روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ شنبه ۲۲ مرداد - شماره 4185

افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر تامین‌اجتماعی به کجا رسید؟

 افزایش حقوق بازنشستگان «غیرحداقلی‌بگیر» سازمان تامین اجتماعی (سایر سطوح درآمدی) که با گلایه‌ها و اعتراضاتی همراه شده بود با تصمیم اخیر دولت در مسیر اصلاح قرار گرفته و آن‌طور که سرپرست وزارت رفاه گفته قرار است هفته آینده نهایی و جزئیات آن اعلام شود.
افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برای سال جاری اوایل خردادماه در هیئت دولت به تصویب رسید و بر این اساس حقوق حداقلی‌بگیران که ۶۲ درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند، مشمول افزایش ۵۷.۴ درصدی  - مطابق مصوبه شورای عالی کار و حداقل حقوق و دستمزد کارگران - شد و حداقل دریافتی آنها به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.
همچنین حقوق آن دسته از مستمری بگیران که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند ( ۳۲ درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی)،  ۱۰ درصد افزایش یافت و مبلغ کمک معیشتی ۶۵۰ هزار تومان به آنها تعلق گرفت. مستمری بگیران بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق (شش درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی) نیز مشمول افزایش ۱۰ درصدی پایه حقوق شدند.
در این میان بازنشستگان  غیرحداقلی بگیر این میزان افزایش حقوق را خلاف ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی دانستند. در نهایت با ورود مستقیم رئیس جمهور برای رفع دغدغه بازنشستگان، پیگیری‌هایی انجام و در نهایت تصمیم‌گیری در این باره به وزرای عضو هیئت امنای تامین اجتماعی سپرده شد و یازدهم مردادماه بود که بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در تشریح آخرین تصمیمات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان گفت: پیرو دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیئت دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی تفویض کرد.
محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه روز گذشته هیئت دولت، در توضیحاتی پیرامون آخرین وضعیت اصلاح مستمری بازنشستگان، اظهار کرد: با تاکید رئیس جمهور، اختیارات هیئت وزیران به وزرای عضو هیئت امنای تامین اجتماعی تفویض شد. وزرای عضو هم بر اساس اختیاراتی که در چارچوب پایداری منابع سازمان تامین اجتماعی به آنها واگذار شده بود اصلاح مستمری سایر سطوح بازنشستگان را پذیرفتند.
وی افزود: از آنجایی که بخشی از این منابع به صورت تعهدی دیده شده ، لازم است به منابع نقدی تبدیل شود لذا جلساتی را با نمایندگان بازنشستگان داشتیم و پیشنهادات خوبی دادند و ما این پیشنهادات را بررسی کردیم. در هفته آتی نیز نشست دیگری با نمایندگان بازنشستگان خواهیم داشت و در نشست سراسری آنها که هفته آینده برگزار خواهد شد شرکت خواهیم کرد و اصلاح مستمری را جهت اجرا، نهایی می کنیم.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اعمال و اجرای این اصلاحیه برای حقوق بازنشستگان گفت: به تفصیل در نشستی که با خبرنگاران در هفته آینده خواهیم داشت، در این باره صحبت و جزئیات را به اطلاع خبرنگاران و بازنشستگان خواهیم رساند. تصمیم لازم در این باره اتخاذ شده است و اجرایی شدن تصمیم احتیاج به صحبت و جلسه با بازنشستگان و نمایندگان دارد که جزئیات آن را هفته آینده اعلام خواهیم کرد.
* صدور احکام جدید در شهریور
همچنین شب گذشته، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز درباره زمان اعمال اصلاحات روی احکام بازنشستگان گفت: با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه‌ متمرکز برای بازنشستگان انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و انشاءلله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد.

وزیر بهداشت عنوان کرد:
موفقیت ایران در جنگ با کرونا
 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: تأمین نیروهای پزشکی و تخصصی باید بومی گزینی شود و امسال نیز ۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاه ها را به بومی ها اختصاص داده ایم تا بتوانند با دریافت تخصص در منطقه محل زندگی ماندگار و خدمت رسانی کنند.
دکتر بهرام عین‌الهی روز گذشته در جلسه شورای اداری انار در محل فرمانداری این شهرستان ضمن گرامی داشت شهدا به ویژه شهدای بخش سلامت اظهار کرد: ۴۳ سال است که ایران اسلامی در مقاومت به سر می برد؛ ۸ سال در دوران دفاع مقدس از بهترین جوانان ایران در جنگ با دشمن شهید شدند.
وی افزود: پس از آن تحریم ها و محاصرات اقتصادی دشمن علیه ایران اجرا شد و تلاش دشمن در براندازی ایران اسلامی است امّا مردم و ملت ایران مقاومت می کنند که این مقاومت ستودنی است.
عین الهی بیان کرد: روز به روز این مقاومت در حال افزایش است به طوری که در حوزه های نظامی  پزشکی و سلامت در بهترین موقعیت منطقه قرار داریم؛ که این قدرت در سایه شهدا و مقاومت به دست آمده است.
وزیر بهداشت ادامه داد: کرونا برای همه جهانیان بروز کرد اما ایران اسلامی در این جنگ موفق عمل کرده و در ۶ سویه تاکنون ۹۶ درصد ایرانیان واکسن نوبت اول و ۸۶ درصد نوبت دوم را تزریق کردند در حالی که در کشورهای پیشرفته آمریکا و اروپا روزانه بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست می دهند.
عین الهی با اشاره به اینکه در جنگ با کرونا ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در ایران تقدیم شد افزود: رویح ایثارگری در کشور وجود دارد و که جمهوری اسلامی را به مقصد می رساند.
وی تصریح کرد: باید بدانیم که هنوز در جنگ اقتصادی قرار داریم همه باید نقشی در مقاومت ایفا کنیم.
وزیر بهداشت گفت: حضور دولت در مناطق مختلف کشور رفع مشکلات را در بر دارد، روال فعلی دولت در تخصیص اعتبارات و تصویب مصوبات به این شکل است که از قبل از سفر برنامه ریزی ها جهت رفع مشکلات توسط مسئولان شهرستان ها با معاون اجرایی رییس جمهور انجام می شود و تخصیص اعتبارات صورت می گیرد.
عین‌الهی با اشاره به اینکه بودجه ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان ولیعصر(ع) انار تخصیص و مصوب شده و پرداخت می شود گفت: تأمین نیروهای پزشکی و تخصصی باید بومی گزینی شود و امسال نیز ۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاه ها را به بومی ها اختصاص داده ایم تا بتوانند با دریافت تخصص در منطقه محل زندگی ماندگار و خدمت رسانی کنند.

خشم عمومی در پی افزایش تلفات سیل در سئول
 در حالیکه بنابر آخرین اطلاع‌رسانی‌ها قربانیان سیل اخیر در سئول به ۱۳ تن رسیده است، مقامات کره جنوبی وعده تجدیدنظر در اجازه سکونت خانواده‌های فقیر در آپارتمان‌های نامناسب نیمه‌زیرزمینی موسوم به خانه‌های «بانجیها» را داده‌اند.
رکورد بی‌سابقه بارندگی و جاری شدن سیل در خیابان‌های سئول طی هفته گذشته بسیاری از عموم مردم را نگران امنیت جوانان و خانواده‌های فقیری در این شهر کرده است که به دلیل ناتوانی مالی ناچار به زندگی در خانه‌های زیرزمینی و نیمه‌زیرزمینی به سبک آنچه در فیلم معروف «انگل» (انگل - استایل)، محصول کشور کره‌جنوبی به نمایش گذاشته شد، هستند.
پس از وقوع این حادثه طبیعی و رسیدن شمار قربانیان آن به ۱۳ تن، مردم از دولت سئول خواسته‌اند که به طور جدی‌تر این سبک زندگی در خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد را مدنظر قرار داده و مقامات نیز وعده داده‌اند که برخی از این خانوارها را به خانه‌های امن منتقل کنند.
به گزارش شبکه خبری بی بی سی، فیلم انگل که در سال ۲۰۱۹ منتشر و در سال ۲۰۲۰ به عنوان برنده اسکار به رسمیت شناخته شد، سبک زندگی در آپارتمان‌های بانجیها را در سئول به نمایش گذاشت.
فیلمی غافلگیرکننده که داستان یک خانواده اهل کره‌ جنوبی را روایت می‌کند که در زیرزمینی کوچک و نیمه‌تاریک ساکن هستند و به رابطه آن‌ها با ثروتمندانی می‌پردازد که در خانه‌ای مجلل روزگار می‌گذرانند.
در حالی که این فیلم، داستانی تخیلی دارد اما ماجرای این گونه آپارتمان‌ها واقعی است. این آپارتمان‌ها در فرهنگ کره، «بانجیها» نامیده می‌شوند و محل اقامت هزاران نفر در سئول، پایتخت کره جنوبی هستند.
این آپارتمان‌ها معمولا توسط افرادی با درآمد پایین اشغال می‌شوند و این پدیده در سبک زندگی شهرنشینی در سئول،‌ نمادی از نابرابری فزاینده در کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا است. بنابر گزارش اخیر شبکه سی ان ان، مرگ این ۱۳ نفر در سیلاب اخیر از جمله اعضای یک خانواده سه نفری پس از گیر افتادن در زیرزمین یک آپارتمان و غرق شدن آنها، شهروندان سئول را به خشم آورده و مقامات را بر آن داشته تا به زندگی مردم در خانه های «بانجیها» پایان دهند.
مقامات گفته‌اند که مسئولان شهری دیگر مجوز ساخت این خانه‌ها را نمی دهند و آپارتمان‌های موجود به مرور زمان از نظر شکل ساخت و ساز، تغییر خواهند کرد.
این خانواده سه نفری - یک زن ۴۰ ساله مبتلا به سندرم داون، خواهرش و همچنین دختر ۱۳ ساله خواهر - پس از اینکه فشار آب مانع از باز کردن درب خانه سیل زده شان در منطقه جنوبی گوانک در سئول شد، زیر آب غرق شده و جان باختند.
دوشنبه شب گذشته باران‌های سیل آسا که شدیدترین بارندگی این شهر در بیش از ۱۰۰ سال قبل بوده، باعث جاری شدن سیل شدید در بسیاری از محله‌های کم ارتفاع در جنوب رودخانه «هان» شد و اتومبیل‌های زیادی را با خود برد و صدها نفر را مجبور به تخلیه خانه‌هایشان کرد.
این خانواده در یک بانجیها زندگی می کردند و در بازار گران قیمت مسکن در سئول، این آپارتمان‌ها برخی از مقرون به صرفه ترین گزینه‌های موجود هستند به این معنی که اکثرا در آنها جوانان و افراد کم درآمد زندگی می کنند.
برای سال‌ها، درخواست‌های فزاینده‌ای از دولت برای ارائه مسکن ارزان‌تر، بهبود شرایط زندگی در بانجیها یا حذف کامل آن‌ها از سوی مردم کره وجود داشته و پس از اعتراض عمومی، مقامات متعهد شدند نسبت به مدیریت این بحران با پیگیری رئیس جمهور، «یون سوک یول» اقدام کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه