روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4187

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بار دیگر در بیمارستان بستری شد؛

دختر محمد کاسبی: برای پدرم دعا کنید

 محمد کاسبی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون به دنبال نارسایی قلبی در بخش پست آی سی یو بیمارستان بستری شد.
یلدا کاسبی، دختر این هنرمند خاطرنشان کرد: پدرم چهارشنبه هفته گذشته، ۱۹ مرداد ماه به دنبال مشکلات نارسایی قلبی به بیمارستان و بخش آی سی یو منتقل شد و امروز، یکشنبه ۲۳ مرداد به بخش پست آی سی یو منتقل شده است.
وی از مردم خواست برای پدرش دعا کنند.
یلدا کاسبی گفت: اوضاع قلب پدر خوب نیست و شرایط عمومی‌ ایشان هم چندان مطلوب نیست. پزشکان برای درمان مناسب تمام تلاششان را به کار بسته اند. در حال حاضر پدر تحت نظر دکتر معالجش بابک شریف کاشانی، فوق تخصص نارسایی‌های قلبی هستند. از مردم می‌خواهم باز هم برای پدرم دعا کنند تا ببینیم خدا چه می خواهد.
گفتنی است، محمد کاسبی هنرمند با سابقه عرصه سینما و تلویزیون اواخر سال ۱۴۰۰ از ناحیه دریچه قلب تحت عمل جراحی قرار گرفت و طی این مدت چندین بار به علت نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد.

صحبت‌های «توکارچوک» ادبیات جنجال‌ساز شد؛
برنده جایزه نوبل: ادبیات برای احمق‌ها نیست
 صحبت‌های «اولگا توکارچوک» نویسنده لهستانی برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸، مبنی بر اینکه کتاب‌هایش را «برای افراد باهوش» می‌نویسد و «ادبیات برای احمق‌ها نیست»، جنجال برانگیز شده است.
به گزارش سایت لهستانی «NFP»، این نویسنده ۶۰ ساله در جریان برگزاری یک جشنواره ادبی ضمن اشاره به این که هرگز انتظار ندارد هر آدم معمولی کتاب‌هایش را داشته باشد و بخواند گفته است: «نمی‌خواهم کتاب‌هایم در انتها دست «تام»، «دیک» و «هری» (آدم‌های معمولی) بیفتد. ادبیات برای احمق‌ها نیست و برای این که کتاب بخوانید باید قابلیت، حساسیت و درک خاصی از فرهنگ داشته باشید.»
او در اظهاراتش از عبارت لهستانی (pod strzechy) برای اشاره به مردم عادی استفاده کرده که در ترجمه تحت‌الفظی به معنای «زیر سقف کاهگلی» است.
«توکارچوک» افزود: «معتقد نیستم خواننده‌ای وجود داشته باشد که مطلقاً هیچ چیز نداند و ناگهان خود را در ادبیات غرق کند. من کتاب‌هایم را برای افراد باهوش می‌نویسم، کسانی که فکر می‌کنند، احساس می‌کنند، کسانی که حساسیت دارند و معتقدم که خوانندگانم شبیه من هستند.»
اظهارات او که در جشنواره «کوه‌های ادبیات» که توسط بنیاد توکارچوک برگزار می‌شود، بیان شد با واکنش‌های منفی همراه شده و برخی او را متهم به طبقه‌گرایی و صحبت‌های او را خودستایانه توصیف کردند و در این میان بحث روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و زبان‌شناسان درباره جایگاه ادبیات در جامعه داغ شده است.
«ماجا استاکو»، فعال و روزنامه نگار، در شبکه اجتماعی توئیتر رویکرد «توکارچوک» را نامیدکننده خواند و نوشت: «زیر سقف‌های کاهگلی افرادی زندگی می‌کنند که فکر و احساس نمی‌کنند؟ این نه تنها نادرست است، بلکه عمیقاً تحقیرآمیز است. جامعه ادبی سال‌هاست که با احساس برتری، سوءتفاهم و خودسری در طبقه‌گرایی غرق شده است. تحقیر آنها نسبت به مردم به جبران درآمد اندک آنها در ادبیات است.»
«جاگودا راتاژک» زبان شناس و نویسنده کتابی در مورد چگونگی تأثیر زبان بر ذهن انسان نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت که می‌خواهد کتاب هایش توسط افراد عادی خوانده شود و گفت: «ادبیات منحصرا برای یک دایره افراد خاص نیست، بلکه برای بازکردن چشم‌ها، اذهان و همچنین پر کردن شکاف‌هاست و نه ایجاد آنها.» اگرچه «توکارچوک» در کشورش لهستان از محبوبیت زیادی برخوردار است و پس از کسب جایزه نوبل ادبیات طرفداران معمولا برای ملاقات با صف‌ می‌کشند اما اغلب با صحبت‌هایش جنجال‌هایی را برانگیخته است. «توکارچوک» پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ توانست برای رمان «پروازها» موفق به کسب جایزه بوکر بین‌الملل شود تا اولین نویسنده لهستانی باشد که چنین جایزه‌ای را کسب می‌کند. او در سال ۲۰۱۹ نیز برای رمان «استخوان‌های مردگان را شخم بزن» به جمع نامزدهای نهایی جایزه بوکر بین‌الملل راه یافته بود. «داستان‌های عجیب»، «دست‌نوشته‌های یعقوب»،‌ «آنا در گورهای جهان»، «آخرین داستان‌ها»، «عروسک و مروارید» و «قصه‌های کریسمس» از جمله دیگر آثار این داستان‌نویس و شاعر لهستانی هستند.

به دعوت وزارت فرهنگ روسیه؛
رئیس سازمان سینمایی به مسکو می رود
 به دعوت معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه، رئیس سازمان سینمایی کشور در سفری سه روزه به مسکو می رود.
به گزارش کائنات به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، رئیس سازمان سینمایی به دعوت آال یورونا مانیلوو معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه با  هدف گسترش همکاری های سینمایی، شناخت توانمندی های دو طرف در حوزه تولید و پخش آثار سینمایی و گسترش ظرفیت های اکران و ایجاد بازار تجاری برای سینمای ایران  به روسیه می رود.
دیدار با رئیس دپارتمان سینما و توسعه دیجیتال، رئیس دفتر بین الملل وزارت فرهنگ، رئیس موزه دولتی و مرکزی سینما، رئیس شبکه تلویزیونی ان تی وی، مدیرعامل پلتفرم پخش فیلم و سریال پرمییر وان، رئیس موسسه تولید و توزیع فیلم سنترال پارتنرشیپ، بازدید از موسسه موس فیلم، مدیرعامل آرشیو ملی سینمای روسیه، مدیر اجرایی بنیاد سینمای روسیه، مدیر برنامه ها و رئیس کمسیون انتخاب جشنواره بین المللی فیلم مسکو و همچنین نشست مشترک با جمعی از تهیه کنندگان، توزیع کنندگان و دست اندکاران صنعت سینمای روسیه از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این سفر است. سینمای ایران در دوره جدید فعالیت خود سیاست های جدیدی از جمله استفاده از بازارهای بزرگ کشورهای منطقه و توانمندی های آنها برای ارتقای سینما و گسترش ظرفیت های اکران و بازاریابی  را در پیش گرفته است .روسیه یکی از کشورهای مهم منطقه در حوزه سینما است که هر ساله فیلمهای  متعددی در قالب های گوناگون تولید و عرضه می کند. سفر محمد خزاعی به کشور روسیه  در جهت ارتقا مناسبات فرهنگی بویژه در حوزه سینماست. در این سفر چند تفاهمنامه ای همکاری از جمله معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه در جهت تسهیل امور سینمایی فی مابین به امضا خواهد رسید.

جشنواره فیلم کرالا میزبان ۲ فیلم ایرانی
 مستند «کامیون آبی» و انیمیشن «گذشته» از تولیدات مرکز گسترش به جشنواره فیلم کرالا راه یافتند.
به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مستند کامیون آبی به کارگردانی هادی آفریده و انیمیشن کوتاه گذشته به کارگردانی حمید محمدی، از تولیدات مرکز گسترش به بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره فیلم‌های مستند و کوتاه کرالا در کشور هندوستان راه یافتند. کامیون آبی در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده شد. گذشته در جشنواره‌های فیلم فجر، پویانمایی تهران و ... نمایش داشته و  تندیس نقره‌ای بهترین دست‌آورد فنی و هنری جشنواره پویانمایی را به دست آورده است. این جشنواره که توسط آکادمی فیلم ایالت کرالا هرساله در تریواندروم ( مرکز ایالت کرالا ) برگزار می‌شود، یکی از چهار جشنواره مستند مورد تایید آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در آسیاست و بهترین مستند کوتاه و بهترین مستند بلند آن به اسکار معرفی خواهد شد. جشنواره کرالا از ۴ تا  ۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه