روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور - شماره 4210

انجمن نویسندگان کودک درباره واگذاری کتابخانه‌های کانون بیانیه داد؛

پیامد چنین اقدامی شرمساری تاریخی است

 انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در بیانیه‌ای مخالفت این نهاد را درباره‌ پیشنهاد واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد.
به گزارش کائنات، در متن بیانیه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، آمده است:  «آنگونه که در خبرها آمده، هیئت دولت در حال بررسی پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واگذاری کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی است. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ضمن ابراز مخالفت قاطع با چنین پیشنهادی، اعلام می‌دارد که:
۱- واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به هر نهاد دیگری به معنی تعطیلی این نهاد پرافتخار بوده و حاصل آن جز نابودی فعالیت‌های فرهنگی هنری تخصصی کودکان و نوجوانان و از بین بردن نهادی که نمونه‌اش در جهان انگشت‌شمار و موجب افتخار ایران است نخواهد بود.
۲- پیامد چنین اقدامی شرمساری تاریخی به‌خاطر ناتوانی در حفظ معتبرترین سازمان فرهنگی کشور است. ناتوانی در حفظ نهادی که از پیشینیان به ما رسیده و حاصل تلاش هزاران فعال فرهنگی در عرصه های مختلف در طول نیم قرن است.
۳- علاوه بر نادرستی اصل پیشنهاد، تصمیم‌گیری درباره‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حیطه اختیارات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهاد رسمی قانون‌گذاری کشور است و هیئت وزیران نمی‌تواند مجوز واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را که شرکت دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است به نهادی غیردولتی بدهد و صدور چنین مجوزی از سوی هیئت دولت غیرقانونی خواهد بود.
از این منظر، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان آمادگی دارد که نمایندگان خود را برای حضور در جلسات بررسی پیشنهاد یاد شده و ارایه‌ی دلایل کارشناسی مخالفت قاطع خود با چنین پیشنهادی را معرفی کند.»

قیمت بلیت تماشای فوتبال در سینما
چقدر می‌شود؟
 مسابقات فوتبال جام جهانی احتمالا با قیمتی بیشتر از فیلم‌های در حال اکران فروخته خواهد شد.
سازمان سینمایی و اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش اخیرا در نامه‌ای به مدیران کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان‌ها دستورالعملی را برای پخش مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در سینماهای کشور تنظیم کرده است.
در این دستورالعمل تاکید شده، پخش مسابقات با استفاده از آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید انجام گیرد و استفاده از شبکه‌های ماهواره ای ممنوع است.
همچنین تاکید شده با توجه به این که سالن‌های سینما طبق برنامه به صورت سانس‌بندی فعالیت دارند، ضروری است برای احترام به حقوق سایر شهروندان برای حضور در سالن‌های نمایش دهنده، ورود و خروج تماشاگران برای دیدن هر مسابقه به سالن سریعا صورت پذیرد و امنیت تماشاگران در فضای درون سینما بر عهده مدیر سینما خواهد بود. دادن شعارهای هنجارشکنانه و غیراخلاقی و جنجال آفرین نیز ممنوع است.
در این نامه قید شده که مدیریت سینما موظف به پرداخت حق‌السهم تعیین شده‌ی صاحبان فیلم‌هایی است که به دلیل نمایش فوتبال، حق نمایش فیلم آن‌ها مبتنی بر قرارداد مربوط سلب شده است. میزان محاسبه و نحوه پرداخت توسط شورای صنفی نمایش تغیین و اعلام خواهد شد.
بر اساس این دستورالعمل سینماها باید صرفا بر اساس مبلغ تعیین شده فروش بلیت برای نمایش فیلم، اقدام به فروش بلیت برای نمایش فوتبال کنند اما پیگیری‌ها حاکی از این است که شورای صنفی نمایش در حال برررسی قیمت نهایی عرضه بلیت است و بلیت‌ پخش فوتبال با همان مبلغ بلیت فیلم‌ها فروخته نخواهد شد.
روز یکشنبه در جلسه شورای صنفی نمایش درباره شکل اجرایی پخش مسابقات جام جهانی در سینماها بحث شد و قرار است کار گروهی با حضور اعضای شورای صنفی نمایش، نمایندگانی از انجمن سینماداران، پخش‌کنندگان، تهیه کنندگان و سازمان سینمایی به زودی در وزارت ارشاد تشکیل شود.
در حال حاضر سقف قیمت بلیت سینماها در سینماهای مدرن ۴۵ هزار تومان است.

در ۸۰ سالگی؛
هریسون فورد با «ایندیانا جونز۵» آمد
 «ایندیانا جونز ۵» با نخستین تیزر فیلم شنبه در نمایشگاه «دیزنی ۲۳» دیده شد و هریسون فورد در برابر حاضران درباره آن حرف زد.
به گزارش ورایتی، نخستین تریلر فیلم پنجم «ایندیانا جونز» در نمایشگاه سالانه دیزنی دیده شد. در این برنامه هریسون فورد در برابر علاقه‌مندان حاضر شد تا درباره این فیلم صحبت کند.
وی با حالتی کاملاً احساسی گفت: از اینکه این فیلم‌ها را که تجربه‌ای باورنکردنی برای همه ما هستند ساختید، متشکرم.
وی با اشاره به فیبی والربریج که از بازیگران این فیلم است گفت: او فوق‌العاده بود.
فورد در این برنامه تاکید کرد که بازی در این مجموعه برای او با فیلم پنجم به پایان می‌رسد و گفت: دیگر یک بار دیگر برای شما زمین نمی‌خورم.
در حالی که جیمز منگولد کارگردان این فیلم است، داستان آن بشدت مخفی نگه داشته شده است. تنها اطلاعات درباره این فیلم همان است که در تریلر دیده شد و البته در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر نشد و تنها حاضران در نمایشگاه توانستند آن را ببینند.
آخرین بار شخصیت «ایندی» ۱۴ سال پیش روی پرده‌ها دیده شد که با فیلم «ایندیانا جونز و پادشاهی جمجمه بلورین» بود. فورد در زمان بازی در آن فیلم ۶۴ ساله بود و اکنون ۸۰ ساله است. بنابراین به نظر می‌رسد می‌توان گفت هیچ مانعی نتوانست این باستان‌شناس بزرگ را متوقف کند.
مدس میکلسن، توبی جونز، بودی هالبروک، توماس کرچمن و آنتونیو باندراس دیگر بازیگران این فیلم هستند.
این اولین فیلم از مجموعه «ایندیانا جونز» است که اسپیلبرگ کارگردانی آن را انجام نداد و تنها به عنوان تهیه‌کننده در کنار پروژه ماند. منگولد کارگردانی فیلم‌هایی چون «لوگان» و «فورد در برابر فراری» را برعهده داشته است.
جان ویلیامز نیز بار دیگر آهنگ این فیلم را ساخته است. وی اوایل سپتامبر در «هالیوود بال» تم جدیدی به نام «تم هلنا» از موسیقی متن این فیلم را معرفی کرد.
«ایندیانا جونز ۵» قرار است ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ راهی سینماها شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه