روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ شنبه ۲۲ مرداد - شماره 4185

دیار کریمان میزبان سی و یکمین سفر استانی رییس جمهوربود؛

رییسی: ماموریتی جز تحقق عدالت در دولت نداریم

   آیت‌الله رئیسی ظهر پنجشنبه به منظور برگزاری سی و یکمین و آخرین سفر از دور اول سفرهای استانی دولت مردمی، با استقبال نماینده ولی فقیه، استاندار و جمعی از مسئولین استانی وارد استان کرمان شد.
دیدار با اقشار مختلف مردم این استان، نشست با ایثارگران، نخبگان و خانواده شهدا، نشست با فعالان اقتصادی استان، برگزاری شورای اداری و نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور به استان کرمان خواهد بود.
رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر استانی به کرمان‌، صبح جمعه با همراهی برخی وزیران و مسئولان استانی بعد از حضور بر مزار حاج قاسم، وارد فرودگاه جیرفت شد.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دومین روز از برنامه‌های سفر استانی به کرمان‌، ‌‌به شهرستان‌های جنوبی استان کرمان سفر تا از نزدیک در جریان مشکلات و موانع توسعه منطقه قرا‌ر گیرد.
دیدار رئیسی با مردم بم در مسجد ‌جامع
رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر استانی به کرمان، ظهر امروز  در جمع مردم شرق استان کرمان در مسجد جامع شهر بم اظهارداشت: اگر در جایگاه‌های اداری اجرای عدالت نباشد، ارزشی ندارد به همین دلیل در بودجه 1401 نیز محور را در تقسیم ظرفیت‌های کشور با محوریت عدالت گذاشتیم مستند به آمایش سرزمینی بود تا هرجا محرومیت بیشتر است، بیشتر توجه شود.
آیت‌الله رئیسی در ادامه در واکنش به مطالبات مردم شرق استان برای استان شدن گفت: من این درخواست‌ها و پلاکاردهای شما را دیدم؛ اما استان شدن شاخص‌هایی دارد که باید بررسی شود.
وی با اشاره به سخنان قبلی خود در شهرستان جیرفت مبنی بر اینکه استان شدن کرمان جنوبی در دستور کار دولت قرار دارد اظهارداشت: در جیرفت هم گفتم که این درخواست که سال ها وجود داشته در دستور کار است. باتوجه به ضرورت توسعه یافتگی و محرومیت در جنوب استان در مقابل خواست مردم اظهارامیدواری کرد که خواست مردم را تحقق ببخشیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه خواست شما نیز سلسله مراتب و شاخص هایی مثل جمعیت و ظرفیت های دیگر برای بررسی دارد که حتما انجام می شود و نتیجه به سمع مردم خواهد رسید، اظهار داشت: حتی اگر از نظر شاخص ها نیز این منطقه شرایط احراز استان شدن را نداشته باشد، باید موانع موجود بر سر خدمت رسانی مناسب بررسی شود که این وظیفه ماست.
وی با بیان اینکه خدمات رسانی ادارات بویژه در بخش بهزیستی برای معلولان برجامانده از زلزله و نیز بخش کشاورزی به علت ظرفیت های موجود اینجا باید ارتقا یابد گفت:حتما باید در این بخش ها خدمات رسانی در سطحی مناسب ارائه شود.در شهری که آنقدر معلول برجامانده از زلزله دارد یا ظرفیت های کشاورزی آن فراوان است باید ادارات این بخش ها فعال تر از دیگر نقاط استان باشند.
وی با اشاره به گوشه هایی از محرومیت در جنوب کرمان که امروز از آنجا مانند اطراف جازموریان بازدید به عمل آورد تاکید کرد: شما هم بویژه در اطراف بم همین وضعیت را دارید، ما از محرومیت ها بی خبر نیستیم و حتما باید توجه کرد که این اولویت ماست.
طوفان شن هم مانع رئیسی نشد
رئیس‌جمهور زمستان سال گذشته که بلافاصله از سفر روسیه برای بازدید از مناطق سیل زده به جنوب کرمان رفته بود به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی موفق به بازدید از جازموریان و توابع آن نشده بود اما این بار در جریان سفر استانی به کرمان علی رغم وزش بادهای 120 روزه سیستان و طوفان شن پس از بازدید هوایی، در میان مردم یکی از روستاهای سیل زده اطراف زهکلوت حضور یافت.
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر دولت مردمی به استان کرمان و در جریان بازدید از مناطق محروم جنوب این استان، با وجود طوفان شن، در میان مردم روستای کروچان، از توابع زهکلوت کرمان حضور یافت و به شکل رو در رو با آنان دیدار و گفتگو کرد.
اما با وجود وزش بادهای 120 روزه سیستان و وقوع طوفان شن در مناطق جنوبی کرمان، دکتر رئیسی پس از بازدید هوایی از منطقه، در جمع مردم روستای سیلزده کروچان از توابع زهکلوت حضور یافت و ضمن دیدار و گفتگو با مردم این روستا و آگاهی یافتن از مسائل و مشکلات آنان، دستوراتی برای جبران خسارات ناشی از سیل، تامین خدمات عمومی و بهداشتی و بازسازی راه‌های دسترسی به روستا صادر کرد.
حضور رئیسی در جمع اهالی 2 روستای محروم تنگه‌شاه در عنبرآباد و کوشا در جیرفت
رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر استانی به کرمان، پس از بازدید هوایی از مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان، در جمع اهالی روستای محروم تنگه‌شاه در شهرستان عنبرآباد و کوشا در شهرستان جیرفت حضور یافت.
 رئیس‌جمهور که صبح جمعه در بدو ورود به جیرفت در جنوب کرمان بازدید هوایی از این منطقه را شروع کرده بود در جمع اهالی روستای «کوشا» واقع در 57 کیلومتری شمال شهرستان جیرفت حاضر شد و پای صحبت‌های آنها نشست.
 آیت الله سید ابراهیم رییسی با حضور در روستای کوشا ضمن شنیدن مسائل و مشکلات این روستا در جمع اهالی چند دقیقه ای به طور خلاصه سخنرانی کرد.
برخی اهالی روستا از نزدیک مسائل و مشکلات خود را با رییس جمهور در میان گذاشتند.
آیت‌الله رئیسی ضمن گفت‌وگوی صمیمی با اهالی این روستاها، پای درد دل مردم نشست و از نزدیک با مشکلات منطقه آشنا شد و خطاب به مسئولان گفت که مشکلات مردم این روستا به فوریت بررسی  و برطرف شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، محمدعلی فداکار استاندار کرمان و تعدادی از مسئولان و وزرا، آیت‌الله رئیسی را در سفر به جنوب استان کرمان همراهی می‌کنند.
بازدید هوایی ‌از مناطق متاثر از سیل اخیر
رئیس جمهور پس از ورود به فرودگاه جیرفت، با ‌بالگرد بازدید هوایی ‌از مناطق متاثر از سیل اخیر، وضعیت کلی شهرستان‌های جنوب استان و مناطق پیرامونی تالاب جازموریان را آغاز کرد.
رئیسی در این سفر از مناطق جنوبی استان بازدید و در محل مصلای شهر جیرفت دیدار مردمی خواهد داشت.
رئیسی عازم جیرفت شد
رئیس جمهور ‌بعد از حضور در گلزار شهدای کرمان ‌عازم جنوب استان شد و پس از ورود به فرودگاه جیرفت با بالگرد بازدید هوایی خود را از مناطق جنوبی استان شروع کرد.
بررسی مشکلات شهرستان‌های جنوبی استان کرمان از جمله برنامه های رئیس جمهور در این سفر ‌است و مقرر شده ‌رئیسی با اقشار مختلف مردم جیرفت دیدار کند‌.
ادای احترام رئیس جمهور به مقام شامخ شهید سلیمانی
آیت الله رئیسی در نخستین برنامه‌اش به گلزار شهدای کرمان رفت و ضمن تجدید میثاق با شهدای دفاع مقدس، بر سر مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی حضور یافت و به مقام شامخ سیدالشهدای جبهه مقاومت ادای احترام کرد.
دولت از تولیدکنندگان و فعال شدن بخش خصوصی حمایت جدی خواهد داشت
رئیس جمهور با تاکید بر مسئله اشتغال در کشور گفت:دولت از تولیدکنندگان و فعال شدن بخش خصوصی حمایت جدی خواهد داشت.
 سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم شهرستان بم در مسجد جامع این شهرستان گفت: توفیقی برای بنده و همراهان و همکاران بنده است که در جمع صمیمی مردم عزیز بم هستیم. یاد شهدای این منطقه را گرامی می داریم و به ایثارگران و خانواده های صبور و مقاوم و با فضیلت آنها ادای احترام می کنیم.
وی با گرامیداشت جانباختگان زلزله بم اظهار کرد: بم را به نام رشادت ها، شجاعت ها، ایستادگی ها و شهدای عالی قدر این منطقه میشناسیم. بم را به نام ارادات به امام حسین (ع) و عرض ارادت به عاشورا می شناسیم. بم به نام عاشورا و تاسوعای حسینی و نماد سوگواری و عزادارای برای امام حسین (ع) در کشور و جهان اسلام شناخته می شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم این سامان را به نام ایستادگی و مقاومت، صبوری و تحمل سختی ها می شناسیم اظهار کرد: تحمل سختی زلزله و ساختن دوباره بم کار ساده ای نبود. مردم بم بر ویران های زلزله بم، بم دیگر و باشکوهتری را ساختند.
رئیسی با تاکید بر اینکه بم را مردمی با صبر، تحمل و بردبار می شناسیم افزود: بم را به عنوان منطقه تولید کننده محصولات کشاورزی در کشوری که از آن بهره مند است می شناسیم و در هر سفره ای تولیدات این منطقه را می شناسیم.
وی با تاکید بر اینکه بم مردمی تولید کننده و مولد هستند افزود: نخیلات در بم زبانزد همه است. محصولات کشاورزی در بم برای همه به عنوان محصولی ممتاز شناخته شده است که نشان دهنده مرغوبیت و مطلوبیت محصولات کشاورزی این منطقه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از مردم بم در ساختن بمی نو، در ادامه از نقش تولیدی و مولد بودن مردم بم سخن به میان آورد و اظهار کرد: صنایعی که در بم برپا شده و کارهای جدید تولیدی که در این خطه انجام شده است قابل تقدیر است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه محور ما محور تولید است و رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال «تولید، اشتغال و دانش بنیان» نامگذاری کردند، تصریح کرد: در بحث تولید وظیفه دولت حمایت از تولید و حمایت جدی از فعال کردن بخش خصوصی است و در زمینه نخیلات نیز باید تولیدکنندگان حمایت شود.
رئیسی با تاکید بر اینکه باید از کشاورز حمایت شود و کشاورزی برای کشاورز باید صرفه اقتصادی داشته باشد افزود: تصدی گری دولت را باید کاست و نقش کشاورزان و مردم را در اجرای اقدامات افزود و دولت تنها نقش نظارتی و حمایتی را به خود بگیرد.
وی خطاب به مسئولین گفت: امروز تلاش برای مردم این منطقه یکی از افتخارات بنده و شماست زیرا این مردم، مردمی معتقد هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه ادارات و سازمان ها ظرفیت پاسخگویی به همه درخواست های مردمی را ندارند، گفت: بخش خدمت به معلولین باید در این منطقه فعال تر از سایر جاهای دیگر باشد زیرا زلزله بم، معلولین زیادی در منطقه به جا گذاشته است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه افزایش تولید، عزت کشور محسوب می شود، تصریح کرد: تحصیل کرده های زیادی در بم وجود دارد و دراشتغال مناطق اولویت با افراد بومی است و در همین راستا نیز گزینش افراد بومی در اولویت قرار خواهد گرفت و این موضوع در شورای اداری استان کرمان حتما مطرح خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع درخواست مردم شرق استان برای استان شدن اشاره کرد و گفت: استان شدن، جنوب کرمان در دستور کار دولت است و خواست شما (برای استان شدن بم) باید مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا نیز باید کارهای کارشناسی صورت و شاخص های تعیین شده مورد توجه قرار می گیرد.
رئیسی ادامه داد: خواست مردم برای ما اهمیت دارد و مناطق دیگر استان درخواست استان شدن دارد اما باید فرآیندها و شاخص ها بررسی شود و پس از اقدامات کارشناسی در این زمینه جواب آن به اطلاع مردم خواهد رسید.
رئیس جمهور در ادامه با تاکید مجدد بر نگاه ویژه به معلولین این منطقه گفت: باید اداره بهزیستی به صورت ویژه در این منطقه ایجاد شود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع مردم بم، با تاکید بر اینکه حضور مردم در همه صحنه ها برای ما تکلیف آور است افزود: دولت باید عدالت محور باشد. ارزش ادارات در اجرای عدالت است و در غیر اینصورت چه ارزشی می توانند داشته باشد. در همین راستا نیز همانطور که در مراسم تنفیذ و گرفتن حکم از مقام معظم رهبری عنوان کردم، در دولت سیزدهم عدالت مساله محوری است و باید در کشور توسعه براساس آمایش سرزمینی انجام شود.
رئیس جمهور در بخش پایانی صحبت های خود به بیان خاطره ای از دیدارهای خود با شهید سلیمانی پرداخت و گفت: سردار سلیمانی همواره در نشست هایی که با ایشان در مشهد داشتیم، نسبت به محرومیت های استان کرمان دغدغه مند بود و ما نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد که بتوانیم فقر و محرومیت را از چهره استان کرمان بزداییم.
رئیسی با تاکید بر اینکه عدالت امری فطری برای همه است، عنوان کرد: اگر به حق عمل کنیم، قطعا می توانیم عدالت را در جامعه ساری و جاری کنیم.
رئیسی به سفر دو روزه خود به استان کرمان اشاره و خاطر نشان کرد: در ابتدای ورود به استان کرمان از همه مردم مناطق مختلف استان جهت اینکه وقت نمی شود به آنها سر بزنیم عذرخواهی کردم. وظیفه داشتم که به همه جای استان سر بزنم اما در این سفر برایم توفیق حاصل نشد که غیر از مرکز استان، بم و جیرفت، به دیگر نقاط استان سفر کنیم که عذرخواهی بنده را پذیرا باشند.
وی در خصوص پلاکاردها و درخواست هایی که مردم داشتند، خطاب به مدیران و مسئولان گفت: تمام مدیران ادارات باید آنچه از مسایل مردم اعم از نامه ها و گزارشات به آنها می رسد را پیگیری و مورد توجه قرار دهند و از خداوند می خواهم که همواره بتوانیم در خدمت مردم و شما باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه