روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۳ مرداد - شماره 4186

بهای زندگی سالم

 عطیه مرادبیگی- محیط زیست عبارت ترکیبی از دانش‌های متفاوت در علم است که شامل مجموعه‌ای از عوامل زیستی و محیطی در قالب محیط زیست و غیر زیستی (فیزیکی، شیمیایی) است که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد. امروزه این تعریف غالباً به انسان و فعالیت‌های او مرتبط می‌شود و می‌توان محیط زیست را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کرهٔ زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که انسان را احاطه می‌کنند، خلاصه کرد.
تفاوت محیط زیست با طبیعت در این است که تعریف طبیعت شامل مجموعه عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی می‌شود که منحصراً در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که عبارت محیط زیست با توجه به برهم‌کنش‌های میان انسان و طبیعت و از دیدگاه بشر توصیف می‌شود.
محیط زیست انسانی شامل هوا ، آب ، خاک ، گیاه ، بیشه ، مرتع ، دریا ، دریاچه ، رودخانه ، چشمه ، آبزیان ، حیوانات ، کوه ، دشت ، جلگه ، کویر ، شهر و یا ده می باشد . آلودگی محیط زیست مهمترین مشکلی است که انسان را با دشواری هایی روبرو ساخته است . لذا بررسی این معضل می تواند راهگشای بسیاری از مسائل مطرح در بحث حفاظت محیط زیست باشد .
امروزه مشکلات محیط زیستی رو به رشد بوده و فعالان محیط‌ زیست ایده‌های بدیعی برای حفظ اکوسیستم ارائه می‌کنند. با این که تلاش‌های شماری در جهت حفظ زمین از فاجعه زیست‌محیطی صورت گرفته است، اما تهدید اکوسیستم از جهات مختلف همچنان ادامه داشته و ممکن است در نهایت موجب از بین رفتن آن شود.
اگر چه مسایل زیست محیطی از قدیم الایام کم و بیش وجود داشته ولی اینک به دلیل رشد بی رویه جمعیت جهان افزایش یافته و مشکلات عدیده ای به بار آورده است . آدمی در عصر حاضر محیط طبیعی را به اقتضای نیازمندیهای اقتصادی و اجتماعی خود تغییر شکل بسیار داده است . آن چنان که محیط اطراف خود را به منظور استفاده روز افزون انرژی ، سوخت های فسیلی و نیز افزایش تولیدات صنعتی ، از منابع طبیعی تهی ساخته ، جنگل ها را به زمین های زراعتی تبدیل نموده ، کوهها را با خاک یکسان ساخته و برای ایجاد ساختمان و محل های مسکونی از انها استفاده کرده است . مسیر رودخانه ها را تغییر داده ، درختان جنگلی را قطع نموده ، از مراتع و علفزارها استفاده بی رویه کرده و همچنین با روش های نا درست استفاده از خاک ، موجبات فرسایش شدید آن را فراهم آورده است .
تصاویر تلویزیونی از جنگل های گرمسیری که طعمه حریق شده اند ، فاضلاب هایی که در سواحل روانند ، توده های انبوهی از زباله که به حال خود رها شده اند ، مزارعی که دستخوش خشکسالی گشته اند ، سبب تشویش خاطر می شوند . اینها ممکن است مطالبی جدا از هم به نظر ایند اما زنجیر وار به یکدیگر پیوسته و با رشته هایی به هم متصل شده اند .شاید فکر کنیم وظیفه فعالان محیط‌ زیست است که اکوسیستم را حفظ کنند، اما نمی‌توانیم به این بهانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. این وظیفه همه ما است که جلوی تخریب زمین و طبیعت آن را بگیریم.
به هرگونه عملیاتی که جهت حفظ و نگهداری محیط زیست یک کشور یا برای جلوگیری از تخریب آن صورت می‌گیرد حفاظت از محیط زیست می گویند. محیط زیست شامل کوه، جنگل، دریا، دریاچه و… می باشد. طبیعت بکر که دست نخورده در یک منطقه وجود دارد آرامشی را به انسان هدیه می دهد که آن را می‌توان از موهبت‌های الهی دانست.
یک منطقه بکر می تواند انرژی بسیار خوب و مثبتی را به انسان انتقال دهد و انرژی های منفی را از انسان دور کند.تمام محیط زیستی که در دنیا وجود دارد همگی جزو نعمات خداوند می باشد. یادمان باشد اگر برای تفریح در روزهای تعطیل و یا مسافرت در تعطیلات نوروز به محیط زیست یک منطقه وارد می‌شویم آن منطقه را آلوده نکنیم.آلودگی محیط زیست در جوامع امروزی یک امر بسیار مهم تلقی می گردد.وقتی زندگی های صنعتی و مدرن می شوند همچنین جمعیت جهان به سرعت رو به افزایش می رود استفاده از منابع نیز افزایش می‌یابد.به همین دلیل انسان ها به راحتی به محیط زیست خود آسیب وارد کرده و آن را به طریق مختلف آلوده می‌کنند. اگر جلوی استفاده بی‌رویه انسان از منابع را نگیریم در آینده دیگر چیزی از محیط زیست برایمان وجود نخواهد داشت.آن چیزی که مهم و کلیدی می‌باشد این است که همه نسل ها باید از منابع و محیط زیست خود استفاده کنند ولی برای نسل‌های آینده نیز باقی بگذارند. در واقع حق استفاده از منابع به نسل‌های آینده نیز باید فراهم آورده شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه