روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۶ مرداد - شماره 4189

مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی خبر داد؛

افزایش 147 درصدی درآمد گمرک فرودگاه امام‌ خمینی (ره)


 مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از افزایش 147 درصدی درآمد گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
ابوالفضل اکبرپور، مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) اعلام کرد: درآمد گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در سال گذشته در مجموع 5 هزار میلیارد تومان بود که امسال فقط در 4.5 ماهه این رقم به 4 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که نسبت به مشابه سال قبل از رشد 147 درصدی برخوردار شده است.
وی گفت:‌ 95 درصد کالاهای وارداتی از طریق گمرکات کشور شامل کالاهای اساسی، مواد اولیه خط تولید، ماشین‌آلات و قطعات خط تولید است که شرایط را برای تولید در کشور فراهم می‌کند.
مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) همچنین در مورد واردات قطعه از فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: امسال 23 هزار و 840 فقره اظهارنامه قطعی واردات داشتیم که به وزن 10 هزار تن کالا بوده که نسبت به مشابه سال قبل از نظر تعداد 10 درصد افزایش داشته و از نظر وزنی 21 درصد کاهش یافته است، ارزش کالاهای وارداتی از طریق فرودگاه حدود 2.7 میلیارد دلار بوده است که نسبت به رقم مشابه سال قبل 5 درصد کاهش یافته است.
اکبرپور همچنین درباره اظهارنامه صادراتی در سال جاری از طریق فرودگاه امام خمینی گفت:‌ در سال جاری 2701 فقره اظهارنامه صادراتی به وزن حدود 2 هزار تن و ارزش 88 میلیون دلار بوده است که از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین مرز هوایی کشور انجام شده که از نظر تعداد نسبت به مشابه سال قبل 6 درصد افزایش داشته و از نظر ارزش دلاری 17 درصد کاهش نشان می‌دهد. به گفته وی ‌مهمترین کالاهای صادراتی از مرز فرودگاه امام خمینی (ره) شامل مصنوعات طلا است که از محل ورود موقت شمش طلا و تبدیل آن به مصنوعات طلا صورت می‌گیرد بعد از آن زعفران و خشکبار در شمار مهمترین اقلام صادراتی به شمار می‌رود صادرات فرش دستباف بسیار کم  شده است.
وی اظهار کرد:‌ اغلب کالاهایی که از مرز هوایی وارد می‌شود دارای مجوز استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان انرژی اتمی، قرنطینه دامی و نباتی، مجوز مخابرات و سایر دستگاه‌های مختلف است و مهمترین مشکل واردکنندگان این است که دستگاه‌های مجوزدهنده گاهی در مدت قانونی اظهارنظر نمی‌کنند یا اینکه کدرهگیری بانک و اصلاحیه ثبت سفارش به کندی انجام می‌شود.
اکبرپور همچنین در مورد آمار تردد مسافر از فرودگاه امام خمینی (ره) گفت:‌در سال جاری 1.2 میلیون مسافر از فرودگاه امام وارد کشور شده که نسبت به مشابه سال قبل 183 درصد رشد نشان می‌دهد آمار مسافر خروجی هم در قالب 7200 فروند هواپیما به تعداد یک میلیون و 190 هزار نفر بوده است که نسبت به مشابه سال قبل 186 درصد افزایش نشان می‌دهد در این مدت 7400 پرواز ورودی به کشور هم صورت گرفته است.
وی در مورد بار همراه ورزشکاران و افراد سیاسی گفت:‌ بار ورزشکاران هم مانند سایر مردم از دستگاه‌های ایکس‌ری عبور داده می‌شود و هر فرد می‌تواند یک دستگاه موبایل با خود وارد کند و بیش از آن امکان ثبت و رجیستری موبایل وجود ندارد بنابراین با دیگر مسافران فرقی ندارد.
مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در مورد کالای همراه مسافر گفت:‌ فرهنگ سوغاتی در میان ایرانیان رایج است و اگر بخواهیم فقط قانون را رعایت کنیم که هر کس به اندازه 80 دلار می‌تواند وارد کند تقریبا هیچ کالایی نمی‌توان وارد کرد بنابراین یک مسافر می‌تواند در حد دو سه عدد تی‌شرت وارد کند اما اگر تعداد 40 تا شد وضعیت تجاری پیدا می‌کند مثلا مسافری 37 کیلو پوشاک با خود وارد کرده است که این برای فروش نه برای مصرف به شمار می‌رود.
وی همچنین گفت:‌ برای فعالان اقتصادی خوش‌نام بسته‌های گمرکی مانند ضمانت‌نامه گمرکی با طبقه‌بندی‌های مختلف طراحی شده و گاهی تا یک سال ضمانت‌نامه بانکی برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و در مورد برخی از کالاهای مورد نیاز در خط تولید بدون توقف در انبارها کالاهای آنها برای حمایت از تولید سریعا ترخیص می‌شود در مورد واردات واکسن هم به محض ورود هواپیما به کشور واکسن‌های وارداتی از طریق بخش بار هواپیما به ماشین حمل و نقل منتقل و ترخیص می‌شد.

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد پیش بینی کرد؛
تولید بیش از 7/3 میلیون تن گوشت مرغ و تخم‌مرغ
 مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد امسال نزدیک به سه میلیون و ۷۸۰ هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور تولید شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، امید امینی با بیان این مطلب با افزود: امسال تولید حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ و یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن تخم‌مرغ پیش‌بینی شده است.
وی افزود: ظرفیت تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ بیش از اعداد اعلام شده است، اما به دلیل محدودیت بازار مصرف داخلی و صادرات، پیش بینی فعلی را برای بخش تولید انجام داده‌ایم.
امینی نیاز تخم‌مرغ در ماه‌های کم مصرف را کمتر از ۸۵ هزار تن و در ماه‌های پرمصرف بیش از ۹۵ هزار تن عنوان و اظهار کرد: در چهار ماهه امسال به طور میانگین ماهانه ۸۷ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید و برنامه‌ریزی شده این میزان تولید به بیش از ۹۰ هزار تن در ماه افزایش یابد.
وی درباره صادرات گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیز تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا هفته گذشته نزدیک به ۲۱۰۰ تن تخم‌مرغ خوراکی، بیش از ۷ میلیون قطعه تخم مرغ نطفه دار و ۲۰۰۰ تن گوشت مرغ صادر شده است.
مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی، تامین نیاز داخلی و رفع کامل محدودیت های صادراتی را از برنامه های معاونت امور تولیدات دامی دانست و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون صادرات گوشت مرغ، تخم مرغ، جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار داشته ایم. وی افزود: رفع محدودیت ها شامل برداشتن عوارض صادراتی، تسهیل در صدور مجوزها و کاهش بروکراسی می شود. امینی ادامه داد: در راستای کاهش بروکراسی طبق آخرین ابلاغ جهاد کشاورزی، صدور مجوز ها حتی از سوی تشکل‌ها برداشته شده و اگر محصولی شرایط و ضوابط بهداشتی داشته باشد می تواند صادر شود. وی تصریح کرد: تشکل ها نیز مسوولیت مدیریت و نظارت بر بازار و صادرات را انجام خواهند داد.
امینی درباره قیمت محصولات طیور نیز گفت: دو مدل افزایش قیمت وجود دارد که یکی ناشی از بر هم خوردن عرضه و تقاضا و کمبود تولید است که مورد پسند ما نیست، اما افزایش قیمت دیگر که ناشی از افزایش هزینه های تولید است  را برای پایداری تولید باید بپذیریم.
وی افزود: اگر در این روزها افزایش قیمت نسبت به ابتدای سال در بازار دیده می شود ناشی از افزایش هزینه تولید بر اثر حذف ارز ترجیحی نهاده ها، اجرای طرح مردمی سازی و اصلاح یارانه ها و پرداخت مستقیم یارانه به مردم است.
مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: در چند ماه گذشته پس از اجرای طرح مردمی سازی و اصلاح یارانه ها به علت کاهش مصرف داخلی، گوشت مرغ زیر قیمت مصوب یعنی کمتر از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم و تخم مرغ زیر قیمت مصوب ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه شده که هرچند خوشایند مصرف کننده است، اما تولیدکننده را متضرر می کند. وی گفت: تولید کننده برای تولید پایدار باید با سود منطقی محصولش را به بازار عرضه کند، در غیر این صورت تمایلی به تولید نخواهد داشت.
امینی درباره علت کاهش جوجه ریزی در ماه های اخیر نیز بیان کرد: وقتی قیمت محصول تولید شده پایین تر از قیمت مصوب در بازار معامله شود، نتیجه اش کاهش جوجه ریزی خواهد بود و تولید کننده گله های جوجه یکروزه نیز زودتر از سن معمول گله هایش را حذف می کند و ادامه این روند چالش ایجاد خواهد کرد.

هر کد ملی یک خودرو!
پای خودرو دوباره به بورس کالا باز شده است و متقاضیان می‌توانند تا ساعت ۱۷ امروز، نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند. براساس مشخصات کالای قابل عرضه هر کد ملی مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو است. صدور سند و شماره گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.
موانع موجود بر سر راه ورود خودرو به بورس کالا برداشته شد و در این راستا ۲۶ مرداد ماه ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی متعلق به گروه بهمن موتور راهی تالار صنعتی می شود. براساس اطلاعیه عرضه ۸۵ دستگاه از این خودروها فیدلیتی ۷ نفره تیپ ۲ مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره تیپ ۲ سفید است که با قیمت‌های ۷۷۲ میلیون تومان عرضه خواهند شد. ۸۵  دستگاه فیدلیتی پنج نفره تیپ یک مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و همچنین ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی و ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم سفید هر یک به قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می شوند. براساس مشخصات کالای قابل عرضه هر کد ملی مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو است. صدور سند و شماره گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.
خریداران چه هزینه‌هایی را باید پرداخت کنند؟
علاوه بر هزینه خودرو، خریداران ملزم به واریز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش هستند. همچنین برای فیدلیتی هزینه ۱۷ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۰۲ تومان شامل مالیات و عوارض شماره گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری، هزینه بیمه شخص ثالث را پرداخت کنند. برای دیگنیتی نیز  هزینه ۳۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شامل هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری و  بیمه شخص ثالث باید توسط خریداران به نام شرکت بهمن موتور واریز شود.
زمان ثبت سفارش و نحوه خرید خودرو از بورس کالا
ثبت سفارش خودرو عرضه ۲۶ مرداد ماه تا ساعت ۱۷ امروز (سه شنبه ۲۵ مرداد) امکان پذیر است. متقاضیان برای خرید خودرو در بورس‌کالا ابتدا باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس‌کالا اقدام کنند. نحوه اخذ کد بورس‌کالا نیز به این شکل است که متقاضیان به صورت آنلاین یا حضوری به یکی از کارگزاری‌های مجاز مراجعه و کد بورس‌کالا را دریافت می‌کنند. البته قبل آن باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشند. متقاضیان پس از اخذ کد بورس‌کالا، باید نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس‌کالا امکان می‌دهد پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت و کالا را خریداری کرد، بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه