رقابت ۱۸ فیلم بلند سینمایی در هشتمین جشنواره فیلم شهر
اعضای هیأت انتخاب بخش مسابقه «سینمایی» هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر، ۱۸ اثر راهیافته به این بخش را معرفی کردند.
به گزارش هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر، سعید مستغاثی، سیدمحمدرضا خوشرو و عباس رافعی، اعضای هیأت انتخاب بخش مسابقه سینمایی هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر، ۱۸ فیلم بلند سینمایی ایرانی برای رقابت در این بخش را معرفی کردند.
بر اساس این گزارش، اسامی آثار این بخش به شرح زیر است:
آفتاب گرگ و میش به کارگردانی و تهیهکنندگی محسن دانشوربیری، ایمو به کارگردانی و تهیهکنندگی هاشم مرادی، شنای پروانه به کارگردانی محمد کارت و تهیهکنندگی رسول صدر عاملی، موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازیفر و تهیهکنندگی حبیبالله والینژاد، دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی و تهیهکنندگی محمدرضا منصوری، بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی محمود بابایی، وانتافه به کارگردانی محمدحسین امانیهمدانی و تهیهکنندگی محمدجواد موحد، منصور به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیهکنندگی جلیل شعبانی، مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیهکنندگی امیر بنان و کامران حجازی، خورشید به کارگردانی مجید مجیدی و تهیهکنندگی مجید مجیدی و امیر بنان، هناس به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه، پروا به کارگردانی مهران مهدویان و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح، ملاقات خصوصی به کارگردانی امید شمس و تهیهکنندگی امیر بنان، آیینهدار به کارگردانی و تهیهکنندگی پویان کاظمی، آبادان یازده ۶۰ به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیهکنندگی حسن کلامی، یدو به کارگردانی مهدی جعفری و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح، شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمیکیا و تهیهکنندگی ابراهیم حاتمیکیا، شهربانو به کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیهکنندگی پگاه احمدی.
از میان آثار راهیافته به این بخش از جشنواره، موقعیت مهدی محصول سیما فیلم، دسته دختران محصول بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری هستند، همچنین بدون قرار قبلی نیز با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است.
* معرفی آثار خارجی بخش «بینالملل» جشنواره فیلم شهر
۶۱ فیلم خارجی از ۱۱۲ کشور به هشتمین جشنواره فیلم شهر راه پیدا کردند که شامل ۱۸ انیمیشن، ۱۴ فیلم کوتاه، ۶ فیلم بلند داستانی، ۱۹ مستند کوتاه و ۴ مستند بلند است و اسامی این آثار به شرح زیر است:
در بخش پویانمایی، فیلم کوتاهی درباره انزوا ساخته مسیک استپدیسکی از لهستان، درخشان ساخته سویو از برزیل، حباب ساخته میات تت چال از ایالات متحده، هنر زندگی کردن ساخته یاچک اولجنیک از لهستان، شیکاگو ساخته ژائو پمبیرو از پرتغال، پلاستیک ساخته ژان اوانجلیستا از فیلیپین، بازی زندگی ساخته رانی گیجبلز از بلژیک، کبوتری به نام گورو ساخته مارکوس لورنز کواس از اسپانیا، کشتار تشک ساخته جما ریگ از انگلستان، دنیای دومینویی ساخته سوکی از فرانسه، خالی از چهره انسانی ساخته مارکوس کایم از اتریش، سفر تلفنی ساخته میریام موراکا از ایتالیا، خیالپردازیها ساخته جری آنتونی و سفر ساخته کریت خورانا از هندوستان، هرنان پسری در کوهستان ساخته سانیاگو آگیلرا از شیلی، پرندهای در دودکش ساخته فردریک شولد از آلمان، ماجراهای ملانصرالدین ساخته میکلوش گردلیکس از مجارستان، زیستن با ارزش ساخته آنیتا چرنیخ از قزاقستان.
در بخش فیلم کوتاه، آوازهای غمگین رفتگر ساخته بیانکا ایاتالزه از برزیل، سئول، شهر آبی ساخته جئونگ سئونگ جون از کره جنوبی، دیلیان ساخته جرمی دوبو و بچه ارگانیک ساخته مارگریت هیتر از فرانسه، پرواز در تاریکی ساخته صفرعلی دانش از پاکستان، به دنبال رویاها ساخته مارگاریتا ماکسیمونا خارکوف از روسیه، کارگر کارخانه ساخته ولادمیر وولویچ از صربستان، فصل شکار ساخته دیمیتریس تئوخارادیس از یونان، گرگ تنها ساخته خاویر بلترامینو از آرژانتین، مرثیه ساخته پراتام خورانا از هندوستان، رایحه ساخته سزگین یوزای از ترکیه، روی دیگری که نمیبینیم ساخته دیمیتری لبدف از ازبکستان، «نقاشی بزرگ» ساخته ژانادزی باتو از بلاروس و «پوچ» ساخته گابریل برسیا از برزیل. در بخش فیلم بلند داستانی، بازار ساخه پردیپ گورب از هندوستان، مدل ساخته رن جینگ و پدر و مادرم ساخته ون فنگ هان از چین، دوستان زیرزمینی ساخته کارلوس آلبرتو زاپاتا اوروزکو از کلمبیا، سالن غذاخوری ساخته ازکیل رادوسکی از آرژانتین و ساختمان سفید ساخته نئانگ کاویچ از کامبوج.
در بخش مستند کوتاه، مثبت ۵۵ ساخته کمیل سهیلی از کره جنوبی، گذر از رنجها ساخته نورا حسن نیکون از بنگلادش، در دل ویرانهها ساخته خوان باردا روئیز از مکزیک، از زبان کاریز ساخته آلوارو مارتین سانز از فرانسه، زادروز ساخته کیون جانگ از چین، قاهره، همنوایی یک شهر ساخته محمود سالم از مصر، نقاشی روی آسمان ساخته تیم بینگهام از ایرلند، فاصلهها، آرزوها و عمر ساخته عمر دیشبوداک از ترکیه، دوردوی: شهر جعبههای فلزی ساخته توموریس اوروزوا از قرقیزستان، به سوی وطن ساخته اسماعیل فهمی لوبیس از اندونزی، اگر نزاعی نباشد ساخته جرد کاتاسین از ایالات متحده، مونترال مرده است ساخته ژان نیکولا برتولی-بلایس و آدری دوران از کانادا، رازهای بخارا ساخته ژیوکو کونستانیتنوف از بلغارستان، آپارتمان ساخته رافائل فریدمن از فرانسه، خطر سقوط ساخته دیوید سانچز مارتینز از مکزیک، چای تازهدم ساخته جهان امره زنگین از ترکیه، سینمای کوچک در گتو ساخته رناتو اولیورا از برزیل، ویلاهای شیلی ساخته کریستین ویدال از شیلی، شام چی داریم؟ ساخته مایا گورجاک از لهستان. در بخش مستند بلند، ویرانشهر ساخته تیاگو آفونسو از پرتغال، کودوکوشی ساخته انصار آلتای از ترکیه، خطوط ساخته باربورا اسلیپکوا از اسلواکی و خشونت نمیکنیم ساخته آیچا ماکی از نیجر. هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر در ۶ بخش مسابقه سینمای ایران، مسابقه سینمای بینالملل، مسابقه محله، مسابقه تبلیغات و اطلاعرسانی سینمای ایران، مسابقه آفرینشهای هنری شهر و جنبی به دبیری مجید اکبرشاهی ۲۷ تا ۳۱ تیرماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار میشود.
پیمان جبلی به مهر پاسخ داد؛
چرا «محمود رضوی» تهیهکننده «موسی» شد؟
رییس صداوسیما در گفتگویی درباره انتقاد به برخی بخشهای سریالهای خانگی بیان کرد که این موضوع احتیاجی به تایید و تکذیب هم ندارد و نگرانیهای جامعه در این حوزه مشخص است.
پیمان جبلی رییس صداوسیما در حاشیه مراسم ۱۵ سالگی راهاندازی پرس تی وی درباره حمایت از رسانههای برون مرزی بیان کرد: سیاست ما این است که حداکثر تلاش خود را به کار بگیریم؛ هم برای تقویت رسانهها و هم برای تسهیل عملیات حرفهای شان که اگر به تغییر ساختار و قدرت مانور بیشتر نیاز باشد حتماً این کار را خواهیم کرد. وی درباره سریالهای نمایشی هم گفت: درباره سریالها باید در حوزه نمایشی بیشتر توجه شود و برای ساخت سریال از طرح و ایده تا شکلگیری داستان و فیلمنامه مبتنی بر نیاز جامعه موثرتر کار کنیم. جبلی در پاسخ به سوالی ر درباره روند تولید سریالها و اینکه گفته میشود بیشتر آثار متوقف هستند، گفت: روال تولید کما فی السابق ادامه دارد، بررسی طرحها و فیلمنامهها و طرحهای نمایشی که ارائه میشود براساس نیازهای سازمان و نیازهایی که صورت میگیرد ادامه دارد. ما همزمان در حال بهینه سازی فرایند تولید و ادامه فعالیت تولید نمایشی هستیم. هم باید فرایند را به گونهای اصلاح کنیم که کارآمدتر شود و تولیدات بهتر و جذابتر شود و در عین حال باید به تعهد آنتن توجه کنیم که دچار کمبود اثر روی آنتن نشویم.
وی در پاسخ به اینکه تایید میکند که غیر از سیمافیلم شوراهای دیگری برای روند تولید سریال راهاندازی شدهاند؟ بیان کرد: همانطور که گفتم ما در حال بررسی و نهایی کردن فرایند تولید هستیم به گونهای که کارآمدی حوزه تولید و برنامه سازی را در سازمان از جمله حوزه نمایشی را تقویت کند. آنچه برای مخاطب مهم است محتوای جذاب و مورد نیاز جامعه است و آنچه در این فرایند انجام میدهیم باید منتهی به همین شود. رییس صداوسیما اضافه کرد: شاید اسم خیلی کارساز نباشد آنچه مهم است این است که فرآیندها در حال بررسی است.