روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۶ مهر - شماره 4217

رئیس مجمع واردات:

تشکل‌ها بهترین گزینه برای بهبود کسب‌‌و‌کار هستند

 رئیس مجمع واردات با بیان اینکه تشکل‌ها بهترین گزینه برای بهبود فضای کسب و کار هستند، گفت: عامل پیش‌برنده اقتصاد را باید در تشکل‌ها جستجو کرد و هر میزان در این زمینه سرمایه‌گذاری شود، برآیند آن به اقتصاد کشور برمی‌گردد.
علیرضا مناقبی با اشاره به ضرورت بهره برداری حداکثری از ظرفیت تشکل‌های تخصصی اظهار داشت: واگذاری امور به تشکل‌ها موجب تقویت خودکنترلی بخش خصوصی می‌شود.
وی افزود: تجربیات ارزشمندی در بدنه تشکل های تخصصی و صنفی گردآوری شده که ثمره سال‌ها فعالیت، سرمایه گذاری، دانش، تخصص و حتی آزمون و خطاست و تشکل ها این آمادگی را دارند که این تجربه را به صورت رایگان در اختیار دولت ها قرار دهند.
رئیس مجمع واردات بیان داشت: عامل پیش‌برنده اقتصاد را باید در تشکل‌ها جستجو کرد و هرچقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری شود، قطعا نتیجه و برآیند آن به اقتصاد کشور باز خواهد گشت.
وی افزود: مقررات زدایی، یکی از اصلی‌ترین نیازهای فضای کسب و کار کشورمان است و دائما شاهد گلایه های متعدد فعالان اقتصادی راجع به بروکراسی درهم تنیده، فربه و مبهم اداری هستیم و در این خصوص تشکل‌های تخصصی می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند، ترکیب هیات‌های مقررات زدایی باید از نمایندگان تشکل ها شکل بگیرد تا بتوانند تجربیات و گرفتاری‌های خود را در ارتباط با پیشبرد فعالیت های خود به بدنه دولت منتقل کنند ضمن اینکه نباید فراموش کرد که تشکل‌گرایی منجر به تقویت خودکنترلی بخش خصوصی می‌شود و به این صورت رقیبان بازار، در کنار یکدیگر می‌نشینند و عملکرد یکدیگر را رصد می‌کنند و تخلفات رقیبان خود را بهتر از دیگران متوجه می‌شوند. به گفته مناقبی، تسهیل فضای کسب و کار، مقررات‌زدایی و مقابله با فساد و رانتخواهی، با نقش‌آفرینی تشکل ها فراهم می‌شود و به دنبال آن می توانیم شاهد بسترسازی مناسب برای توسعه تولید و تجارت باشیم. وی افزود: نمایندگان تشکل‌ها نواقص قانونی و نواقص اجرایی‌ را بهتر از دیگران می‌شناسند و از این طریق می‌توانند مانع این شود که سیاستگذاران دچار افراط و تفریط شوند. مناقبی بیان داشت: افراط در قانونگذاری، انگیزه قانون‌گریزی در میان برخی بنگاه‌ها را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه منجر به افزایش هزینه‌های فعالیت‌های رسمی و قانونی می‌شود و این درحالی است که هنوز در برخی بخش‌ها فاقد هرگونه چارچوب قانونی مدون هستیم و در مسیر رفع این معضل، تشکل‌ها بهترین گزینه برای رصد قوانین اضافه و بهبود فضای کسب و کار هستند.

صادرات تایر آزاد شد
 مدیرکل دفتر صادرات گمرک، طی بخشنامه‌ای به همه واحدهای ستادی و گمرکات صادرات تایر را با رعایت همه قوانین و مقررات، آزاد اعلام کرد.
علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی، طی بخشنامه‌ای به همه واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی اعلام کرد که صادرات تایر آزاد شده است.
در این بخشنامه‌ به ‌همه واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی آمده است: پیرو بخشنامه شماره 206.97.741500 مورخ 1401.6.21 درخصوص ممنوعیت برخی اقلام صادراتی از جمله انواع لاستیک سبک و سنگین به پیوست تصویرنامه شماره 60.155798 مورخ 1401.6.23 دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع رفع ممنوعیت صادرات تایر منضم به نامه شماره 60.145419 مورخ 1401.6.3 معاون معادن و فرآوری مواد وزارتخانه مزبور و نامه شماره 401.6008 مورخ 1401.5.24 انجمن صنفی صنعت تایر جهت اقدام وفق مفاد نامه با رعایت کلیه قوانین و مقررات و ضوابط جاری ارسال می‌شود.

قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو:
تخصیص یارانه استفاده از خودرو برقی را به‌صرفه می‌کند
 قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو، قیمت خودرو برقی را به دلیل فناوری، بالاتر از خودرو بنزینی دانست و گفت: برای حفاظت از محیط زیست، به خودرو برقی یارانه اختصاص می‌یابد و برای مشتری نسبت به خودرو بنزینی به صرفه‌تر می‌شود.
کیانوش پورمجیب، با بیان این‌که تارا برقی با استفاده از زنجیره تامین داخلی توسعه یافته است، تصریح کرد: ایران خودرو تلاش خواهد کرد تا قیمت منصفانه‌ای را برای این خودرو در نظر بگیرد.
وی با بیان این که پیش از این نمونه‌هایی از خودرو برقی تولید شده بود اما به دلیل وابستگی اجزای الکترونیکی به منابع خارجی، هزینه تولید بالایی داشت، گفت: در تارا برقی با استفاده از توانمندی شرکت دانش‌بنیان جتکو توانسته‌ایم از منابع داخلی استفاده کرده و اجزای الکترونیکی را نیز در داخل کشور توسعه دهیم.
پورمجیب تصریح کرد: ایران‌خودرو آماده است تا در صورت ایجاد شرایط و زیرساخت‌های مورد نیاز در سطح کشور از جمله ایستگاه‌های شارژ باتری و تخصیص یارانه به فروش، نسبت به تولید انبوه محصول اقدام کند.
به گفته پورمجیب، باتری تارا برقی با هر بار شارژ ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارد که زمان مورد نیاز برای شارژ آن با شارژر سریع، ۲۰ دقیقه، برق تک فاز منزل ۱۲ ساعت و برق سه فاز نیز حدود چهار ساعت خواهد بود.  وی افزود: شارژرهای سریع توسط وزارت نیرو و زیرمجموعه‌هایی مانند مپنا در حال توسعه است که سطح دسترسی دارندگان خودروهای برقی را افزایش می‌دهد. قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو تصریح کرد: حمایت نهادهای حاکمیتی و ارایه یارانه برای خرید خودرو برقی به مشتریان، سبب حرکت ایران‌خودرو هم‌پای تکنولوژی جهانی و کسب نتایج زیست محیطی خواهد شد.  وی افزود: خودروهای هوشمند در جهان بر پایه خودروهایی با فناوری برقی توسعه داده می‌شوند و همین موضوع باعث خواهد شد تا ایران خودرو نیز در مسیر هوشمندسازی خودروها حرکت کند.
پورمجیب با اشاره به تفاوت‌های تارا برقی و بنزینی در زمینه پلتفرمی، سازه و معماری دو خودرو را متفاوت دانست و گفت: کفی دو خودرو متفاوت بوده و در تارا برقی زمینه جانمایی سل باتری فراهم شده است اما فاصله کف دو خودرو تا زمین مشابه است، سایر سیستم‌های مختلف قوای محرکه، سیم‌کشی‌ها، خنک‌کاری، جلوآمپر و حتی مالتی مدیای دو خودرو نیز کاملا متفاوت طراحی شده است.
وی ضمن تاکید بر ضرورت سرعت‌بخشی به پروژه توسعه تارا برقی، تصریح کرد: یکی از خواسته‌های ایران‌خودرو از سازمان ملی استاندارد این است که هر چه سریع‌تر دستورالعمل‌ها و آزمون‌های خودروهای برقی را مانند خودروهای بنزینی مشخص کند تا با شبیه‌سازی آزمون‌ها، از ارسال خودرو به مراکز آزمون خارج از کشور و طولانی شدن این فرآیند‌ جلوگیری شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد؛
برگزاری کمیسیون مشترک
همکاری‌های اقتصادی ایران و تایلند
 رئیس سازمان توسعه تجارت بر آمادگی این سازمان برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان ایران و تایلند تاکید کرد و گفت: این اجلاس می‌تواند بسیاری از موضوعات اقتصادی میان طرفین را احیا و به توسعه روابط تجاری دو کشور کمک کند.
وراووت پونگ پراپاپانت، سفیر تایلند در ایران در راس هیاتی در محل سازمان توسعه تجارت حضور یافت و در نشستی با «علیرضا پیمان‌پاک» و مدیران این سازمان، به بحث و تبادل نظر در خصوص توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور پرداخت.
وی ابراز امیدواری کرد همکاری‌های دو کشور ایران و تایلند در حوزه‌های مختلف خصوصا مباحث تجاری و اقتصادی افزایش یابد. پیمان‌پاک نیز اعلام کرد که برنامه‌ریزی برای اعزام هیات‌های تجاری و تشکیل کارگروه جهت پیگیری موضوعات مرتبط با توسعه تجارت میان دو کشور، باید در دستورکار طرفین قرار بگیرد.
وی همچنین در پیشنهادی به سفیر تایلند گفت: جهت حضور پرقدرت شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه های جنوب شرق آسیا، 6 یا 7 نمایشگاه بین‌المللی ویژه که در این کشور برگزار می‌شود، را انتخاب و به سازمان توسعه تجارت ایران معرفی کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در زمان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، کارگروه‌های تخصصی میان شرکت‌ها و تجار حاضر در نمایشگاه‌ها صورت گرفته و به تعامل و ارتباط بیشتر هیات‌ها و شرکت‌های اقتصادی دو کشور کمک خواهد کرد.
وی در مورد مسائل بانکی و لجستیکی مرتبط با تجارت میان دو کشور هم اظهار داشت: بهره‌مندی از مدل‌هایی که تحت تاثیر تحریم‌ها نبوده و می‌توان با تکیه بر آنها به توسعه تجارت و تعامل بهتر با سایر کشورها پرداخت، جزو برنامه‌های‌مان قرار دارد که در ماه‌های اخیر با بهره‌مندی از این رو‌ش‌ها، ارتباطات و تبادلات تجاری مطلوبی را با کشورهای همسایه و برخی از کشورهای اروپایی‌ها انجام داده‌ایم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه