روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ شهريور - شماره 4212

معاون وزیر نیرو:

آب تامین شده در مرزها از حوضه آبریز همدان نیست

 معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گفت: منبع آب همدان کاملا مشخص است و آب تامین‌شده در مرز متفاوت با منبع تامین آب آنجاست.
احمد حیدری با اشاره به فعالیت وزارت نیرو برای تامین آب و برق در مرزها گفت: در وزارت نیرو و از ماه‌های قبل، ستاد اربعین تشکیل شد و شرکت‌های مادر تخصصی در آن حضور پیدا کردند. در دو سال گذشته به دلیل کرونا حضور مردم در عتبات عالیات محدود شده بود اما امسال پیش‌بینی می‌کردیم حدود ۵ میلیون نفر در این مراسم حضور پیدا کنند و به همین نسبت اقداماتی صورت گرفت.
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو ادامه داد: در مرز مهران برای ذخیره‌سازی آب، خط ۱۲.۵ کیلومتری لوله‌کشی آب پایدار کشیده و هم‌چنین مخزن ۷۰۰ و ۲۰۰۰ متر مکعبی ایجاد شد. از سوی دیگر در سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها، خط لوله فاضلاب دائمی ایجاد شد.
حیدری با اشاره به تامین آب و برق در مرز مهران گفت: از سال‌های گذشته در شهر مهران با مشکل برق روبه‌رو بودیم و به همین دلیل پست موقت ۱۳۲ کیلو ولت برای شهر مهران و پایانه مرزی آن ایجاد شد. خوشبختانه امسال هیچ مشکل برقی در مهران نداشتیم و قصد داریم این پست موقت را به پست دائمی تبدیل کنیم. در مرز شلمچه نیز ۸ کیلومتر خط لوله آب ایجاد شد که دائمی است و دو مخزن ۵۰۰ هزار لیتری احداث کردیم و قصد داریم برای سال‌های آینده یک مخزن ۲۰۰۰ متر مکعبی نیز ایجاد کنیم. معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو تاکید کرد: تلاش ما این بود که آب و برق پایدار در مرزها ایجاد کنیم که هم برای مردم منطقه بماند و هم در سال‌های آینده برای زائران قابل استفاده باشد.
این مقام مسئول در وزارت نیرو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آب همدان به سمت مرزها رفته است؟ گفت: منبع آب و آبریز کاملا مشخص است و نمی‌توان مثل یک کالا آن را از جایی به جای دیگر برد. منبع آبریز استان همدان نیز کاملا مشخص است. کاری که در این چند هفته در همدان انجام شد، واقعا یک کار جهادی بود که منجر به ایجاد یک ابرپروژه شد. در این پروژه خط لوله‌ای به طول ۱۴۰ کیلومتر ایجاد شد. جالب است بدانید که پروژه احداث این خط لوله، ۱۷ سال زمان برده بود و تا شش ماه پیش ۴۰ درصد پیشرفت داشت اما در دولت سیزدهم این پروژه به بهره‌برداری رسید. معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گفت: در حقیقت ۶۰ درصد این پروژه در چند ماه انجام شد؛ بنابراین تاکید می‌کنم که منبع آب همدان کاملا مشخص است و آب تامین‌شده در مرز متفاوت با منبع تامین آب آنجاست.
این مقام مسئول در وزارت نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تامین آب و برق در آن سوی مرزها گفت: برای زائرانی که از مرزهای ما خارج شده و به کشور عراق رفتند نیز آب مورد نیاز را تامین کردیم و باید بگویم که همراهی عراقی‌ها در این مسیر بسیار خوب بود. ۱۵۰ نفر از بهترین نیروهای ما در گروه‌های فنی مهندسی آب، برق و فاضلاب در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا مستقر هستند و  حیدری خاطرنشان کرد: همه امکاناتی که در مرزها فراهم شده است، برای استفاده در سال‌های آینده باقی خواهد ماند و در ایام اربعین نیز مردم از آن استفاده می‌کنند.
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گفت در پایان درباره پروژه غدیر و تامین آب خوزستان گفت: همه می‌گفتند که اجرای طرح غدیر امکان‌پذیر نیست اما با همت دولت سیزدهم و همه نهادها و دستگاه‌ها این کار انجام شد. آب از سد دز با حجم ۱۰ متر مکعب در ثانیه وارد کانال آبرسانی شهری شد که این آب دائمی است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه