روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4187

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:

با نسخه پزشک، افزایش قیمت دارو نداریم

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، وضعیت پوشش‌های بیمه‌ای در صندوق‌های مختلف این سازمان بیمه‌گر و همچنین وضعیت قیمت دارو با اجرای طرح دارویاری را تشریح کرد.
دکتر محمدمهدی ناصحی در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: سازمان بیمه سلامت برای تامین مالی هزینه‌های درمانی مردم با توجه به محدودیت منابع در همه کشورها بویژه کشور ما کار مهمی در تامین سلامت آحاد جامعه بویژه افراد کمتر برخوردار در سه دهک پایین جامعه دارد که توفیق داشتیم امسال اقدامات مرتبط با بیمه این افراد را انجام دهیم. در زمینه بیمه رایگان سه دهک پایین، عشایر و بیمه همگانی که عمدتا نیازمند کمک دولت هستند توفیق مناسبی در صندوق روستاییان و عشایر و صندوق همگانی در سال جاری داشتیم. صندوق دیگر ما صندوق بیمه کارکنان دولت است که با توجه به نقش کارکنان دولت بسیار مهم است. در صندوق سایر اقشار، خانواده معظم شهدا، اتباع، مددجویان کمیته امداد، خانواده زندانیان و... همه در این صندوق هستند. در صندوق بیمه ایرانیان نیز خدمات خویش فرما ارائه می‌شود.  
وی افزود: شاید اگر سرانه مصوب قانون را حساب کنیم بودجه حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان کمتر از منابعی است که  باید ارائه خدمت کنیم و قطعا نقصان‌هایی در پرداخت‌ها و تامین مالی داریم اما با توجه به همکاری سازمان برنامه و بودجه این مشکلات در حال برطرف شدن است و خوشبختانه مدتی است اعتبارات ما به موقع پرداخت می‌شود.  
وی طرح دارویاری را طرحی مهم دانست و اظهار کرد: قیمت تمام شده محاسبه شده که توسط سازمان غذا و دارو اعلام شد همان شب اجرای طرح در سامانه‌ها بارگذاری شد و این ما به التفاوت ارز پرداخت شده و نباید افزایش قیمتی در این زمینه داشته باشیم. هرگونه افزایش قیمت برای بیماران و با ارایه نسخه پزشک، تخلف است و مردم موارد تخلف را به شماره ۱۶۶۶ گزارش دهند. نه در داروهای بدون نسخه( otc ) و نه سایر داروها نباید افزایش قیمت داشته باشیم. تفاوت قیمت جبران شده است. حتی با پوشش بیشتر برخی داروهای داخلی دارویی را تحت پوشش بردیم که ۵۰ درصد بازار تقاضا داشت پس قیمت برخی داروها حتی کمتر هم خواهد شد و در نتیجه دارویی که عرضه می‌شود قیمت پایین‌تری خواهد داشت.  
او درباره نسخه نویسی الکترونیک، تصریح کرد: در زمینه نسخه الکترونیک جامعیت سامانه‌های ما سبب شد طرح ساماندهی دارو در این زمینه با قابلیت همین نرم افزارها فایده بخش باشد، اگر سامانه‌ها نبود این کار مهم قابل اجرا نبود. در کنار آن وزارت بهداشت هم برنامه‌هایی برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت دارد. امیدواریم این طرح و پزشکی خانواده همین امسال اجرایی شود.  
ناصحی، گفت: مدتها است که پرداخت‌های ما به موسسات طرف قرارداد بروز است و تقریبا تمام موسسات پزشکی دولتی و خصوصی را تا پایان خردادماه پرداخت کردیم. در زمینه پرداخت الکترونیک و پرداخت‌های طرح دارویاری هم تا پایان تیرماه انجام شده است و این گام مهمی بود و تقریبا ۱۸ ماه است پرداخت‌های مناسب و بروزی داشتیم.  
وی با بیان این‌که منابع مربوط به اجرای طرح دارویاری نشان‌دار بوده و در محل دیگری هزینه نمی‌شود، تاکید کرد: ارز داروهای OTC پیش از اجرای دارویار نیز نیمایی بوده است و برای پوشش بیمه‌ای این داروها، از منابع بیمه‌ای استفاده می‌شود.
وی افزود: در مورد داروی بیماران مزمن نیز نسخه تا سه بار قابل تمدید است؛ یعنی اگر بیمار وضعیت ثابتی داشته باشد پزشک تا سه بار می‌تواند داروی موردنیاز او را تمدید کند تا بدون نیاز به مراجعه مجدد به پزشک، دارو را از داروخانه دریافت کند.
او در ادامه صحبت‌هایش درخصوص میزان اجرای نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت، توضیح داد: نسخه الکترونیک در اکثر مراکز درمانی اجرا می‌شود اما حدود ۱۶ هزار نفر از پزشکان طرف قرارداد بیمه ما نیستند.
او در بخش دیگری از سخنان خود به بیمه درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: در سال جاری همچنین ۷۵۰ میلیارد تومان بودجه برای درمان ناباروری به کل بیمه‌ها تخصیص می‌یابد.
وی افزود: موضوعاتی مطرح می‌شود که هزینه‌ای به طرح دارویاری تحمیل شده است که قطعا اینطور نیست. تامین داروی sma از محلی تهیه شده است که در قالب بخش ریالی این طرح نیست. اجازه قانونی برای هزینه منابع طرح دارویاری در سایر بخش‌ها وجود ندارد و ما امین مردم هستیم.
ناصحی ادامه داد:حداقل ۲۹ بیماری صعب‌العلاج برای پوشش در نظر گرفته شده است که پس از ابلاغ، اقدامات لازم انجام می‌شود. سرطان‌ها، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های متابولیک، اوتیسم، EB، کاشت حلزون و... شامل این بیماری‌ها می‌شوند که امیدواریم به خوبی طرح اجرا شود. در بحث بیماران نادر بیماری‌های زیادی در این طرح داریم که به عنوان مثال mps در طرح اولیه ما وجود دارد، البته باید دقت کنید که این طرح هنوز اجرایی نشده است. ما دلسوز تمام بیماران هستیم. پنج درصد ظرفیت هم در نظر گرفته شده است تا اگر بیمارانی در لیست مطرح نبودند بتوانند از طریق کمیسیون‌های استانی مشمول طرح شوند تا سرانجام کل بیماری‌های صعب‌العلاج وارد لیست شوند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین از طراحی سامانه یکپارچه نسخه الکترونیک خبر داد و گفت: ان‌شاءالله مراحل اولیه این سامانه از مهر ماه اجرایی می‌شود تا بستر قابلیت اجرایی کامل داشته باشد. با این شیوه دیگر سامانه ملی سلامت خواهیم داشت که اساس آن بر پایه سامانه بیمه سلامت است و سامانه‌های فرعی بیمه‌ها برچیده می‌شود.

سازمان غذا و دارو اعلام کرد:
جزییات تامین ۲.۵ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا
 معاون برنامه‌ریزی اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو جزئیات ورود و توزیع واکسن آنفلوآنزا برای سال جاری را تشریح کرد.
دکتر حسین شمالی درباره جزئیات تامین واکسن آنفلوآنزا، گفت: به طور معمول مصرف سالانه کشور دو تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفته می‌شود. امسال نیز از ۲.۵ میلیون، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن خارجی و وارداتی است و حدود یک میلیون واکسن آنفلوآنزا نیز قرار است از محل تولید داخلی تامین شود.
وی با بیان اینکه بخشی از واکسن‌های آنفلوآنزای خارجی به کشور وارد شده است، افزود: از  یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن خارجی، ۲۰۰ هزار دز آن وارد و شناسه‌گذاری هم برایشان انجام شده و آماده هستند تا در شهریور ماه با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت توزیع شود. تعدادی از واکسن‌ها به معاونت بهداشت تحویل داده می‌شود و مابقی هم در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.
شمالی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر ۲۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا وارد شده، ۵۰۰ هزار واکسن نیز در گمرک است و در حال ورود است و ۸۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا نیز ثبت سفارش شده است که تا شهریور ماه وارد می‌شود و مجموعا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن می‌شود.
وی با بیان اینکه توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها بعد از اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت انجام می‌شود، گفت: معمولا هر سال حداکثر تا نیمه شهریور واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. بنابراین اوایل شهریور و بعد از اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، به تدریج توزیع می‌شود.
شمالی با بیان اینکه واکسن‌های آنفلوآنزایی که وارد شده است، هم چهار ظرفیتی و هم سه ظرفیتی است، در عین حال درباره قیمت‌گذاری این واکسن‌ها، گفت: برای قیمت‌گذاری باید در کمیسیون قیمت‌گذاری مطرح شود. باتوجه به اینکه ارز واکسن آنفلوآنزا نیمایی است، درصد و روش محاسبه تعرفه گمرک تغییر کرده و مالیات بر ارزش  هم اضافه شده است، باید دید در کمیسیون قیمت چقدر قیمت می‌خورد. البته سال قبل هم واکسن آنفلوآنزا با ارز نیمایی وارد شده بود، اما در سال گذشته عوارض گمرکی با ارز دولتی محاسبه می‌شد، اما امسال با ارز نیمایی محاسبه می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده هم ممکن است اضافه شود. بنابراین باید در کمیسیون قیمت‌گذاری قیمت واکسن آنفلوآنزا مشخص شود.
شمالی درباره زمان تحویل واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی نیز گفت: واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی هم تا شهریور ماه تحویل داده می‌شود که بخشی از آن را وزارت بهداشت خریداری می‌کند و مابقی هم در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. پیش‌بینی ما این است که تا پایان شهریور و مهر ماه تمام واکسن‌ها تحویل داده شده باشند. توزیع آن را هم تا پایان مهر ماه به تدریج انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه بهترین زمان واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا شهریور تا پایان مهر است، گفت: واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی هم جداگانه قیمت‌گذاری می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه