روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ دوشنبه ۴ مهر - شماره 4216

کارگردان انیمیشن «لوپتو»:

انیمیشن ابزاری مناسب برای تربیت نسل آینده است

 کارگردان انیمیشن «لوپتو» گفت: انیمیشن ابزار مناسبی برای تربیت نسل آینده بوده و برای ایجاد تأثیرگذاری بیشتر در این زمینه نیازمند موج تولیدات هستیم.
شاید حضور انیمیشن‌های سینمایی در لیست اکران سینمای ایران انگشت‌شمار بوده و این قالب تولیدی را به فرمی مهجور و با نمودی کم تعداد تبدیل کرده باشد. این اتفاق اگر سینا را وسیله‌ای برای تربیت و البته نسل سازی آینده کشور بدانیم اتفاقی غیرقابل‌قبول خواهد بود. حال بعد از همه‌سال‌های انزوا انیمیشن در سینمای ایران سال ۱۴۰۱ با دو انیمیشن سینمایی روبه‌رو است. «پسر دلفینی» که چند وقتی است وارد چرخه اکران شده و حضور موفقی را هم چه در داخل و چه در خارج از ایران تجربه کرده است،‌ دیگر اثر انیمیشنی سینما نیز انیمیشن «لوپتو» است، انیمیشنی که محصول سازمان سینمایی سوره بوده و البته محصولات جانبی آن پیش از اکرانش رونمایی شد. عباس عسکری کارگردان این انیمیشن با اعلام زمان اکران عمومی «لوپتو» گفت: «لوپتو» نیمه مهرماه اکران عمومی خود را تجربه می‌کند. وی در رابطه با جایگاه انیمیشن در گیشه سینمای ایران توضیح داد: تجربه‌ای که اخیراً در رابطه باکارهای کودک در سینمای ایران داشتیم تجربه موفقی است، انیمیشن «پسر دلفینی» یکی از این تجربه‌ها است که در زمان کوتاه موفقیت بیشتری نسبت به آثار رئال کسب کرد، حتی شاید تجربه موفق شهر موش‌ها در سینما از همین دست باشد. کارگردان انیمیشن «لوپتو» با اشاره به این نکته مخاطب آن کودک است ادامه داد: داستان این انیمیشن در رابطه با یک پسربچه است که قصد احیای کارگاه اسباب‌بازی سازی پدرش را دارد تا امید را در او زنده نگه دارد، امیدواری و تلاش برای آینده شاخص اصلی این انیمیشن است. عسکری در رابطه با تأثیر انیمیشن در تربیت نسل آینده و هدف گزاری تیم تولید «لوپتو» برای این مهم تصریح کرد: قطعاً انیمیشن تأثیر زیادی در تربیت کودکان جامعه دارد و ما هم در نوشتن فیلم‌نامه و انتخاب موضوع به این مسئله توجه کردیم و اساساً تلاش داشتیم تا قبل از انتخاب محتوا موضوع و پی‌رنگی را انتخاب کنیم که این ویژگی را داشته باشد. وی افزود: معتقدم برای اثرگذاری بهتر هنر بر نسل آینده باید تعداد محصولات فرهنگی را افزایش دهیم، تعداد انیمیشن‌های سینمایی در کشور بسیار کم است و قطعاً با این تعداد نمی‌شود تأثیری بر نسل آینده داشت و باید با موجی از تولیدات بر تربیت نسل آینده مؤثر بود. عسکری در پایان از قصد اکران بین‌المللی «لوپتو» در آینده خبر داد.

در سن هفتاد سالگی؛
هیلاری مانتل نویسنده برنده دو جایزه بوکر درگذشت
 نویسنده انگلیسی و خالق کتاب‌هایی چون «تالار گرگ» و «جسدها را بالا بیاورید» در ۷۰ سالگی از دنیا رفت. به گزارش کائنات و به نقل از اسوشیتدپرس، هیلاری مانتل نویسنده مشهور انگلیسی و برنده ۲ جایزه بوکر برای کتاب‌های تاریخی «تالار گرگ» و «جسدها را بالا بیاورید» درگذشت. او ۷۰ ساله بود.
خبر درگذشت او توسط ناشرانش تایید شد. هارپر کالینز در بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی نوشت: ما از درگذشت نویسنده محبوب‌مان بانو هیلاری مانتل ناراحت هستیم. این یک ضایعه ویرانگر است و فقط می‌توان سپاسگزار بود که چین مجموعه باشکوهی از آثارش به یادگار مانده است. مانتل از مشهورترین نویسندگان بریتانیایی و خالق بیش از ۱۲ عنوان کتاب است. درام تاریخی مهم «تالار گرگ» برنده جایزه بوکر به فیلم مشهوری با بازی مارک رایلنس و دمین لوییس بدل شد و دنباله آن «جسدها را بالا بیاورید» نیز دومین جایزه بوکر را برد. به این ترتیب هیلاری مانتل به اولین نویسنده زنی بدل شد که دو جایزه بوکر را در کارنامه داشت. وی همچنین تنها نویسنده‌ای است که با دو رمان پیاپی خود دو بوکر پشت سر هم دریافت کرد. در سال ۲۰۲۰ جدیدترین رمان وی با عنوان «آینه و نور» در فهرست اولیه جایزه بوکر جای گرفت. مانتل که متولد سال ۱۹۵۲ در شمال دربی‌شایر بود در مدرسه افتصاد لندن و دانشگاه حقوق شفیلد تحصیل کرده بود. مانتل سال ۱۹۸۲ با همسرش به عربستان سعودی نقل مکان کرد و آنجا سومین رمانش را با عنوان «هشت ماه در خیابان عزه» نوشت که داستانش در جده می‌گذرد. وی سال ۱۹۸۶ به بریتانیا بازگشت و مدتی به عنوان منتقد فیلم برای اسپکتیتور کار کرد و با رمان «فلود» برنده جوایز ادبی شد و با رمان پنجمش «مکان امنیت بیشتر» جایزه کتاب سال ساندی اکسپرس را دریافت کرد. وی بزرگ‌ترین موفقیت دوران کاری‌اش را با «تالار گرگ» در سال ۲۰۰۹ تجربه کرد که به یک شهرت بین‌المللی بدل شد و بیوگرافی تخیلی توماس کرامول و به قدرت رسیدن وی در دربار هنری هشتم را روایت می‌کرد. دنباله این رمان با عنوان «جسدها را بالا بیاورید» سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
مانتل سال ۲۰۰۶ جایزه امپراتوری بریتانیا و سال ۲۰۱۴ لقب «دیم» را دریافت کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه