روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۲ تير - شماره 4161

دوازدهم تیرماه یادآور آشکارترین موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکاست

برگی دیگر از اقدامات ضدانسانی علیه ملت ایران

  مجمع جهانی صلح اسلامی در بیانیه‌ای دوازدهم تیرماه را نمونه‌ای از یک تراژدی بزرگ انسانی علیه دولت و مردم ایران دانست و نوشت: این فاجعه که با سیاست و قدرت توسط ایالات متحده صورت پذیرفته نمونه‌ای از نقض حقوق بشر آمریکایی است.
مجمع جهانی صلح اسلامی در این بیانیه‌ نوشت: دوازدهم تیرماه یادآور یکی از تلخ‌ترین وقایع و خاطرات انقلاب اسلامی و مردم ایران و در عین حال یکی از آشکارترین موارد نقض حقوق بشر از سوی دولت مستکبر آمریکا است. این واقعه تأسف بار، حمله موشکی ناو جنگی این کشور در خلیج‌فارس به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بود؛ جنایتی تلخ که در ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ روی داد و منجر به شهادت ۲۹۰ مسافر و خدمه این پرواز شد و این امر در دنیا همانند یک لکه، روی سردمداران آمریکایی را تا ابد سیاه کرده است.
این بیانیه می افزاید: صلح، عدالت، امنیت و حفظ کرامت انسانی به عنوان ویژگی‌های فطری انسانی و در قالب مفاهیم اساسی حقوق بشر و کرامت انسانی، همواره از سوی ادیان الهی و نخبگان جهانی مورد احترام و تکریم بوده است. امروزه نیز، یکی از اساسی‌ترین موضوعات مورد بحث در حقوق بین‌الملل، حفظ صلح و امنیت جهانی و حفظ کرامت انسان‌ها است. با این وجود شاهد هستیم که به انحاء و دلایل مختلفی این حقوق مورد ظلم و تعدی قرار گرفته و از سوی افراد، گروه‌ها و حتی دولت‌هایی تهدید و یا نقض شده‌اند و یا به طور انحصارطلبانه و یکجانبه تفسیر و بصورت ابزاری استفاده می‌شوند. مجمع جهانی صلح اسلامی تصریح کرد: آمریکا که داعیه حقوق بشری و نبرد علیه تروریسم در جهان را دارد، خود یکی از ناقضین بزرگ حقوق بشر و حامی تروریسم محسوب می‌شود. مواردی همچون نژادپرستی علیه سیاه پوستان، انتشار اسناد شکنجه‌های سازمان اطلاعاتی سیا، جاسوسی‌های وسیع از دولت‌ها و مقامات سایر کشورها، اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی غذایی و دارویی علیه کشورهای مختلف، حمایت گسترده از رژیم صهیونیستی محاصره غزه، حمایت از گروهک تروریستی داعش که فجیع‌ترین جنایات علیه بشریت و کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان را در سوریه و عراق مرتکب می‌شوند، از جمله موارد نقض گسترده حقوق بشر و حمایت از تروریسم توسط آمریکا می‌باشد.
این بیانیه تاکید کرد: مفهوم حقوق بشر همواره از جانب قدرت‌های بزرگ بطور استثناگرایانه و یکجانبه تفسیر و بصورت ابزاری علیه سایر کشورها استفاده می‌شود.
مجمع جهانی صلح اسلامی عنوان کرد: اقدامات جنایت‌آمیز آمریکا در داخل علیه انسانیت، با برداشتن نقاب از چهره مدعیان امروزی حقوق بشر، نشان از ناکارآمدی سازمان‌ها و نمادهای حقوق بشری ساخته غرب دارد. بنابراین افزایش اعتبار، وجهۀ جهانی و اعتماد به سازمان‌های بین‌المللی نیازمند بازنگری در اقدامات این سازمان‌ها است.
این بیانیه خاطرنشان کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا، اثرات جبران ناپذیری را در حوزه سلامت و بهداشت بر افراد آسیب گذاشته است و این تحریم‌ها باعث شده تا کودکان و سایر افراد در ایران نتوانند از حق سلامت خود بهره‌مند شوند. ممانعت از دسترسی افراد به تجهیزات درمانی، نقض آزادی انسان‌ها برای برخورداری از حق سلامت بوده و در صورتی که به درد و رنج بیشتر آنها منجر شود کاملا غیر انسانی است، حتی اگر غیر عمد باشد. توسل به این اقدام صرفنظر از  تاثیرات جبران ناپذیری بر ترویج ارزش های حقوق بشری گذاشته است که این خود یک گام بزرگ عقب نشینی برای حاکمیت قانون و ناکامی درمسیر تحقق آرمان‌های حقوق بشری محسوب می‌شود.
مجمع جهانی صلح اسلامی از همه انسان‌های آزاده و نخبگان و آزادی خواهان جهان می خواهد در راستای افشا کردن موارد نقض حقوق بشر توسط دولتمردان آمریکا و مدعیان دروغین حقوق بشر، به پا خیزند و با آگاه کردن جامعۀ جهانی تا احقاق حقوق حقۀ همه انسان‌ها فارغ از نژاد، قومیت و مذهب با هر چه در توان دارند، تلاش کنند.
این بیانیه عنوان کرد: ضروری است که سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و سازمان های مردم نهاد فعال در این زمینه، با بررسی دقیق و موشکافانه اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری آمریکا علیه کشورهای مختلف و اقدامات این کشور علیه شهروندان آن، به بررسی و پیگیری آن در مجامع بین‌الملل و افکار عمومی بپردازند.
مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: از نخبگان و اندیشمندان ایرانی تقاضا می‌شود با اقدامات خود تلاش کنند فضای فکری و ذهنی ابعاد حادثه سقوط هواپیمای مسافری و اقدامات ضدانسانی دولتمردان آمریکا علیه ملت ایران را تبیین کرده و همچنان زنده نگه دارند و در حین حال به طرح موضوع و پیگیری از طریق سازمان‌های قانونی بین‌المللی که روزنه امیدی برآنان است اقدام کنند. این بیانیه تصریح کرد: دوازدهم تیرماه نمونه‌ای از یک تراژدی بزرگ انسانی علیه دولت و مردم ایران است. این فاجعه که با سیاست و قدرت توسط ایالات متحده صورت پذیرفته نمونه‌ای از نقض حقوق بشر آمریکایی است.

ایران نقش تاثیرگذاری در ایجاد همگرایی منطقه‌ای ایفا می‌کند
کانون همزیستی مسالمت‌آمیز
  کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان محوری‌ترین کشور ساحل خزر نقشی تاثیرگذاری در ایجاد همگرایی منطقه‌ای ایفا می‌کند.
حسن هانی‌زاده درباره دستاورد دیپلماسی مقتدرانه جمهوری اسلامی در آسیامحوری و همسایه‌گرایی گفت: ششمین نشست سران ۵ کشور حاشیه دریای خزر در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان در حالی برگزار شد که منطقه آسیای میانه و جنوب قفقاز پس از یک سلسله رخدادهای دراماتیکی در حال حرکت به سمت بلوک‌بندی جدیدی قرار دارد.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در این نشست که با شرکت روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان صورت گرفت مسائل راهبردی مربوط به نحوه اجرایی ساختن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، شکل‌گیری یک مجموعه اقتصادی و بازار مشترک، مقابله با نفوذ و دخالت خارجی در مسائل کشورهای حاشیه دریای خزر و بازسازی جاده ابریشم مورد بحث قرار گرفت. هانی‌زاده تصریح کرد: اعتقاد جمهوری اسلامی ایران این است که دریای خزر به دلیل برخورداری از منابع طبیعی فسیلی بالا می‌تواند کانون همزیستی مسالمت‌آمیز میان ۵ کشور حاشیه این دریا تلقی شود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تاثیرگذاری قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای بحران‌سازی و جلوگیری از بهره‌برداری منصفانه از منابع طبیعی دریای خزر موجب شده است تا ظرفیت‌های اقتصادی این مجموعه مغفول بماند.
کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: تلاش برخی کشورهای حاشیه دریای خزر برای دست‌اندازی غیرمنصفانه به منابع فسیلی دریای خزر که به تحریک قدرت‌های فرامنطقه‌ای صورت می‌گیرد در سال‌های اخیر روابط دوجانبه و چندجانبه کشورهای ساحل دریای خزر را تحت تاثیر قرار داده است.
هانی‌زاده بیان کرد: با تصویب رژیم حقوقی دریای خزر انتظار می‌رود که تقسیم منابع طبیعی دریای خزر به صورتی عادلانه انجام شود و براساس آن توسعه پایدار ۵ کشور خارج از رقابت‌های غیرسازنده صورت گیرد. وی افزود: دیدارهای سازنده و گفت‌وگوهای صریح آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با سران شرکت کننده در ششمین نشست کشورهای ساحل دریای خزر نشان داد که ایران به عنوان محوری‌ترین کشور ساحل خزر نقشی کاملا تاثیرگذار در ایجاد همگرایی منطقه‌ای ایفا می‌کند.
کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: موضوع دیگری که مورد توجه سران ۵ کشور ساحل دریای خزر قرار گرفت تاکید بر ضرورت بازسازی جاده ابریشم بود که می‌تواند در سال‌های آینده یک کریدور راهبردی و پایدار بین شمال و جنوب ایجاد کند.
هانی‌زاده اظهار کرد: ظرفیت بالای کشورهای آسیای میانه و جنوب قفقاز اگر به صورتی هوشمندانه مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند یک بازار مشترک با حجم عظیم سرمایه‌گذاری فعال و پویا تشکیل دهد که این بازار قطعا انحصار تجاری برخی قدرت‌های تهاجمی را خواهد شکست. وی ادامه داد: یکی از این اشتراکات موضوع سواپ گازی ایران و ترکمنستان است که می‌تواند انتقال گاز طبیعی را از شمال به جنوب وسپس غرب آسیا و در نهایت اروپا را به صورتی سیال و با هزینه‌های مالی کمتری فراهم کند که این امر می‌تواند زمینه همکاری‌های فرادستی دیگری را میان ایران و سایر کشورهای ساحل دریای خزر ممکن سازد.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: لذا برون داد ششمین نشست سران ۵ کشور ساحلی دریای خزر صرف نظر از مسائل اقتصادی و تجاری، توافق همه جانبه برای تبدیل کردن دریای خزر به کانون همزیستی مسالمت‌آمیز کشورهای منطقه بود که این دستاورد زمینه‌ساز گسترش مناسبات سیاسی و امنیتی ۵ کشور در آینده خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه