روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور - شماره 4210

بررسی ۸ رویداد مهم جنگ اوکراین ۲۰۰ روز پر التهاب جهان

 پس از هشدارهای مکرر روسیه درباره تحرکات اوکراین و نزدیک شدن این کشور به ناتو، سرانجام در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، روسیه عملیات گسترده‌ای را به اوکراین، همسایه غربی خود آغاز کرد.
به گزارش پس از هشدارهای مکرر روسیه درباره تحرکات اوکراین و نزدیک شدن این کشور به ناتو، سرانجام در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، روسیه عملیات گسترده‌ای را به اوکراین، همسایه غربی خود آغاز کرد، که نشان‌دهنده تشدید چشمگیر بحران روسیه و اوکراین است که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این تهاجم، که بزرگ‌ترین حمله نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است، تاکنون مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است.
در ادامه گزارشی از برجسته‌ترین مراحل در طول ۲۰۰ روز جنگ آورده شده است.
شروع جنگ
در ۲۴ فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، یک «عملیات نظامی ویژه» را برای دفاع از آنچه که بعداً از «جمهوری‌های» جدایی‌طلب لوگانسک و دونتسک منطقه دونباس نامیده شد، اعلام کرد. پوتین گفت که می‌خواهد اوکراین را «نازی‌زدایی» کند و خواستار تضمین‌هایی شد که کیف هرگز به ناتو نخواهد پیوست. با شروع جنگ، صدای انفجارهایی در کی یف شنیده شد، جایی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تصمیم گرفت در آنجا بماند. سپس انفجارها و حملات در چندین شهر در شرق و جنوب این کشور گسترش یافت. به دنبال آن، اتحادیه اروپا برای اولین بار از تحویل تسلیحات به اوکراین خبر داد و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعمال کرد. به مرور زمان تحریم‌ها تشدید شد و آمریکا نیز میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرد.
سقوط خرسون
در روزهای اول جنگ، نیروهای روسی تقریباً تمام منطقه خرسون در جنوب اوکراین را تصرف کردند. خرسون یک منطقه کلیدی و استراتژیک و مناسب برای کشاورزی است زیرا در حاشیه شبه جزیره کریمه قرار دارد که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خود کرده بود. در ۳ مارس گذشته، شهر خرسون در سواحل رودخانه دنیپرو اولین شهر بزرگی بود که به دست روس‌ها افتاد.
مقاومت در کی یف
ارتش روسیه در تلاش برای محاصره کی یف و تصرف خارکف (دومین شهر اوکراین) با مقاومت شدیدی روبرو شد. در نتیجه ارتش روسیه در دونباس - که بخشی از آن در کنترل جدایی طلبان تحت حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ است - و جنوب مستقر شد.
کنترل ماریوپل
ارتش روسیه بلافاصله پس از شروع حمله خود، ماریوپل را محاصره کرد و کنترل این بندر استراتژیک در دریای آزوف به مسکو اجازه داد تا به استقرار نیروهای خود در سرزمین‌هایی بین کریمه و مناطق جدا شده حامی روسیه ادامه دهد. همچنین حدود ۲۵۰۰ جنگجوی اوکراینی که با هزار غیرنظامی در کارخانه آزوفستال محبوس شده بودند تا اواسط ماه مه مقاومت کردند اما در نهایت تسلیم شدند.
بحران غلات
در ۳۰ مارس، ایالات متحده مسکو را به ایجاد «بحران جهانی غذا» متهم کرد.روسیه در نتیجه اقدامات غرب، یک محاصره دریایی در دریای سیاه اعمال کرد که مانع از صادرات غلات اوکراین که حدود ۲۰ میلیون تن است، شد. در نهایت در ۲۲ ژوئیه گذشته با نظارت سازمان ملل و با میانجیگری ترکیه توافقنامه‌ای منعقد شد و سپس در اوایل ماه اوت، اولین محموله ۲۶ هزار تنی ذرت از بندر اودسا اوکراین خارج شد.
بحران گاز
غرب روسیه را متهم می‌کند که صادرات گاز مهم خود به اروپا - بویژه به آلمان و ایتالیا - را در پاسخ به تحریم‌هایی که این کشور را هدف قرار می‌دهد، متوقف کرده است. از ۳۱ آگوست گذشته، پس از اولین توقف صادرات گاز در ماه ژوئیه، غول نفتی روسیه گازپروم بار دیگر عرضه خود را از طریق خط لوله گاز نورد استریم به دلایل فنی متوقف کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه