روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور - شماره 4215

تا کجا تیغ‌شان می‌برد؟

۱۹ میلیون تومان سرویس مدارس

 علی محتشمی‌پور دلیل نرخ‌های نجومی که اخیرا از سوی برخی شرکت‌های حمل و نقل مدارس عنوان می‌شود را اینطور بیان می‌کند: «آموزش و پرورش نرخ نامه‌ای را به کارگروه ماده ۱۸ برد که بعد از اینکه تصویب شد، متوجه شدیم درصدهای افزایش نرخ سرویس مدارس به تفکیک مناطق مختلف تهران، بسیار بالاتر از مصوبه قانونی شورای شهرتهران بوده است؛ به نحوی که حتی این افزایش به  ۸۰ و ۹۰ درصد و بالاتر هم رسیده بود. به همین خاطر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در این زمینه وارد عمل شد و جلوی ابلاغ این نرخ نامه را گرفت و تاکید کرد هرگونه افزایش نرخ باید در چارچوب مصوبه شورا باشد.»
معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می‌افزاید: « در شهر تهران اگر سقف ۳۵ درصد که سقف نرخ مصوب است را روی نرخ حداکثری سرویس مدارس برای مسافت‌های بالای ۱۵ کیلومتر که در سال تحصیلی قبل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود، اعمال کنیم، بیشینه قیمت سرویس مدارس در تهران چیزی در حدود ۸میلیون ۲۰۰ هزار تومان می‌شود، نه بیشتر. اینکه نرخ های دیگری در این زمینه اعمال شده، در اختیار ما نیست و تاکسیرانی صرفا ملزم به رعایت مصوبات شورای است.» او ادامه می‌دهد: «نرخ سرویس مدارس تهران باید بر اساس مصوبه رسمی شورای شهر باشد. یعنی نرخ نامه سال قبل باید حداکثر به طور میانگین ۲۵ درصد و تا سقف ۳۵ درصد افزایش داشته باشد. نکته ای که وجود دارد این است که ما مجری قراردادها نیستیم و قراردادها بین مدارس و پیمانکاران سرویس منعقد می‌شود. در حال حاضر ۱۱۷ پیمانکار را رسما تائید و به آموزش و پرورش اعلام کرده‌ایم هر افزایشی باید در چارچوب قانون مصوب شورا باشد.» معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران همچنین به شیوه نرخ‌گذاری سرویس مدارس گفت: «نرخ سال گذشته مشخص است و در سال تحصیلی  ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حداقل هزینه سرویس مدارس ۲میلیون ۱۰۰ و برای حداکثر ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است. بنابراین برای تعیین نرخ سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ باید  ضریب قانونی شورای شهر اعمال شود.»
محمدرضا ولی زاده، رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان سراسر کشور هم بر ضرورت رعایت مصوبه شورای شهر برای تعیین نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جاری تاکید و در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده بود : «ابتدای هر سال نرخ خدمات عمومی حمل و نقل عمومی را تعیین می‌کنند که برای امسال ۲۵ درصد افزایش داشته است. از آن جا که این موضوع، حمل‌ونقل دانش‌آموزان را هم شامل می‌شود؛ نرخ‌ها به نسبت سال ۱۴۰۰ باید ۲۵ درصد افزایش داشته باشند. ضمن اینکه خانواده‌ها می‌توانند ۴۰ درصد این هزینه را بعد از آغاز مهر و ۶۰ درصد باقی مانده را به صورت اقساطی تا بهمن پرداخت کنند.»
به غیر از مواردی که عنوان شد، برخی مسائل دیگر هم در تعیین این نرخ اثرگذار است؛ مواردی همچون داخل یا خارج محدوده طرح ترافیک بودن، تعداد دانش‌آموزان در خودرو و همچنین روزهای آموزشی دانش آموزان که می‌تواند ۵ روز یا ۶ روز در هفته باشد.
با وجودی که موارد تاثیر گذار بر نرخ سرویس مدارس و محاسبه قیمت نهایی فرمول نسبتا مشخصی دارد و مصوبه افزایش ۲۵ درصدی هم از سوی شورای شهر تعیین شده است، اما بر خلاف برخی شهرهای کشور مثل یزد، تبریز، کاشان، اصفهان و ... که نرخ نامه سرویس مدارسش به طور دقیق منتشر و در دسترس عموم مردم قرار گرفته، والدین تهرانی هنوز هم  از جدول نرخنامه رسمی و  بی خبرند و در این میان، برخی شرکت‌ها هم با سوء استفاده از کوتاهی برخی مسولان، تا جایی که تیغ‌شان می‌برد، به والدین دانش آموزان عدد و رقم می‌دهند؛ تا جایی‌که این روزها از ۵ میلیون تا ۱۹ میلیون تومان هم برای حمل ونقل دانش آموزان از خانه تا مدرسه و برعکس از والدین طلب می‌کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه