روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور - شماره 4215

معاون وزیر صمت:

سال گذشته کاهش حجم تولید مواد معدنی نداشتیم

  معاون معادن و فرآوری مواد وریر صمت ضمن تاکید بر اینکه بخش معدن کشور در مسیر خوبی قرار دارد، بر دستیابی به فرآوری مواد و استفاده از ظرفیت‌های‌ های‌تک طی سال‌های اخیر اشاره و تاکید کرد که آمار ارائه شده توسط مرکز آمار از تولید مواد معدنی در سال گذشته، دارای خطا بوده و در حقیقت کاهش حجمی تولید نداشته‌ایم؛ البته که وزارت صمت نیز در این خطای آمار ارائه شده بی‌تقصیر نبوده است.
همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی ایران،  امسال با استقبال بسیار گسترده کشورهای جهان مواجه شده است؛ بطوری که در این رویداد  ۲۵ کشور جهان از جمله آفریقای جنوبی،  آلمان، چین،  ترکیه،  روسیه،  انگلستان،  ژاپن، اسپانیا، کره جنوبی،  هلند،  ایتالیا و برخی کشورهای دیگر حضور و مشارکت دارند.
در مراسم افتتاح این نمایشگاه که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجلس شورای اسلامی، سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی ایران، خانه صنعت معدن و تجارت، روسای اتحادیه‌های مرتبط و صنعتگران و معدن‌داران؛  سفرای ۲۳ کشور خارجی مقیم تهران از جمله سفرای برزیل، شیلی، ژاپن، کره جنوبی،   هند،   کنیا،   نیجریه،   نیکاراگوئه،   بلیوی،  اسلواکی و کاردار  حضور داشتند، زمینه سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی مناطق مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفت.
*مشکلی برای واردات ماشین‌آلات سنگین بدون امکان ساخت داخل و کارکرد زیر ۵ سال وجود ندارد  
رضا محتشمی‌پور، معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدن و صنایع معدنی، اظهار کرد: یکی از سوالاتی پرتکرار فعالان بخش معدن، در حوزه واردات ماشین آلات معدنی و مشکلات آن است؛ هرچند که طی سال‌های گذشته شاید عملکرد خوبی در این حوزه نداشتیم و محدودیت‌های موجود در تامین ماشین‌آلات بخش معدن، سبب کندی حرکت شده و مسیر طولانی بود، اما خوشبختانه ظرف چند ماه گذشته، شرایط کاملا تغییر کرد. در حال حاضر برای بخش معدن، هیچ محدودیتی در واردات ماشین آلات سنگین معدنی که فاقد سابقه ساخت داخل و کارکرد کمتر از پنج سال هستند، نداریم. وی با بیان اینکه در حوزه ماشین‌آلات با سابقه ساخت داخل نیز  اقداماتی صورت گرفته است؛ گفت: هر بار صحبت از ساخت داخل می‌شود، بحث محدودیت‌های خرید از خارج نیز مطرح می‌شود که این موضوع در مورد ماشین‌آلات بصورت جدی مطرح بوده است؛ اما می‌توان اطمینان داد که کار آغاز و توافق‌هایی در این بخش انجام شده است؛ فعالان این حوزه می‌توانند در حوزه توافق‌های صورت گرفته برای تامین ماشین‌آلات با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی ارتباط گرفته و از ظرفیت ایجاد شده در این بخش برای تامین ماشین آلات داخلی استفاده کنند. همچنین به موازات می‌توانند واردات ماشین‌آلات را از طریق صندوق دنبال کنند.
معاون وزیر صمت خاطر نشان کرد: برخی از معادن کوچک ما به دنبال تامین ماشین آلات سبک‌تر هستند که همکاران ما در وزارت صمت آن را پیگیری می‌کنند.
*ارزش تولیدات به‌سبب افزایش قیمت مواداولیه کم شد اما حجم تولیدات افزایشی بود
معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در ادامه به رشد بخش معدن در سال گذشته و انتشار یک آمار غلط از سوی مرکز ملی آمار اشاره و تشریح کرد: بر اساس این آمار اشتباه، تولیدات بخش معدن در سال گذشته افت ۰.۷ درصدی اعلام شده است که در حقیقت اینگونه نبوده‌ است. بر اساس آمار رسمی در اختیار و گزارشی که از سوی معادن ارائه شده و همچنین برحسب کنترلی که کارشناسان ادارات استانی داشته‌اند، در سال گذشته ۶۱۷ میلیون تن تولید محصولات معدنی داشته‌ایم و این در حالیست که این عدد در سال ١٣٩٩، ۵۹۵ میلیون تن بوده است؛ براین اساس در روند تولید طی سال‌های ١٣٩٩ و ١۴٠٠ تغیرات جدی داشته‌ایم.
وی ادامه داد: اساساً در بخش معدن در سال ۱۴۰۰ به لحاظ حجمی افت تولید نداشته‌ایم؛ اما به لحاظ ارزشی، با توجه به تحولات بین‌المللی و افزایش شدید قیمت‌ مواد اولیه که مواجه شدیم، کمی افت ارزشی وجود داشت. برای سال جاری نیز از این موضوع نگران هستیم و افت ارزشی خواهیم داشت. تمام آمارها نشان از افزایش تولید معدنی در سال گذشته و شش ماهه امسال دارد و اساسا این اعلام افت تولید در سال گذشته به دلیل خطای نمونه‌گیری در مجموعه مرکز ملی آمار رخ داد که البته بخشی از این خطا به وزارت صمت برمی‌گردد که مورد پیگیری قرار گرفت و ظاهرا دسترسی لازم داده نشده بود؛ لذا برای دریافت اطلاعات، مرکز ملی آمار ناچار به نمونه‌برداری شده است.
*فشار وارده به بخش صنعت ساختمان، به‌سبب رکود در این حوزه
محتشمی‌پور تصریح کرد: به لحاظ کمی، شاید بیشترین بخش کمی تولیدهای معدنی ما در مسائل ساختمانی و تامین نهاده‌های صنعت ساختمانی بوده است که به سبب رکورد بخش ساختمان کشور برمی‌گردد که طی سال‌های اخیر با فشار مواجه بوده است. تعدادی از معادن غیر فعال ما درگیر این معضل هستند. در حال حاضر با پیگیری حوزه راه و ساختمان کشور، امیدوار هستیم که شرایط بازار برای این بخش نیز بهبود پیدا کند.
*سال گذشته کاهش حجم تولید مواد معدنی نداشتیم
وی ادامه داد: موضوع دیگری که در حوزه معدن موثر است، بحث اصلاح مسیر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش فرآوری است. در سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در بخش فرآوری داشته‌ایم که عمدتا در بخش فرآوری فولاد و فراتر از ظرفیت تولید بوده است. ظرفیت تولید به عدم تامین بخش معدن باز نمی‌گردد و بیشتر ناشی از آن است که این سرمایه‌گذاری‌ها فراتر از ظرفیت انرژی کشور طراحی شده است. لازم است در این مسیر به سمت صنایع با تکنولوژی بالاتر سوق پیدا کنیم تا سرمایه‌گذاری‌های آینده در این بخش متمرکز باشد و بتوانیم از ظرفیت‌های موجود از تکنولوژی روز بهره بگیریم. تصحیح مسیر سرمایه‌گذاری و بهبود شرایط واحدهای تولید در بخش فرآوری و ایجاد تغییرات جدی از جمله اهداف ماست.
وی یادآور شد: در سال گذشته که درگیر مساله فرآوری مواد بوده‌ایم، اقدامات خوبی در حوزه فرآوری های‌تک داشتیم. بطور مثال پروژه تیتان را در منطقه کهنوج داریم و پروژه بعدی را هم در آینده نزدیک خواهیم داشت. قفل موضوع استفاده از شورآب‌های کشور نیز باز خواهد شد.
*سهم هفت درصدی ایران از ذخایر معدنی جهان
در ادامه این مراسم، رضا بسطامی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در این همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه بخش معدن کشور همیشه برای سرمایه‌گذاران دارای جذابیت‌های لازم برای بوده اما گاهی موانعی نیز وجود داشته است؛ گفت: سازمان نظام مهندسی معدن های کشور در تلاش است با همراهی مسئولان دولتی و همچنین فعالان بخش معدن و صنایع معدنی نسبت به شناسایی و رفع موانع اقدام کند. بخش معدن کشور به سبب ویژگی‌هایی نظیر تجدید ناپذیر بودن ذخایر، ریسک بالای عملیات اکتشاف و... که دارا هستند، حائز اهمیت هستند.
وی ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، یافتن بازارهای جدید و توسعه صادرات، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیت‏‌های معدنی کشور، جهت‌دهی سرمایه‌های داخلی و خارجی به بخش‌های معدن، انتقال دانش و فناوری نوین و همچنین ایجاد زمینه رقابت سازنده بین شرکت‌ها را از جمله اهداف برپایی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران خواند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران خاطر نشان کرد: ایران هفت درصد ذخایر معدنی جهان را در اختیار داشته و جزو ۱۴ کشور برتر جهان از نظر ذخایر معدنی با ارزش  بالغ بر ٧٧٠ میلیارد دلار است.
در پایان این همایش، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت از غرغه شرکت‌های معدنی حاضر در نمایشگاه دیدن کرد. در این نمایشگاه ۱۳۰ غرفه تولیدات، صنایع و ماشین‌آلات این صنعت را ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهند.  
محمدرضا شینی مقدم، مدیر اجرایی این رویداد با بیان اینکه ۳۰ کارگاه علمی و تخصصی توسط گروه‌های آموزشی مجرب و با حضور متخصصان و اساتید دانشگاه‌ها، با مشارکت و همکاری دانشگاه‌های معدنی، سازمان‌ها و تشکل‌های معدنی کشور در حوزه‌های مختلف در این رویداد بزرگ برگزار خواهد شد، گفت: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران با حمایت سازمان نظام مهندسی معدن ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سایر تشکل‌های مرتبط با این صنعت برگزار شده است.
شایان ذکر است که ایران بیش از ۵۵ میلیارد تن ذخایر مواد معدنی و بیش از ۶۶ نوع ماده معدنی دارد؛ لذا برگزاری این رویداد فرصتی است تا در چارچوب اقتصاد مقاومتی، تلاش شود تا صنعت معدن را جایگزین صنعت نفت کرد.  
ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، یافتن بازارهای جدید و توسعه صادرات، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیت‌های معدنی کشور، جهت‌دهی سرمایه‌های داخلی و خارجی به بخش‌های معدن، انتقال دانش و تکنولوژی نوین و همچنین ایجاد زمینه رقابت سازنده بین شرکت‌ها، از جمله اهداف برپایی یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه