روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ شهريور - شماره 4214

کائنات گزارش می‌دهد؛

«جنگ جهانی سوم» نماینده سینمای ایران در اسکار 2023 شد

اعتراض سعید روستایی به نادیده گرفته شدن «برادران لیلا»

  بنیامین صادقی- دو هفته مانده به آخرین مهلت معرفی‌ فیلم‌های منتخب کشور‌ها به آکادمی اسکار، روز گذشته کمیته معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، فیلم «جنگ جهانی سوم» را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کرد. آخرین ساخته هومن سیدی پیش از این موفق به کسب جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری مرد (محسن تنابنده) در بخش افق‌های جشنواره ونیز شده بود. بنیاد سینمایی فارابی در حالی خبر معرفی فیلم جنگ جهانی سوم را به آکادمی اسکار اعلام کرده است که هنوز جزییات نمایش آن در ایران اعلام نشده است، چرا که یکی از شرط‌های معرفی فیلم به اسکار، نمایش در داخل کشور است.
در خلاصه داستان منتشر شده از «جنگ جهانی سوم» آمده است: «شکیب یک کارگر روز مزد بی خانمان است که هرگز نتوانسته با از دست دادن همسر و پسرش در زلزله سال‌ها پیش کنار بیاید. در طی چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال، به نام لادن رابطه برقرار کرده است. محل ساخت و سازی که او امروز در آن کار می کند به لوکیشن فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل می‌شود و در کمال تعجب به او یک نقش سینمایی، خانه و فرصتی داده می شود تا برای خود کسی باشد. وقتی لادن از این موضوع مطلع می شود، به محل کارش می آید و درخواست کمک می کند. نقشه شکیب برای مخفی کردن او به طرز غم انگیزی اشتباه از کار در می‌آید و موقعیت جدید و فرصت بی‌تکرار پیش آمده برای او را، با تهدید رو به رو می‌کند.»
از سوی دیگر، همزمان با اعلام خبر انتخاب «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران در اسکار، گفت‌وگویی از سعید روستایی منتشر شده است که در آن کارگردان فیلم «برادران لیلا» این پرسش را مطرح کرد که چرا فیلمش با وجود برخی ویژگی‌های مهم برای شرکت در اسکار، در کمیته بررسی نماینده سینمای ایران به آکادمی وجود ندارد؟
روستایی در حالی این سوال مطرح کرده است که شیخ طادی سخنگوی کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۳، از لیستی شامل ۵۷ فیلم در مرحله اول انتخاب خبر داده است.
* چرا «جنگ جهانی سوم» نماینده ایران در اسکار شد؟
سخنگو و عضو کمیته انتخاب اسکار ۱۴۰۱، در این‌باره گفت: دلایل انتخاب «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران در اسکار مورادی نظیر داشتن پخش‌کننده توانمند و فعال، داشتن موفقیت‌های بین‌المللی معتبر، داشتن مراتب بالای فنی و استاندارد و نقش‌آفرینی‌های قابل توجه بود.
پرویز شیخ‌طادی درباره علت انتخاب فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳، اظهار داشت: هیئت انتخاب ابتدا بر اساس قوانین و ضوابط مراسم اسکار و سپس بر اساس مفاهیم و مضامین جهان شمول و قابل درک برای افکار و فرهنگ‌های متنوع ملل جهان و در نهایت از ابعاد فنی و هنری و بدیع و خلاقانه اقدام به بررسی آثار کرد و از میان ۵۷ فیلم حائز شرایط قانونی در مرحله نخست هفده فیلم را برای دور دوم بررسی‌ها انتخاب کرد.
وی افزود: بعد از گفت‌وگو و بررسی دقیق از میان این ۱۷ فیلم، پنج فیلم نامزد شدند که پس از بحث و گفت‌وگوی مفصل و در مواردی بازبینی مجدد، به اتفاق آرا انتخاب نهایی خود را مشخص و فیلم جنگ جهانی سوم ساخته آقای هومن سیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای شرکت در مراسم اسکار معرفی کردند.
سخنگوی کمیته انتخاب اسکار ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: دلایل انتخاب ابتدا داشتن شرایط و ضوابط راهیابی به مراسم اسکار بود. مورادی نظیر داشتن پخش کننده مسئول و توانمند و فعال، تولید ایران با زبان غالب فارسی، ‌امتیاز داشتن موفقیت‌های بین المللی معتبر، داشتن مراتب بالای فنی و استاندارد، نقش‌آفرینی‌های قابل توجه، کارگردانی برجسته، فیلمبرداری و صحنه و گریم متناسب با متن و داشتن  فیلمنامه و ایده نو که  نسبتا بی نقص تر از بقیه آثار باشد. شیخ‌طادی، گفت: این انتخاب به معنای نفی نقاط برجسته آثار رقیب نیست، برخی از آثار با فاصله کم و برخی با فاصله بیشتر  به انتخاب نهایی دست نیافتند.
متن بیانیه  کمیته انتخاب نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۳ به شرح ذیل است:
«به نام خدا
ضمن عرض سلام و احترام به اعضای خانواده سینمای ایران به عنوان اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۳ گزارشی از فعالیت این کمیته را به عرض می‌رسانیم:
کمیته انتخاب در پی جلسات متعدد و بررسی ۵۷ فیلم حائز شرایط در مرحله اول، ۱۷ فیلم را جهت بازبینی انتخاب و پس از بررسی‌های مجدد پنج فیلم را به عنوان نامزد نهایی به شرح ذیل برگزید:
موقعیت مهدی، پسر دلفینی، بدون قرار قبلی، تفریق و جنگ جهانی سوم.
اعضای کمیته انتخاب ضمن احترام و ارج نهادن به آثار راه یافته، به اتفاق آراء فیلم «جنگ جهانی سوم» را به عنوان نماینده سینمای ایران برای آکادمی اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کرد.
با آرزوی موفقیت‌های روز افزون هنرمندان کشور عزیزمان ایران.
مریلا زارعی، محمد داوودی، رسول صدرعاملی، مهدی سجاده‌چی، سیدمحمد حسینی، حامد شکیبانیا، محمدحسین حقیقی و پرویز شیخ طادی»
* سعید روستایی: چرا «برادران لیلا» در کمیته اسکار نیست؟
کارگردان فیلم «برادران لیلا» این پرسش را مطرح کرد که چرا فیلمش با وجود برخی ویژگی‌های مهم برای شرکت در اسکار، در کمیته بررسی نماینده سینمای ایران به آکادمی وجود ندارد؟
 سعید روستایی در گفت‌وگویی بیان کرد: فیلم «برادران لیلا» در میان فیلم‌های در حال بررسی در کمیته معرفی نماینده ایران به اسکار وجود ندارد در حالیکه قرار بود در سازمان سینمایی انعطاف به خرج داده شود تا فیلم برای گرفتن پروانه، به شورای پروانه نمایش ارجاع داده شود زیرا به هر حال ما با هماهنگی‌هایی فیلم را به جشنواره کن فرستاده بودیم اما جای سوال است چرا حالا که به زمان معرفی نماینده اسکار رسیده‌ایم، « برادران لیلا» با تمام امتیاز هایی که داشته از این رقابت کنار گذاشته شده است؟
 او افزود: «برادران لیلا» از مدتی قبل اکران خود را در فرانسه آغاز کرد و تاکنون بیشتر از فیلم‌ «متری شش و نیم» که آن نیز در این کشور اکران شده بود بلیت فروخته و فروش‌اش پس از سه هفته به هفتصد هزار یورو رسیده و به زودی به نزدیک یک میلیون یورو هم می‌رسد.‌حق پخش این فیلم از سوی۴۰ کشور دیگر دنیا خریداری شده و قرار است به اکران برسد. ضمن اینکه از سوی ۲۰ فستیوال هم دعوت شده است.
وی یادآور شد: «برادران لیلا» تنها فیلمی از سینمای ایران بوده که امسال در بخش اصلی جشنواره کن حضور داشت و یک کمپانی بزرگ همچون وایلدبانچ که بیش از ۱۰ نخل طلای کن را جایزه برده، به عنوان پخش‌کننده بین المللی این فیلم فعالیت می‌کند. براین اساس این سوال برای ما مطرح است که چرا اجازه داده نشده که هیئت انتخاب کمیته اسکار، فیلم «برادران لیلا» را ببیند تا تصمیم‌گیری برای انتخاب نماینده سینمای ایران, پس از بررسی تمام فیلم‌ها اتفاق بیفتد؟
ترانه علیدوستی، سعید پورصمیمی، پیمان معادی، نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه