روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ شهريور - شماره 4212

برگزاری مراسم آیینی جاماندگان اربعین حسینی در سرتاسر ایران

دل‌هایی که راهی کربلای معلی شدند

 دیروز و همزمان با اربعین حسینی، مراسم آیینی جاماندگان اربعین حسینی در سرتاسر ایران برگزار شد و عاشقان امام حسین (ع) از شهرهایشان تا کربلا رهسپار شدند؛ چه اینکه «بُعد منزل نبود در سفر روحانی».
تهران قلب تپنده جاماندگان اربعین حسینی بود؛ قرارها برای شروع مراسم ساعت 7 صبح بود اما مردم بعد از خواندن نماز صبح عزم میدان امام حسین (ع) کردند؛ ساعت 6 نشده که میدان تقریبا پر شده بود.
مسئولان برگزاری هم که با استقبال مردم مواجه شدند با قرائت زیارت اربعین مراسم را آغاز کردند و پیش‌قراولان لشکر حسینی میدان امام حسین را به سمت حرم سید الکریم در شهر ری ترک کردند.
در مسیر نیز بیش از 900 موکب از شرکت‌کنندگان در این مراسم پذیرایی کردند.
 در مشهد مقدس جاماندگان از مسیرهای تعیین شده خود را به حرم مطهر علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) ‌رساندند؛ زائران و مجاوران حریم امام مهربانی‌ها که بیشتر با خانواده‌های خود در این مراسم حاضر شدند، با سر دادن طنین لبیک یا حسین دل‌هایشان را راهی کربلای معلی می‌کردند.
در استان فارس، حرم احمدبن‌موسی(ع) نقطه طلایی اجتماع جاماندگان اربعین حسینی بود؛ عاشقان حسینی با چشمان اشک‌بار و دل‌های محزون از فراق کربلای معلی قدم‌ به خیابان‌های منتهی به شاه‌چراغ گذاشتند.
در استان مرکزی نیز مردم از صبح زود دل‌هایشان را راهی دیار عشق کردند؛ حضور چشم‌گیر مردم اراک نشان از اوج دلدادگی مردم به سالار شهیدان داشت. در شهر اراک عاشقان و دلسوختگان حسینی از اراک تا مسیر امامزاده محمد عابد را با پای پیاده طی کردند.
در گوشه و کنار استان همدان نیز هر کس دل‌تنگ حریم دوست بود خود را به خیل لشکر حسین (ع) رسانده و به سمت میعادگاه قدم می‌زند؛ خادمان و موکب‌داران نیز همچون کوکب‌داران طریق الحسین (ع) در حال پذیرایی از جاماندگانند.
 جاماندگان اربعین حسینی(ع) در استان چهارمحال و بختیاری هم صبح دیروز از محل امام زاده سلطان سبزپوش در غرب شهرکرد تا امامزادگان حلیمه و حکیمه خانون در این شهر را طی مسیر کردند و به عزاداری پرداختند.
در استان اصفهان نیز آیین پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی با عنوان «کاروان الی اصحاب‌الحسین»، از صبح دیروز در شهر شهیدان آغاز شد و مردم اصفهان تا عصر با پای پیاده خود را به گلستان شهدا ‌رساندند.
در استان سمنان نیز مراسم پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی با حضور پرشور عزاداران و عاشقان اباعبدالله (ع) برگزار شد، پیاده‌روی دلدادگان اربعین در شهر سمنان از ساعت ۱۰ صبح از میدان امام رضا (ع) آغاز و به سمت مصلای امام (ره) ادامه پیدا کرد. همچنین مراسم پیاده‌روی دلدادگان اربعین در شاهرود از سه‌راه مجن تا امامزاده سیدابوالقاسم (ع) بسطام با حضور پرشور مردم برگزار شده است.
در استان کرمان نیز همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع)، جاماندگان اربعین در مناطق مختلف رفسنجان حماسه آفریدند و دل‌شان را به دل زائران پیاده کربلا گره زده و به سوی کوی یار عزیمت کردند. پیاده‌روی در این شهر از چند نقطه به سمت امامزاده سید غریب انجام شد.  در استان کردستان نیز جاماندگان اربعین حسینی در شهرستان مریوان دل‌های خود را بین الحرمین فرستادند و ندای لبیک یا حسین سردادند.
گیلانی‌ها نیز در میعادگاه شهدای گیلان یعنی میدان شهدای ذهاب جمع شدند و به یاد کاروان حضرت زینب(س) به عزاداری پرداخته و نوای «همه جا کربلاست و همه جا نینواست» را از عمق جان فریاد زدند تا ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا علیه السلام ابراز کنند.
کرمانشاه نیز که در روزهای اخیر پذیرای زائران اربعین حسینی بوده است همچون دیگر شهرها شاهد حضور مردم در مراسم جاماندگان اربعین است. این مراسم از میدان آزادی آغاز و به سمت مزار شهدا‌ی شهر کرمانشاه ادامه پیدا کرد. در پایان این مراسم در مزار شهدا زیارت اربعین قرائت و نماز اقامه می‌شود. جاماندگان بوشهری هم از دل نخیله‌های بوشهر روح خود را تاکربلا به پرواز درآوردند و به یاد کاروان عشاق الحسین (ع) که از نزدیک زائر مزار امام شهید هستند از میدان رمیله تا امامزاده میر بهزاد را قدم زدند.
گرمای سوزان هرمزگان هم مانع حضور عاشقان اباعبدالله در مراسم جاماندگان اربعین نشد. دلسوختگان حسینی در بندرعباس از صبح امروز مسیر امامزاده سید مظفر تا مسجد جامع بندرعباس را طی کردند تا نشان دهند اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه