روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۸ شهريور - شماره 4213

رئیس کارخانه ان‌جی‌ال ۹۰۰ پازنان مطرح کرد؛

تأمین روزانه ۷۰۰ میلیون فوت‌مکعب خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس

 رئیس کارخانه ان‌جی‌ال ۹۰۰ پازنان با اشاره به شرایط سخت کاری و خطرات موجود به‌دلیل فشار بالای گاز کارخانه ان‌جی‌ال ۹۰۰ پازنان گفت: روزانه ۷۰۰ میلیون فوت‌مکعب خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را تأمین می‌کنیم.
به گزارش شرکت نفت و گاز گچساران، حجم بالای کار و فشار بالای ۱۷۰ بار در ان‌جی‌ال ۹۰۰ پازنان شرایط این کارخانه را نسبت به دیگر کارخانه‌های‌ ان‌جی‌ال در کشور متفاوت کرده است. از گچساران که به سمت ان‌جی‌ال ۹۰۰ پازنان حرکت می‌کنی، در این گرمای هوا و آفتاب سوزان جنوب چیزی جز عشق و علاقه به وطن کارکنان را برای ادامه عملیات تولید خوراک برای پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های منطقه انگیزه نمی‌دهد؛ مردانی که پرچمدار خط اول اقتصاد کشور هستند.
از پل زهره که عبور کنی در ۶۰ کیلومتری گچساران تأسیسات ان‌جی‌ال ۹۰۰ پازنان قرار گرفته است؛ آری اینجا بازی با مرگ است؛ فشار گاز و شرایط سخت؛ یک بمب ساعتی بدون تنظیم، زیرا یک نشتی کوچک در تأسیسات می‌تواند سلامتی و زندگی کارکنان را به خطر اندازد. کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ در سال ۱۳۵۶ با هدف تولید گاز سبک، نفتای سبک و سنگین، گاز مایع، گازوئیل و نفت سفید احداث و سال ۱۳۶۰ راه‌اندازی شد. این کارخانه در میان کارخانه‌های گاز و گاز مایع موجود در مناطق نفت‌خیز جنوب با توجه به فشار عملیاتی بالا منحصربه‌فرد و دارای فناوری پیچیده و سیستم کنترل آب‌زدایی با مواد جامد است. توربین انبساطی موجود در این کارخانه با تکنولوژی جدید بازسازی شده و در مدار عملیات قرار دارد.
محمد محسنی، رئیس کارخانه ان‌جی‌ال ۹۰۰ پازنان می‌گوید: گاز و مایعات گازی ارسالی از ۱۵ حلقه چاه گنبدی واقع در منطقه پازنان ۲ به‌عنوان خوراک کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ استفاده می‌شود. گاز غنی ورودی وارد چهار واحد فرآورش گازی ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ می‌شود و پس از آب‌زدایی و جداسازی مایعات گازی، گاز وارد توربین انبساطی شده و بعد از افت فشار، مقدار زیادی مایعات سرد تولید می‌شود که به سیستم مایع ارسال، سپس گاز سبک با توربوکمپرسورها فشار افزایی شده و به‌منظور خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس ارسال می‌شود.
وی می‌افزاید: مایعات گازی ارسالی از منطقه تفکیک و مایعات سرد تولیدی کارخانه نیز وارد سیستم پالایشگاهی مایع می‌شود و پس از فرآورش بسته به نیاز محصولات، می‌توان نفتای سبک، نفتای سنگین، گاز مایع، نفت سفید و گازوییل تولید کرد. سیستم فرآورشی کارخانه با تولید نفتای سبک برای تأمین خوراک پتروشیمی بوعلی سینا در مدار عملیاتی قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه