی می‌آیند. 2000 تن نهاده نیز از کشتی خالی شدند و در بندر امام خمینی(ره) هستند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در مجموع حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای واردات این نهاده‌ها لازم است»، اظهار کرد: در این زمینه هم به رئیس سازمان برنامه و بودجه  و هم به وزیر جهاد کشاورزی تذکر دادیم که نسبت به تامین اعتبارات لازم برای واردات و ترخیص نهاده‌های دامی مورد نیاز اقدام کنند؛ اگر در این خصوص در اسرع وقت اقدامی صورت نگیرد، حتماً از اهرم نظارتی خود در مجلس استفاده خواهیم کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس:
تاخیرهای متعدد و خدمات‌رسانی بدون کیفیت ایرلاین‌ها پذیرفتنی نیست
 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت ایرلاین‌ها گفت: تاخیرهای متعدد، ‌قیمت‌های بدون مبنا و خدمات رسانی کم و بدون کیفیت ایرلاین‌ها پذیرفتنی نیست.
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از وضعیت ناوگان هواپیمایی کشور گفت: لجام گسیختگی،‌ بی‌برنامگی، یله و رها بودن صنعت هوایی کشور را شاهدیم که البته این به معنای نادیده گرفتن عملکرد متخصصان نیست.
وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی تلاش خود را انجام می‌دهد اما کم شدن و چارتری شدن پروازها موضوعی است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد. چارتر زمانی رخ می‌دهد که قدرت به اندازه‌ای باشد که از بین ۲۰ پرواز یکی را انتخاب کنیم نه اینکه فقط یک پرواز باشد بعد همان پرواز چارتر شود؛ این به معنای سوءاستفاده از نیاز مردم است. این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این حرف که هواپیما فقط مخصوص افراد مرفه است، ‌درست نیست؛ بیماران و کسانی که کار اداری هم دارند از هواپیما استفاده می‌کنند. یوسفی با بیان اینکه زیرساخت توسعه کشور دسترسی آسان است،‌ افزود: ممکن است فردی قصد سرمایه‌گذاری در منطقه محرومی داشته باشد و قطعا باید از هواپیما استفاده کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: وضعیت ایرلاین‌ها پذیرفتنی نیست؛ تاخیرهای متعدد،‌ قیمت‌های بدون مبنا و خدمات رسانی کم و بدون کیفیت را شاهدیم که اگر وضعیت بهبود پیدا نکند، باید از ابزارهای نظارتی‌مان برای بهبود شرایط استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه