روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۴ تير - شماره 4163

قیمت نان ثابت ماند؛

اجرای موفق اصلاحات اقتصادی در طرح مهیا

  مهتاب تقی پور- موضوع تغییر ارائه یارانه دولت از گندم به آرد یکی از اقدامات اساسی دولت سیزدهم است که نخست در استان زنجان به صورت پایلوت اجرا شد و خوشبختانه این طرح بازخورد‌های بسیار خوبی داشته و دیگر استان‌های کشور هم به نوبت به دنبال اجرای این طرح هستند. در واقع در این طرح، یارانه نان که قبلا به گندم تعلق می‌گرفت مستقیما به نانوایان پرداخت خواهد شد. از سوی دیگر دولت یک طرح ۱۵ درصدی تشویقی برای نانوایان در نظر گرفته که مبلغ معادل ۱۵ درصد تراکنش‌های روزانه به حساب نانوا بیشتر واریز می‌شود. نخستین مزیت این اقدام پایان دادن به قاچاقی است که در پی آرد یارانه‌ای رخ می‌داد. تصور کنید که یک واحد نانوایی با ۱۰ کیسه سهمیه در روز که مشتری آنچنانی ندارد و روزی یک یا ۲ کیسه پخت دارد، مابقی آرد خود را به دلالان با قیمت کیسه‌ای حدود ۲۵۰ هزار تومان می‌فروشد در شرایطی که اگر آن را به نان تبدیل می‌کرد بیش از ۱۵۰ هزار تومان عایدش نمی‌شد، چرا که از هر کیسه با وزن چانه اعلامی حدود ۳۵۰ قرص نان پخت می‌شود. این اختلاف در فروش آرد با پخت آن، به طور یقین برخی واحد‌های نانوایی را که از مشتری آنچنانی برخوردار نیستند به سمت فروش آرد سوق داده بود.
دیروز رییس جمهور با بیان اینکه موفقیت‌های «طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان» می‌تواند به عنوان الگو در اختصاص یارانه، اجرایی شود، اظهار داشت: به هیچ عنوان افزایش قیمت نان مطرح نبوده و نخواهد بود.
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست  سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد روند و نتایج اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان (مهیا) در استان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه دستاوردهای اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان مطرح و اعلام شد تاکنون ۵۷ درصد نانوایی‌های کشور زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و قرار است تا پایان تیرماه این رقم به ۱٠٠ درصد برسد.
براساس همین گزارش برآوردهای اولیه نشان می‌دهد تا کنون ۴٠ درصد یارانه آرد به ارزش سالانه معادل ۵٠ هزار میلیارد تومان به صورت نان به مردم داده نمی‌شد و هدر می‌رفت، اما از این پس و در نتیجه اجرای این طرح به صورت حقیقی و در قالب خدمات دیگر به مردم باز می‌گردد.
در گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی آثار مثبت و سازنده حکمرانی مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌ها و نتایج اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان مطرح شد که نشان می‌دهد دولت هم اکنون اشراف کامل‌تری بر میزان هدررفت یارانه‌ها در زنجیره تامین آرد و نان بدست آورده است‌.
رئیس جمهور در این جلسه بار دیگر بر لزوم ثابت ماندن قیمت نان در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح اصلاح زیر ساخت‌ها و روش‌های پرداخت یارانه آرد و نان است و به هیچ عنوان افزایش قیمت نان مطرح نبوده و نخواهد بود.
رئیسی اظهار داشت: موفقیت‌های طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان می‌تواند به عنوان الگو در اختصاص یارانه برای سایر بخش‌ها و در جهت شفاف‌سازی اجرایی شود.
وی تاکید کرد: اراده و تصمیم دولت بهینه‌سازی و منطقی کردن نظام یارانه‌ها در کشور با هدف جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها است و این طرح پیگیری خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه