روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ دوشنبه ۴ مهر - شماره 4216

افزایش ۱۶۴ درصدی هزینه واردات گاز آلمان

 هزینه واردات گاز آلمان با وجود کاهش ۲۵.۵ درصدی حجم در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۶۴ درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آمارهای رسمی ماهانه نشان داد هزینه واردات گاز طبیعی آلمان در هفت ماه سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶۴ درصد افزایش یافته، اگرچه واردات از نظر حجمی ۲۵.۵ درصد کاهش یافته است.
آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، بیشتر از هر کشور دیگری در اروپا به گاز روسیه متکی است و بخش عمده این سوخت پاک را با خط لوله نورد استریم-۱ وارد می‌کرد که عرضه گاز با این خط لوله از سوی گازپروم متوقف شده است. آلمان با خط لوله از نروژ، هلند، بریتانیا و دانمارک و عرضه‌کنندگان گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) با کشتی دریافت می‌کند. بازرگانان حوزه انرژی بر واردات نظارت دارند، زیرا عرضه و تقاضا بر قیمت‌ها و حجم بازار عمده‌فروشی تأثیر می‌گذارد، در حالی که آثار کمبود عرضه بر فعالیت صنایع اثر گذاشته و سبب تشدید رکود شده است. آمار دفتر تجارت خارجی آلمان موسوم به «بافا» که با تأخیر دو ماهه منتشر می‌شود، نشان می‌دهد واردات گاز آلمان در بازه زمانی هفت ماه سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۴.۹ میلیارد مترمکعب (bcm) بوده است. داده‌ها نشان می‌دهد اختلال‌ها در زمینه عرضه سبب رسیدن قیمت گاز به بالاترین حد خود شده است، به‌طوری که هزینه واردات گاز آلمان در دوره مورد بررسی به ۳۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو (۳۷ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار) رسید، در حالی که این رقم در دوره مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۴.۵ میلیارد یورو بود. دفتر تجارت خارجی آلمان اعلام کرد که میانگین قیمت پرداخت‌شده در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۵۴.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

هزینه ۵۰۰ میلیارد یورویی کشورهای اروپایی
برای بحران انرژی
 دولتها در اروپا حدود ۵۰۰ میلیارد یورو در یک سال گذشته برای حمایت از شهروندان و شرکتها در برابر افزایش قیمتهای گاز و برق اختصاص دادند.
طی ماهها افزایش قیمتهای گاز و برق، دولتهای اروپایی تدابیری را برای محدود کردن قیمت خرده فروشی برق، کاهش مالیاتهای انرژی و دادن یارانه به مصرف کنندگان، طراحی کردند.
قیمت گاز و برق در اروپا با کاهش صادرات روسیه به تلافی تحریمهای غربی بر سر جنگ در اوکراین، سر به فلک کشیده است. طبق گزارش اندیشکده بروژل، اتحادیه اروپا که متشکل از ۲۷ کشور عضو است، مجموعا ۳۱۴ میلیارد یورو برای تدابیر کاهش تاثیر افزایش قیمتهای انرژی اختصاص داده و انگلیس هم ۱۷۸ میلیارد یورو برای این منظور کنار گذاشته است. بروژل خاطرنشان کرد: اگر پولی که دولتها برای ملی کردن، نجات مالی یا فراهم کردن وام به شرکتهای نیرو در نظر گرفته شود، دولتهای اتحادیه اروپا حدود ۴۵۰ میلیارد یورو هزینه کرده اند. آلمان اعلام کرد شرکت یونیپر که بزرگترین واردکننده گاز در این کشور است را ملی می کند و انگلیس اعلام کرد قیمت برق و گاز برای کسب و کارها نصف تعرفه عمده فروشی خواهد بود. بسیاری از تدابیری که طراحی شده اند، موقتی هستند اما بروژل اعلام کرد مداخله دولتی افزایش پیدا کرده و ساختاری شده است.
سیمون تاگلیاپیترا، از اندیشکده بروژل گفت: از نقطه نظر فاینانس عمومی، واضح است که چنین وضعی پایدار نیست. دولتهایی که فضای مالی بیشتری دارند، مسلما بحران انرژی را بهتر از همسایگانی که منابع انرژی محدودی در ماههای زمستان دارند، مدیریت می کنند. آلمان که بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپاست، با اختصاص ۱۰۰ میلیارد یورو، تاکنون بزرگترین هزینه را در این بلوک انجام داده در حالی که این هزینه در ایتالیا ۵۹ میلیارد یورو و در استونی ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.
کرواسی، یونان، ایتالیا و لتونی همگی بیش از سه درصد تولید ناخالص داخلی را برای مقابله با کمبود انرژی اختصاص داده اند. بر اساس گزارش رویترز، اتحادیه اروپا هفته گذشته تدابیری در سطح این بلوک برای مقابله با قیمتهای بالای انرژی پیشنهاد کرد تا با یک واکنش هماهنگ، با مجموعه ای از تدابیر ملی همپوشانی کند.

گرانی گاز بازار آسیا را خلوت کرد
 بعضی از واردکنندگان آسیایی گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به دلیل قیمتهای بسیار بالا، تمایلی به خرید بیشتر این سوخت برای زمستان ندارند و در صورت سردتر شدن ناگهانی هوا، با ریسک کمبود عرضه مواجهند.
معامله گران می گویند در حالی که خریداران چینی و ژاپنی سرگرم مذاکرات با تامین کنندگان درباره خرید محموله های ال‌ان‌جی برای سه ماهه چهارم هستند اما مذاکرات به نتیجه نرسیده است. قیمت معاملات نقدی بسیار بالاست و رشد ارزش دلار آمریکا، افزایش قیمتها را تشدید کرده است.
بدون عرضه کافی، سردتر شدن ناگهانی هوا ممکن است مصرف گاز را افزایش داده و نیروگاهها را برای تامین سوخت بیشتر به دردسر بیاندازد. هر چه واردکنندگان آسیایی به دلیل قیمتهای بالاتر،  به مدت طولانی تری حاضر به خرید نشوند، محموله های ال‌ان‌جی بیشتری به اروپا ارسال می شود که در آنجا خریداران در حال ذخیره سازی ال‌ان‌جی برای جایگزینی با واردات گاز روسیه از طریق خط لوله هستند.
کمبود جهانی انرژی که با جنگ روسیه در اوکراین تشدید شده، قیمت گاز طبیعی را برای این وقت از سال به رکورد بالایی رسانده است. نرخ معاملات نقدی ال‌ان‌جی در بازار آسیا در حال حاضر حدود سه برابر بالاتر از میانگین ۱۰ ساله است.
به گفته معامله گران، شرکتهای کره ای «جِرا کو» و «گاز کره» که بزرگترین خریداران جهان هستند، به خرید محموله های ال‌ان‌جی بیشتری نیاز دارند تا برای زمستان آماده شوند اما در حال حاضر برای خریدهای بزرگ دست نگه داشته اند.
همچنین بعضی از شرکتهای چینی با احتمال ضعیف شدن تقاضای داخلی به دلیل موج جدید محدودیتهای کرونایی، اشتیاقی برای خرید گاز بیشتر نشان نمی دهند. تقاضا برای گاز از سوی کاربران صنعتی چین ممکن است به دلیل تدابیر فعلی، در نوامبر ضعیف بماند. بر اساس گزارش بلومبرگ، البته همچنان برخی در آسیا ماه جاری، ال‌ان‌جی را به قیمت گزاف خریدند. شرکت GAIL هند یکی از گرانترین محموله های این کشور را اوایل سپتامبر خرید. شرکت اینپکس هم آخر هفته یک محموله برای تحویل در دسامبر به ژاپن خرید که تقریبا بالاترین رکورد قیمت را داشت.

پیش‌بینی صادرات ۱۵ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی
 دبیرکل انجمن کارفرمائی صنایع پتروشیمی ایران گفت: سال گذشته میزان صادرات صنعت پتروشیمی از نظر ارزی ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده و امسال نیز پیش بینی می شود که این عدد به ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار برسد.
احمد مهدوی ابهری با اشاره به پتانسیل بالا صادرات در حوزه پتروشیمی، اظهار کرد: در بخش صادرات محصولات پتروشیمی با چالش و مشکلی مواجه نیستیم علت آن‌هم نیاز دنیا به این محصولات بوده، در شرایط فعلی نیز برخی محصولات از سه ماه گذشته پیش فروش شده است. وی ادامه داد: در حوزه صادرات هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر بتوانیم مشکلات داخلی را برطرف و یک استراتژی درست برای این صنعت پر پتانسیل کشور تعریف کنیم می توانیم به نقطه مطلوب برسیم. دبیر کل انجمن کارفرمائی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به نیاز سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ معادل ۱۹ میلیارد دلار نیار به سرمایه گذاری دارد تا برخی از طرح ها آماده و به بهره برداری برسد و ظرفیت از حدود ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۱ میلیون تن ارتقا یابد. مهدوی ابهری با اشاره به راه های جذب این سرمایه گذاری گفت: این سرمایه را می توان از طریق خوراک پایدار، مطمئن و قیمت مناسب بدست آورد، اگر این موارد رقم بخورد قطعا سرمایه لازم جذب خواهد شد.
وی با تاکید بر اهمیت ثبات در مقررات و تصمیم‌گیری‌ها، اظهار کرد: تصمیمات آنی و غیرکارشناسی مانع بزرگی در این بخش خواهد بود، باید شرایط به گونه ای رقم بخورد که سرمایه‌گذار به آینده و نرخ خوراک در درازمدت مطمئن باشد.

سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری توتال در میدان گازی قطر
 هنوز سه ماه از سرمایه گذاری قبلی توتال نگذشته بود که این غول انرژی فرانسوی، حدود ۱.۵ میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری در پروژه توسعه عظیم میدان گازی قطر اعلام کرد.
سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، اعلام کرد شرکت توتال انرژیز حدود ۹.۳۷۵ درصد سهم در پروژه «نورت فیلد ساوت» خواهد شد. این پروژه ظرفیت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) قطر را به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش می دهد.
وزیر انرژی قطر گفت: توتال و سایر شرکتهای نفتی بین المللی، ۲۵ درصد سهم در این پروژه خواهند داشت و باقی آن در اختیار قطر خواهد بود. سرمایه گذاری‌های دیگر هم ممکن است طی هفته‌های آینده اعلام شود.
قطر در بحبوحه افزایش تقاضای جهانی برای گاز طبیعی، در حال افزایش تولید گاز و ظرفیت مایع‌سازی گاز طبیعی است. محدودیت عرضه گاز که پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در فوریه هم وجود داشت، قیمت‌ها را به میزان سرسام‌آوری بالا برده است.
پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال انرژیز، در مراسم امضای قرارداد در قطر گفت: سرمایه‌گذاری توتال انرژیز در پروژه جدید، حدود ۱.۵ میلیارد دلار خواهد بود.
همزمان با سفر آخر هفته اولاف شولتس، صدراعظم آلمان برای امضای قراردادهایی در زمینه تامین ال‌ان‌جی و هیدروژن، کعبی گفت: مذاکره با شرکت‌های انرژی آلمانی یونیپر و RWE ادامه دارد. توتال انرژیز نخستین شرکت خارجی بود که در ژوئن، سهامی در پروژه «نورت فیلد ایست» خریداری کرد. این شرکت ۶.۲۵ درصد از این پروژه سهم دارد که ظرفیت آن ۳۳ میلیون تن است و ۲۹ میلیارد دلار هزینه ساخت خواهد داشت. توتال حدود دو میلیارد دلار در این فاز سرمایه گذاری کرده است.
اگرچه این طرح‌های توسعه به قطر امکان می دهد تقاضای جهانی رو به رشد برای ال‌ان‌جی را برآورده کند اما تکمیل هر دو پروژه چند سال طول خواهد کشید و در این فاصله، شرکتهای نیازمند گاز در اروپا برای تامین انرژی مورد نیازشان به سختی تقلا می کنند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق برنامه هایی که پیش از این اعلام شده، نخستین محموله پروژه «نورت فیلد ایست» در اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل سال ۲۰۲۶ از قطر ارسال خواهد شد. این پروژه از سال ۲۰۲۷ ارسال محموله ال‌ان‌جی را آغاز می کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه