روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۳ شهريور - شماره 4211

واکنش قوه قضائیه به حواشی انتخابات فدراسیون فوتبال

اسناد مالکیت جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به نام دولت ایران صادر شد

 مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش گزارشگر حقوق بشر گفت: این گزارش همزمان با تحریم وزارت اطلاعات ایران توسط آمریکا منتشر شد. ایران یکی از بزرگترین قربانی تحریم های آمریکا است. آمریکا با وقاحت و برچسب زنی به دنبال ایجاد فشار جدید به ایران هستند که این اقدام محکوم به شکست است و فصاحت جدیدی را برای آن ها ایجاد می کند.
وی ادامه داد: آمریکا برای بهره برداری از موضوع مدنظر خود بر روی یک موضوع دیگر تاکید می‌کنند. ستایشی در خصوص تحکیم مالکیت ایران بر جزایر سه گانه گفت: اقدامات موثر و قاطعی از سوی سازمان اسناد و املاک کشور صورت گرفته است.
سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در راستای صیانت از منافع ملی، اسناد مالکیت سه جزیزه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.
وی ادامه داد: تحقق فرایند حدنگاری در جزایر خلیج فارس با همکاری دستگاه های مسئول یکی از اولویت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
ستایشی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص شناسایی مصادیق حقوق عامه به دستور رئیس قوه قضائیه گفت: شناسایی و مصادیق حقوق عامه اقدامات مناسبی صورت گرفته است. دادستان محترم کل کشور به عنوان متولی به معاون مربوطه دستورات لازم را داده است.
سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: معاون حقوق عامه با مشارکت مراکز علمی و پژوهشی در کشور همانند دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه امام صادق(ع) و... و برخی از مجموعه‌های دانش بنیان و... کارگروه هایی برای شناسایی مصادیق حقوق عامه تشکیل داده است. تا کنون پنج کارگروه در حوزه های بهداشت و سلامت، صیانت از حقوق مصرف کنندگان و... راه اندازی شده و به نتایج خوب و قابل توجهی دست پیدا کرده است.  وی در خصوص پرونده اعضای شورای شهر لواسان گفت: این پرونده اسفندماه سال گذشته به شعبه پنجم کیفری استان تهران ارسال و مورد بررسی قرار گرفت که به دلیل داشتن نواقصی به بازرسی ارجاع داده شد.  ستایشی گفت: تا پایان شهریور ماه سال جاری نواقص رفع خواهد شد و به دادگاه باز خواهد گشت. همچنین بر اساس رسیدگی های صورت گرفته مقرر شده تا نیمه نخست مهرماه سال جاری پرونده مورد رسیدگی قرار گیرد و تکمیل شود.   سخنگوی قوه قضائیه در خصوص حواشی اخیر فدراسیون فوتبال نیز اظهار کرد: فدراسیون ها یکسری تکالیف بین المللی دارند، از همین رو زیر نظر نظارت مراجع بین المللی هستند. وی با بیان اینکه در انتخابات درون سازمانی، استعلاماتی از ناحیه مرجع برگزار کننده صورت می‌گیرد، گفت: در خصوص انتخابات  فدراسیون فوتبال این استعلام صورت گرفت و قوه قضائیه نیز پاسخ لازم داده است. ستایشی گفت: فدراسیون مربوط بر اساس این استعلام تصمیم گرفته است که این شخص در انتخابات شرکت کند و نتایج این انتخابات نیز اعلام شده است و نظر قوه قضائیه اعلام شده است.  ستایشی با اشاره به اظهارات اخیر تاج در رسانه ملی تاکید کرد: در مرحله دادسرا تحقیقات محرمانه است، از همین رو مباحث مطرح شده در دادسرا تا وصول نتیجه در دادگاه به آن نباید پرداخته شود.
دستگیری چند نفر در خصوص پرونده شهید صیاد خدایی
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت ترور شهید صیاد خدایی بیان کرد: ضمن گرامیداشت یاد این شهید بزرگوار، با اهتمام سربازان یاران گم نام امام زمان ، تحقیقات بسیار خوبی صورت گرفته است، این ترورها به صورت شبکه ای انجام می شود. به محض وصول نتیجه قطعی چند نفر در ارتباط این موضوع دستگیر و قرار قانونی لازم برای آن ها صادر شده و پرونده این شهید بزرگوار در حال رسیدگی است‌. ستایشی در پاسخ به سوالی درباره پرونده خلیل دردمند زائر ایرانی دستگیرشده در عربستان گفت: تلاش‌ها برای آزادی حاجی در بند سعودی همچنان ادامه دارد. دادستان کل کشور تذکرهای قانونی را در این رابطه به وزارت امور خارجه ابلاغ کرده و خواستار پیگیری و تعیین تکلیف او شده است. اقدامات کنسولی برای این شهروند در حال پیگیری است‌ و معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر هم اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احداث زندان‌های ویژه برای محکومان خشن به عنوان یکی از برنامه‌های پیشین قوه قضائیه به کجا رسید؟ گفت: این اطلاعات موضوع سوال را نمی‌دانم از کجا آمده است. با این حال، سازمان زندان‌ها مجری آرای صادره از مراجع قضائی است و در حوزه محکومیت‌ها بر اساس آئین‌نامه سازمان زندان‌ها، کار تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان صورت می‌گیرد. زندانیان مواد مخدر و جرایم خشن که البته در قانون چیزی تحت عنوان جرایم‌خشن نداریم و بیشتر عرفی است، از سایر زندانیان به صورت مجزا نگهداری می‌شوند. سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه طرح طبقه بندی و تفکیک زندانیان با قدرت در حال اجرا است، گفت: ارفاقات قانونی نیز برای کاهش جمعیت کیفری در راستای اهداف قوه قضائیه صورت می‌گیرد. یکی از اهداف قوه قضائیه، کاهش جمعیت کیفری است، در صورتی که افراد رفتار درستی در ایام تحمل حبس داشته باشند، می‌توانند از ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند، اما این ارفاقات شامل  مرتکبین جرائم خشن و مخلین امنیت روانی مردم هستند، نمی‌شود.  ستایشی گفت: با قدرت با جرائم خشن مقابله می شود، در صورت نقاط ضعف نیز باید دولت توجه داشته باشد تا اعتبار لازم آن تامین شود.  وی در خصوص ساماندهی انبارهای تملیکی و گمرک گفت: وضعیت انبارهای ما برای نگهداری کالاهای قاچاق و متروکه در بنادر، گمرکات و سازمان جمهو آوری و فروش اموال تملیکی مناسب نیست، و این اموال در این انبارها آسیب می دیدند. دستگاه قضا به صورت ویژه به این موضوع ورود کردند و موجبات اصلاح این فرآیند را فراهم کردند. سخنگوی قوه قضائیه گفت: اولین بخش از اقدامات صورت گرفته آسیب شناسی وضع موجود و شناسایی و علل این پدیده است که چرا اموال در انبارها در این شرایط نامناسب قرار بگیرند. در گام نخست این مباحث با دولت مطرح شد و در گام سوم برخورد لازم با قاصرین و مقصرین صورت خواهد گرفت. بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور برخی افراد مقصر شناخته شدند. در گام چهارم راهکارهایی نیز برای جلوگیری از تکرار این موضوع شناسایی شده است‌.
فروش اموال تملیکی ۷۰۰ درصد افزایش داشت
وی ادامه داد: فروش اموال تملیکی ۷۰۰ درصد افزایش داشته که این امر با پیگیری های قوه قضائیه صورت گرفته است‌. همچنین اخیرا نیز انبار تملیکی  به صورت مکانیزم در خوزستان افتتاح شد‌.  ستایشی از برگزاری مزایده فروش هزار و ۶۲ خودروی خارجی در انبارها نیز به زودی خبر داد، گفت: این امر در راستای مقابله با فساد و رانت صورت گرفته است. همچنین اموال رسوب شده در انبارهای سازمان تملیکی نزدیک به صفر است.
آخرین وضعیت دادگاه اکبر طبری
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت برگزاری دادگاه اکبر طبری گفت: پرونده فرد مورد نظر با پذیرش اعاده دادرسی در شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک مطرح است و مقید وقت نظارت به ۱۸ مهرماه است. متهمین دیگری هم هستند که دو نفر در رابطه با واخواهی و پرونده ۷ نفر هم در مرحله رسیدگی است. پرونده دوم هم ۲۶ مهر ماه رسیدگی می‌شود.وی در خصوص محکومیت ۱۷ نفر از کارگران آذراب گفت: نگاه قوه قضائیه این نیست که واحد تولیدی تعطیل و مشکلات برای کارگران ایجاد شود. نسبت به موضوع مورد بحث باید گفت اتهام این افراد اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق برگزاری یک‌تجمع غیر قانونی در شرکت آذراب است و سابقه تکرار هم داشته است. وی افزود: قوه قضائیه با رأفت اسلامی و به صورت کریمانه به آنها نگاه کرد. این افراد ایراد به مدیریت داشتند. ستایشی ادامه داد: این متهمان به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شدند. تحمل سی ضربه شلاق تعزیری که به سی میلیون ریال تبدیل شده است. با توجه به وضعیت و نگاه کریمانه و اینکه سابقه نداشتند حبس به جزای نقدی ۷ میلیون تومان تبدیل شده است و قرار تعلیق مجازات صادر شده و این افراد می‌توانند به کار خود ادامه دهند. پرونده قابلیت تجدیدنظر دارد. ۴ نفر هم به لحاظ اینکه دلایل مکفی در پرونده‌شأن نداشتند، تبرئه شدند.
برگزاری ۱۰ جلسه دادگاه پرونده ۶۰ جلدی کروز
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده کروز گفت: در شعبه ۴ دادگاه ویژه جرایم اقتصادی با ۶۰ جلد در حال رسیدگی است. ۸ جلسه با قرائت کیفرخواست متهم ردیف اول تشکیل شده و ۲ جلسه هم دفاع کرده است. اتهام ۱۸ نفر دیگر در حال رسیدگی است. به زودی ادامه رسیدگی‌ها انجام خواهد شد. امید داریم تا نیمه اول آبان این پرونده رسیدگی و تعیین تکلیف شود. سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرداخت جبران خسارت بازداشت‌های اشتباهی گفت: فرایند احراز تقصیر برای قضات در دادگاه عالی انتطامی قضات است و پرونده‌هایی نیز تاکنون تشکیل شده است. ستایشی در رابطه با ارجاع گزارش تخلفات بستگان یکی از وزرا از سوی یک نماینده گفت: وزیر اطلاعات این موضوع را تکذیب کرد و چنین گزارشی هم به قوه قضائیه ارسال نشده است. وی ادامه داد: گزارشگری در حوزه فساد باید مستند باشد. هر گونه گزارش فاقد عدله باشد، مردود است. با احترام به گزارشگران فساد باید بدانند که باید مستند و مستدل صحبت کنند. اگر کسی نسبت به این قضیه متضرر شود، می تواند شکایت کند.  سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با پیگیری‌های قضائی پرونده فوت یک بانوی مریوانی گفت: فردی به اسم هوران قادری اقدام به گروگانگیری کرده و قصد تعرض به این خانم را داشته است. این زن از طبقه دوم ساختمان به پایین پرت می‌شود و بلافاصله پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات هفدهم شهریورماه  فوت می‌کند. مأموران انتظامی با نظر قضائی به منزلی که فرد گروگانگیر در آن مخفی شده بود می‌روند و گروگانگیر را دستگیر می‌کنند و وی اکنون در زندان به سر می‌برد. این پرونده با قاطعیت رسیدگی می شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه