روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4187

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت:

طراحی محصولات جدید خودرویی را در دستور کار داریم

 مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: از تیرماه امسال تا تیرماه ۱۴۰۳ در راستای طراحی محصولات جدید و خاص گام بر خواهیم داشت که با این وجود مسیر صادرات نیز باز خواهد شد.
منوچهر منطقی؛ مدیر کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، ضمن تاکید بر اینکه تحول صنعت حمل‌ونقل تنها مختص صنعت خودرو نیست و شامل صنایع هوایی، ریلی و دریایی نیز می‌شود، اظهار کرد: پس از برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو،  در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان تحولات فوق‌العاده‌ای اتفاق خواهد افتاد که ترغیبی برای دیگر صنایع خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه از صنعت خودرو به‌عنوان یک صنعت خودرو ۵۰ ساله یاد می‌شود که همزمان با کره فعال شد اما از کره عقب ماند، اما در حقیقت یک صنعت حدود ۲۵- ۲۶ ساله است. در دو دهه ۴۰ و ۵۰ که مونتاژ کار پیکان بودیم و تنها قطعات ساده آن در داخل ساخته می‌شد. پس از آن در دهه ۶۰ بطور کامل (به سبب جنگ تحمیلی) متوقف بود. بنابراین در سال ۱۳۷۴، وزیر وقت صنایع (نژادحسینیان)، ۱۰ ساله برای صنعت خودرو تهیه کرد و پیکان را هدف قرار داد تا بصورت کامل خودکفا باشد که بطور نسبی موفق نیز بود.
*سه فاز پیش‌نیاز بلوغ صنعت
این معاون وزیر صمت تاکید کرد: برای رساندن یک صنعت به بلوغ خود، سه فاز و مرحله تعریف می‌شود. در فاز اول بایستی بر فرآیندهای تولید و قطعه‌سازی مسلط شد، در فاز دوم برای محصول نوآوری در اجزا آغاز شود و در فاز سوم نوآوری در محصول و طراحی محصول نیاز است. صنایعی که بر اساس این سه فاز پیش روند، می‌توان گفت که به بلوغ اقتصادی و فناوری رسیده‌اند؛ چرا که هریک از این فازها منجر به بالاتر رفتن ارزش افزوده خواهد شد و در نهایت آن صنعت وارد یک صحنه رقابتی‌تر می‌شود.
وی یادآور شد: از سال ۱۳۷۴ تاکنون این سه فاز بطور نسبی طی شده، اما رفت و برگشتی بوده است (بدین معنا که در نقطعه‌ای که به فاز سه نزدیک بودیم، مجدد به فاز دوم برگشته‌ایم). براساس مطالعات انجام شده؛ برنامه‌ریزی شده است که در آنچه که در اختیار داریم، تثبیت کنیم آنچه که نداریم را ایجاد کنیم. در این راستا سند تحول صنعت خودرو منتشر شده و در معرض نقد قرار  گرفت. این سند با توجه به اینکه می‌تواند یک نمونه برای وزارت صمت باشد، نقدها اعلام تا ایرادها اصلاح شود. از زمانیکه این سند تحول را ایجاد کردیم، به دنبال یک چارچوب نیز هستیم تا در همه رشته‌ها وزارت صمت وارد شود و در زمینه‌های مختلف (از نظر بخش‌های مالی، بخش‌های اقتصادی و از منظر بلوغ صنعتی) مسیر تعالی را طی کند.
منطقی با بیان اینکه در سند تحولی صنعت خودرو این سه فاز در نظر گرفته شده است، گفت: ظرفیت‌ تولیدی سالیانه در حدود سه میلیون دستگاه خودرو (البته بصورت غیربالانس) در کشور وجود دارد؛ با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، مجموعه‌های تولیدی و مجموعه‌های قطعه‌سازی فعال می‌شود که به دنبال آن هزینه‌های سربار کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت تمام شده خودرو را کاهش خواهد داد. زمان‌بندی این مرحله از مهر ۱۴۰۰ تا تیرماه امسال در نظر گرفته شده بود که بصورت نسبی به این هدف رسیدیم.
این مقام مسئول ادامه داد: در فاز دوم، مسیری که بایستی طی شود تا به طراحی محصول برسیم، از تیرماه امسال آغاز شده و تا تیرماه ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد. برنامه این است که به حوزه طراحی محصول ورود کنیم و محصولات خاص خود را داشته باشیم. زمانیکه محصول خاص کشور تولید می‌شود، مسیر صادرات نیز باز خواهد شد و می‌توان انواع نوآوری‌ها را داشته باشیم. خوشبختانه در این راستا توانمندی بسیار خوبی وجود دارد و این توانمندی‌ها را در نمایشگاه پیش‌رو عرضه خواهیم کرد.
*خودروسازان خصوصی نیز از سند تحول خودرو استقبال کرده‌اند
مدیرکل صنایع حمل‌ونقل ضمن اشاره به اینکه کار با شرکت‌های بزرگ آغاز شد اما زمانیکه به سراغ شرکت‌های خصوصی رفتیم، متوجه شدیم که مورد استقبال شرکت‌های خصوصی نیز است و  به تحقق سند تحول خودرو تمایل دارند. باعث افتخار است که اعلام کنیم بخش خصوصی نیز در نمایشگاه یاد شده به موازات چهار پلتفرمی که در دو خودروساز توسعه پیدا می‌کند، سه پلتفرم از سوی بخش خصوصی عرضه خواهد شد.
معاون وزیر صمت، تاکید کرد: از منظر ارزش افزوده و میزان اشتغال، صنعت خودرو بالاترین صنعت موجود در کشور است. منطقی در پایان خاطرنشان کرد: با حمایت دولت مصمم خواهیم بود که این مسیر را سریع‌تر و دقیق‌تر طی کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه