روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد - شماره 4188

سبک زندگی سالم

 مهری اصولی-  در دنیای امروزی که انسان ها در جوامع مختلف درگیر فضای مجازی و کار و تلاش برای کسب درآمد هستند کمتر به زندگی کردن می پردازند. تعریف واقعی زندگی سالم گام ها، اقدامات و استراتژی هایی است که فرد برای دستیابی به سلامتی مطلوب انجام می دهد. زندگی سالم در مورد مسئولیت تصمیمات خود و انتخاب هوشمندانه سلامت برای امروز و آینده است.
طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت،سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی شامل تغذیه تحرک بدنی،استرس،مصرف دخانیات و کیفیت خواب است که در پی اجتماعی شدن بوجود امده است.شیوه زندگی پدیده ای چند وجهی است که تمام جنبه های زندگی روزمره ،خواب ،غذا،بهدا شت،اداب و رسوم،کار،بازی ،سرگرمی،وقت گذرانی،روابط اجماعی،طرز تفکر،رفتار،احساسات و عواطف می باشد.
لازم نیست برای داشتن زندگی سالم، دونده ماراتن باشید، مواد خاصی  بخورید یا ساعت‌ها مدیتیشن کار کنید. سبک‌زندگی سالم یک روند پیش‌رو است که پستی و بلندی‌های خود را دارد اما همیشه به سمت یادگیری بیشتر، داشتن انتخاب‌های بهتر و زندگی هوشمندانه در حرکت است. سبک زندگی سالم شامل ابعاد مختلفی از جمله: روانی، جسمی، اجتماعی، معنوی و غیره است. در هر سبک زندگی طرز تفکر، فرهنگ، هویت، شرایط اقتصادی و نگرش‌های مختلف تاثیرگذار است. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی است و برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی را یک سبک زندگی سالم می‌داند. البته این به معنای نداشتن بیماری و نقص عضو نیست. چگونگی تصمیم‌گیری، انتخاب‌ها، شانس‌ها و منابعی که هر فرد در طول زندگی خود دارد با سبک زندگی‌اش رابطه مستقیم دارد. البته باید بدانید که داشتن سبک زندگی سالم به سه جنبه فردی، محیطی و رابطه فرد با محیط اطرافش بستگی دارد.
فقط تغییرات کوچک بسیار زیادی هست که می‌توانید برای دست یافتن به فواید بیشماری که برای سلامتی‌تان دارند امتحانشان کنید.
یکی از بهترین کارهایی که می توانیم برای خود انجام دهیم این است که یک سبک زندگی سالم داشته باشیم. این به معنای مراقبت از سلامت جسمی و روانی است. این مهم است، زیرا همه‌گیری ویروس کرونا نشان داده است که افراد در صورت سالم بودن شانس بیشتری برای بهبودی و زنده ماندن و عمر طولانی تری دارند. سالم بودن راه خوبی برای مهربانی با خودتان است. سبک زندگی سالم شامل یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم است. این باید شامل استراحت زیاد، به خصوص خواب باشد. در اینجا چند ایده و استراتژی برای ایجاد یک سبک زندگی سالم تر آورده شده است.
سازمان جهانی بهداشت در سال 1946 سلامت را به عنوان “وضعیت کامل رفاه روانی، جسمی و اجتماعی نه صرفاً عدم وجود بیماری” تعریف کرد. ویکی پدیا سبک زندگی را به عنوان روشی که یک فرد زندگی می کند تعریف می کند. این شامل الگوهای روابط اجتماعی، مصرف، سرگرمی و لباس است. سبک زندگی معمولاً نگرش ها، ارزش ها یا جهان بینی فرد را نیز منعکس می کند. سبک زندگی سالم یکی از انواع سبک زندگی است و به طور کلی به عنوان یک “زندگی متعادل” توصیف می شود که در آن فرد “انتخاب های عاقلانه” انجام می دهد. تعریف نهایی از سبک زندگی این است: مجموعه تصمیمات افراد که بر سلامت آنها تأثیر می گذارد و بر آنها کنترل دارند. برای داشتن یک سبک زندگی سالم باید مواردی را در ابعاد سلامت جسمی و روانی رعایت کنید. به عبارتی دیگر داشتن سبک زندگی تنها به معنای داشتن یک جسم سالم نیست، بلکه شما باید در تمام ابعاد زندگی آن را رعایت کنید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه