روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۶ مرداد - شماره 4189

اکران چهار فیلم از امروز؛

«ابلق» چرا حاشیه‌ساز شد؟

 بنیامین صادقی- پس از تعطیلی ۵ روزه سینماها  به مناسبت ایام محرم، دو فیلم «دوزیست» و «کوزوو» به چرخه اکران اضافه شدند که شروع  بسیار خوبی داشتند. استقبال مخاطبان از این دو فیلم باعث شد تا امید‌ها برای بهبود شرایط سینما در ماه‌های پایانی تابستان دوباره زنده شود. از امروز نیز چهار فیلم دیگر به چرخه‌ی اکران اضافه می‌شوند بلکه رونق این روزهای سینماها ادامه پیدا کند. فیلم‌های «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا، «رویای سهراب» به کارگردانی علی قوی‌تن و «برای مرجان» به کارگردانی حمید زرگرنژاد از امروز (چهارشنبه ۲۶) مرداد اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کنند و از میان آن‌ها فیلم «ابلق» با حاشیه‌هایی روبه‌رو شده است.
  ابلق و حاشیه‌های مجازی
آخرین ساخته نرگس آبیار، اولین بار در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نظرات متفاوتی را به خود جلب کرد. «ابلق» روایت زنی است که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند. برای او ماجرایی رخ می‌دهد که زندگی‌اش را تا مرز نابودی پیش می‌برد. این فیلم در ادامه کارهای آبیار با پرداختن به موضوعی ملتهب می‌کوشد مخاطبان را درگیر کند اما پرداخت نه‌چندان منطقی فیلمنامه، داستانی عقیم تحویل مخاطب می‌دهد. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فاطمه کریمیان، مهران احمدی و گیتی معینی از جمله بازیگران «ابلق» هستند.
با این همه بسیاری علت وقفه در اکران «ابلق» را موضوع آن معرفی می‌کنند. به ویژه در چند روز گذشته که به نمایش عمومی نزدیک شدیم، شنیده‌ها از ممیزی تقریبا زیاد فیلم حکایت می‌کند اما عده‌ای نیز معتقدند این حواشی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و برای ترغیب بیشتر مخاطبان به خریدن بلیت و تماشا در روزهای ابتدایی اکران است، حاشیه‌هایی که معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی آن‌ها را کلا بی اساس دانست. حبیب ایل بیگی اضافه کرد: این خبر غلط است. پروانه نمایش فیلم ابلق صادر شده است و همین الان اگر در سامانه سمفا نگاه کنید این فیلم در حال پیش فروش است.
ایل بیگی گفت: این فیلم آن گونه که مطرح شده است حذفیاتی نداشته و حداقل اصلاحات را شامل شده است.
  شب طلایی
اولین فیلم پسر ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره چهلم فیلم فجر به نمایش درآمد و در کنار نقدهای منفی، توانست نقدهای مثبتی را نیز به خود جذب کند. «شب طلایی» روایتی خانوادگی-اجتماعی از یک خانواده ایرانی است که در ظاهر با یکدیگر خوب هستند اما در واقعیت مشکلاتی وجود دارد که ریشه آن به گذشته مربوط می‌شود.
 در خلاصه داستان آمده است: در خانه مادربزرگ همه خانواده دور هم جمع شده‌اند تا جشن تولدی برای مادربزرگ بگیرند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه داماد خانواده که به دلیل سفر در این مهمانی حضور نداشته سرزده می‌رسد و شمش طلایش را می‌خواهد. پیدا نشدن شمش طلا در خانه آغازگر تنشی بزرگ است... حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، بهناز جعفری، سوگل خلیق و سینا رازانی در «شب طلایی» بازی کرده‌اند.
  رویای سهراب
این فیلم به کارگردانی علی قوی‌تن به بخشی از زندگی سهراب سپهری می‌پردازد و کارگردان به عنوان بازیگر نقش اصلی نیز در آن حضور دارد. قوی‌تن درباره فیلم خود می‌گوید: ما ملزم هستیم زوایای دیده‌نشده‌ شخصیتی چون سهراب را نشان بدهیم و این تقابل، کار فیلمساز را سخت می‌کند. «رویای سهراب» یک فیلم بیوگرافی نیست بلکه راوی زوایای پنهان و دیده‌نشده‌ سهراب سپهری است. علی قوی‌تن، بهاره کیان‌افشار، ترلان پروانه، لاله اسکندری، مهدی سلطانی و ابوالفضل میری بازیگران فیلم هستند.
  برای مرجان
این فیلم به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد از چهارشنبه اکران خود را در سینماها آغاز می‌کند. در خلاصه داستان آمده است: مرجان در یک درگیری برای دفاع از خود متهم شده و امیر برای ملاقات در زندان، مطابق با قوانین باید با او ازدواج کند. پگاه آهنگرانی، بهزاد جعفری، برزو ارجمند، فریبا متخصص، علیرضا استادی، رامین راستاد، محمد همایون‌پور، امید روحانی، مریم بوبانی، محمد علایی، سپیده غلامی، فرانک حسینی با حضور جمشید هاشم‌پور نقش‌آفرینان «برای مرجان» هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه