روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ شهريور - شماره 4212

گزارش کائنات از پیگیری های صورت گرفته در خصوص فوت مهسا امینی؛

مرگ دلخراش دختر کردستان

  شهناز رفیعی -پیکر مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی که روز جمعه در بیمارستان کسری تهران جان باخت صبح دیروز در آرامستان آیچی شهر سقز به خاک سپرده شد.در آیین تشییع پیکر و خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی، علاوه بر خانواده و بستگان مرحوم، جمع زیادی از مردم و تعدادی از مسئولان شهرستان سقز نیز حضور داشتند.
مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی که به تهران سفر کرده بود بر اساس اطلاعیه پلیس تهران بزرگ، روز سه شنبه مورخ ۲۲ شهریور ماه جاری به همراه تعدادی از افراد به دلیل پوشش نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شده بود که وی در جمع سایر مراجعه کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش شد و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل شد که متاسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد و روز گذشته /جمعه/ جان خود را از دست.
در این بیانیه آمده است: تصاویر ضبط شده دوربین های مدار بسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی تا انتقال توسط اورژانس به رویت خانواده وی رسیده است.
فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این بیانیه افزود: بر اساس رسیدگی دقیق به عمل آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچ گونه برخورد فیزیکی با ایشان انجام نشده است.
دستور رئیس جمهور برای بررسی حادثه
به دنبال این حادثه سید ابراهیم رئیسی که در سفر ازبکستان به سر می‌برد، به احمد وحیدی وزیر کشور دستور داد علت و جزئیات حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه گزارش کند.
وزیر کشور، نیز معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور را مسئول رسیدگی به حادثه رخ داده برای «مهسا امینی» کرد.
احمد وحیدی خطاب به سید مجید میراحمدی تاکید کرد: با توجه به دستور رییس جمهوری در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.
اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز شب جمعه در تماس تلفنی با پدر مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی بر پیگیری جدی موضوع تاکید کرد.
زارعی کوشا در حساب توییتری خود نوشت: در تماس با پدر محترم و صبور دخترمان مهسا امینی (ژینا) ضمن تسلیت به ایشان و مادر داغدارش، بر پیگیری جدی و بررسی دقیق علت حادثه و برخورد با هر گونه قصور و تقصیر احتمالی حسب دستور رئیس جمهور محترم تاکید کردم.
وی ادامه داد: از خداوند منان برای خانواده محترم و بازماندگان ژینا صبر و اجر طلب می کنم.
پیگیری ویژه و جدی پرونده فوت مهسا امینی توسط دستگاه قضایی استان کردستان
رئیس کل دادگستری استان کردستان در پیامی ضمن عرض تسلیت به پدر، مادر و تمامی بازماندگان مرحومه مهسا امینی، از پیگیری و بررسی این پرونده توسط دستگاه قضایی استان خبر داد.
حجت الاسلام حسینی از دستور ریاست معظم قوه قضاییه برای تشکیل پرونده ویژه در این خصوص در دادگستری استان تهران خبر داد.
وی افزود: دادگستری استان کردستان به ویژه هیات نظارت و بازرسی و حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان بررسی پرونده آن مرحومه را به صورت ویژه و جدی پیگیری خواهند کرد و نتیجه این اقدامات به اطلاع عموم مردم خواهد رسید و در صورت احراز هرگونه قصور یا تخلفی با خاطیان برخورد قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت.
نماینده سقز:در کنار خانواده «مهسا امینی» هستیم
نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و اعلام نتایج بررسی‌های صورت گرفته از حادثه تلخ رخ داده برای «مهسا امینی» گفت: ما در کنار خانواده ایشان هستیم. انشالله ابعاد قضیه تا ساعات آینده روشن‌تر می‌شود.
بهزاد رحیمی با اشاره به حادثه رخ داده برای «مهسا امینی» گفت: بعد از این حادثه در نامه‌ای به وزیر کشور خواستم که با توجه به سوءاستفاده رسانه‌ها و جریان های معاند، باید هر چه سریعتر ابعاد این قضیه روشن شده و به صورت کامل شفاف‌سازی و اطلاعات رسانی شود.
وی ادامه داد: همچنین در این نامه تاکید کردم که اگر کسی در این زمینه خطایی انجام داده یا کوتاهی داشته، معرفی شده تا برخوردهای قانونی صورت گیرد. همچنین اطلاع رسانی کامل انجام شود.
این عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در ارزیابی از واکنش به سکوت فراجا به این حادثه گفت: فراجا سکوت نکرده بلکه منتظر اعلام نظر پزشکی قانونی است و اینکه بعد از بازبینی فیلم ابعاد قضیه را مشخص و اعلام کنند.
رحیمی با اشاره به اینکه «مهسا امینی» اهل سقز بود، گفت: ما در حال انجام پیگیری ها درباره این حادثه هستیم و در کنار خانواده ایشان هستیم. دادستانی هم دستور بررسی حادثه را داده است. ان‌شاءالله ابعاد قضیه تا ساعات آینده روشن‌تر می‌شود.
واکنش «خزعلی» به حادثه رخ داده
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری از ارسال نامه رسمی این معاونت به وزارت کشور برای توضیح بیشتر ماجرای رخ داده برای «مهسا امینی» خبر داد.
، انسیه خزعلی در حساب توییتر خود با اشاره به فعالیت معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در راستای پیگیری حقوق و امور زنان، نوشت:« در مرحله نخست در شوراهای قانونگذاری تمامی بایسته‌ها و اقتضائات انذاری جهت هرگونه مواجهه اجتماعی را مبسوط شرح داده‌ایم! سپس در جلسه رو در رو و نخبگانی نکاتمان را به سردار اشتری منتقل نموده‌ایم!»
وی در توییت دیگری با بیان اینکه این معاونت دائما پیگیر لایحه حفظ کرامت زنان از مجلس است، افزود:« در واقعه ناگوار حاضر نیز با ارسال نامه رسمی به وزارت کشور بدنبال توضیح بیشتر ماجرای حادث شده‌ایم، واقعه‌ای که ما را هم عمیقا متاثر کرده‌است. این ماجرا بیش از گذشته تذکر می‌دهد که اجرای قوانین نیازمند فرهنگ‌سازی تاثیرگذار است.»
وزیر کشور:علت فوت «مهسا امینی» به محض مشخص شدن علت به اطلاع مردم خواهد رسید
وزیر کشور اعلام کرد که علت فوت مهسا امینی به محض مشخص شدن علت آن به اطلاع مردم خواهد رسید.
احمد وحیدی وزیر کشور در گفت‌وگو با شبکه خبر با تاکید بر عزم زیر مجموعه متبوعش برای بررسی علت فوت این شهروند اعلام کرد که به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی دستور داده شد علت فوت را پیگیری کنند، همچنین از فراجا خواسته شد دلایلی که موجب حادثه شده است را جمع آوری نمایند و معاون امنیتی وزارت کشور هم مسوول نظارت بر روی این موضوع شد.
وزیر کشور بخش زیادی از علت روشن شدن مساله را در گرو بررسی علایم پزشکی منتهی به این مرگ دانست.
وی با تاکید بر رعایت دقت در اظهار نظرها پیرامون علت وقوع این حادثه، گفت: ممکن است مسایل در این شرایط مبهم و غیر صحیح مطرح شود که درست نیست، باید دقت لازم صورت گیرد، کار بررسی علت این حادثه دنبال می‌شود و ما در این زمینه حتی از استانداری تهران به جهت اینکه حادثه در استان تهران اتفاق افتاده خواسته‌ایم همکاری کنند و همه دستگاه‌ها دنبال این هستند علت فوت مشخص شود که به محض مشخص شدن به اطلاع مردم خواهد رسید .
نمونه‌برداری لازم از بافت‌های داخلی بدن «مهسا امینی» و ارسال به آزمایشگاه‌های تخصصی
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: نمونه های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن مهسا امینی برداشته شد و نسبت به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های تخصصی اقدام شد.
مهدی فروزش در ارتباط زنده تلویزیونی در خصوص روند رسیدگی به پرونده مهسا امینی بیان کرد: کمیسیون ویژه بررسی تخصصی علت فوت خانم مهسا امینی در اولین فرصت بعد از دستور ویژه دادستان تهران تشکیل شد و اقدامات اولیه جهت معاینه مصدوم قبل از فوت انجام شد.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: همه معیارها و شاخص‌هایی که باید در معاینه ظاهری نامبرده در زمان حیات انجام می شد، صورت گرفت و بررسی‌های تکمیلی در حال انجام بود که متاسفانه منتهی به فوت وی شد.
فروزش بیان کرد: با اطلاع از فوت وی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در پی دستور مقام قضایی با تشکیل یک تیم مجرب از کادر متخصصان و با انتقال پیکر فوت شده به سالن تشریح مرکز تشخیص آزمایشگاهی استان تهران اقدام به معاینه ظاهری و کالبد گشایی پیکر متوفی کردند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: تیم پزشکی قانونی با بررسی دقیق و کامل با اعمال دقت مضاعف در معاینه و کالبد گشایی و بررسی تمامی معیارها و شاخص های تعیین علت فوت به لحاظ ظاهری و اعضای داخلی اقدام کردند.
فروزش گفت: نمونه های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن متوفی برداشته شد و نسبت به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های تخصصی اقدام شد.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: به محض حصول نتایج آزمایش‌های ارسالی با در نظر گرفتن نتایج معاینه و کالبدگشایی، آزمایش‌های انجام شده مندرجات پرونده بیمارستانی و سوابق پزشکی نام برده و همچنین اخذ نظریه تخصصی رشته های مورد نظر در قالب کمیسیون پزشکی ویژه ای که به دستور دادستان در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران تشکیل شده، متعاقبا نسبت به تعیین علت فوت اقدام و به مقام قضایی ارسال خواهد شد.
رییس کل دادگستری تهران :وزارت کشور و پزشکی قانونی سریعا گزارش خود از مرگ مهسا امینی را ارسال کنند
رییس کل دادگستری تهران از نماینده ویژه وزیر کشور و پزشکی قانونی خواست هرچه سریعتر گزارش های خود را به قوه قضاییه ارسال کنند تا روند بررسی پرونده مرحومه مهسا امینی تسریع شود.
القاصی مهر پس از صدور دستور بررسی پرونده علت فوت مهسا امینی در هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی، از نماینده تعیین شده ی وزیر کشور و کارگروه مربوطه در پزشکی قانونی خواست در اسرع وقت گزارش ها و جمع بندی های خود را به قوه قضاییه ارسال کنند.
بر اساس این گزارش رییس کل دادگستری تهران تاکید کرده روند بررسی های دقیق قضایی از همان ساعات اولیه وقوع این اتفاق آغاز شده است.
القاصی مهر همچنین تصریح کرد: نتیجه بررسی‌ها در مراحل مختلف اطلاع رسانی خواهد شد و مردم شریف مطمئن باشند قوه قضاییه و مدعی العموم پیگیر این موضوع هستند و این پرونده به صورت ویژه، سریع و دقیق مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
دبیر ستاد حقوق بشر خواهان ارائه گزارش فوری و شفاف بررسی‌ها در مورد فوت مهسا امینی شد
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از دستگاه‌های ذیربط خواست تا تحقیقات و بررسی‌های لازم در مورد علت فوت مهسا امینی با دقت و سرعت انجام شود و نتایج آن با شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.
 کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با عرض تسلیت به خانواده خانم مهسا امینی، از دستگاه‌های ذیربط خواست تا تحقیقات و بررسی‌های لازم در مورد علت فوت این دختر جوان با دقت و سرعت انجام شود و نتایج آن با شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه چندین واحد قضایی و غیر قضایی دستوراتی را برای تحقیق و بررسی صادر کرده‌اند و تیم‌های ویژه و تخصصی نیز تشکیل شده است، تاکید کرد تحقیقات و اعلام نتایج نباید مشمول مرور زمان شود و فرآیند طولانی را طی نماید.
وی همچنین از مسئولین قضایی ذیربط درخواست کرد تا چنانچه قصور یا تقصیری در این پرونده مشاهده شد، با مسببان و عوامل و مرتکبان این وضعیت، برخورد قانونی فوری صورت پذیرد.
غریب‌آبادی تصریح کرد: ستاد حقوق بشر ضمن تاکید بر لزوم رعایت حقوق اولیه و بنیادین تمامی شهروندان مطابق با اصول قانون اساسی از سوی تمامی نهادها و سازمان‌های کشور، نقض احتمالی حقوق بشر این شهروند ایرانی را بررسی و پیگیری خواهد کرد.
کمیسیون امور داخلی و شوراها با قید فوریت حادثه رخ‌داده برای مهسا امینی را بررسی می‌کند
همچنین رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ماموریت داد تا همه ابعاد حادثه رخ داده برای «مهسا امینی» را با قید فوریت و دقت بررسی کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: کمیسیون با قید فوریت ابعاد حادثه رخ‌داده برای مهسا امینی را با حضور میدانی در صحنه دنبال کرده و گزارش آن به‌زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
محمدصالح جوکار ، بیان کرد: ضمن ابراز تاسف بابت اتفاق رخ‌داده برای خانم مهسا امینی به دنبال دستور رئیس مجلس شورای اسلامی این موضوع با قید فوریت در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور قرار گرفت. یک گروه ویژه ابعاد این حادثه را با حضور میدانی دنبال خواهند کرد.
او در ادامه اظهار کرد: قطعا فرمانده نیروی انتظامی نیز باید در جلسه کمیسیون حضور یافته و علت وقوع این حادثه را شرح دهد. کمیسیون امور داخلی کشور این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد و پس از کامل‌شدن گزارش نهایی ابعاد حادثه به صحن مجلس و مردم ارائه خواهد شد. قطعا باید افراد خاطی شناسایی و برخورد لازم نیز صورت گیرد.


 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه