عذرخواهی «جوکر» از جامعه کمتوانان جسمی
سازندگان برنامه «جوکر» ضمن عذرخواهی از افرادی که با دیدن صحنهای از این برنامه احیانا مکدر شدهاند، اعلام کرد، نسخه نهایی اصلاح و با حذف آن نما، مجددا در پلتفرم پخشکننده بارگذاری شده است. روابط عمومی جوکر، با انتشار مطلبی و ارسال آن به رسانه ها، با ارایه توضیحاتی درباره قسمت اخیر، از جامعه کمتوان جسمی و هر فردی که با تماشای این صحنهها مکدر شده است، عذرخواهی کرد.
در متن این مطلب آمده است: «مخاطبین عزیز و گرامی جوکر!
در یکی از موقعیتهای قسمت چهارمِ فینال، ۲نفر از بازیگران جوکر به صورت بداهه و درلحظه، تصمیم گرفتند تیپی متضاد با عنوان و نقشی که به آنها محول شده بود اجرا کنند تا از این تضاد و تناقض، موقعیتی برای خنداندن شرکتکنندهها و مخاطب ایجاد شود که همگی میدانیم تناقض، تضاد و اغراق از ابزار کمدی است. واضح است که در آن موقعیت، حضار و انبوهی از مخاطبان به تضاد خلقشده خندیدند؛ نوازنده پیانویی به نام بتهوون که از قضا ابزار(دست) برای نواختن پیانو ندارد. نه ایشان و نه هیچکدام از همراهان و سازندگان با تصور توهین به معلولان عزیز با این شکل از دست، فکر هم نکردند، همانطور که تعداد انبوهی از مخاطبین هم این تصور را نداشتند، اما به احترام تذکر و توصیه تعدادی از کارشناسان حوزه معلولین، بلافاصله نسخه خروجی مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. تعدادی از کارشناسان حوزه معلولین با توهینآمیز بودن این موقعیت کمدی نسبت به معلولین، قاطعانه مخالف بودند اما تعدادی دیگر از کارشناسان این حوزه، معتقد بودند این صحنه کمدی، میتواند تاثیر روانی منفی روی معلولین با این شرایط فیزیکی داشته باشد. در این ۶ماه که با جوکر همراه شما هستیم، افتخار میکنیم که معلولین عزیز هم مخاطب جوکر بودهاند و در این مدت به جوکر، محبت و لطف داشتهاند و خوشحالیم که توانستهایم لبخند روی لبهایشان بیاوریم. به قدری این افتخار و خوشحالی برای ما ارزشمند است که اگر این لحظه و موقعیت کمدی و طنز بخواهد سهوا باعث رنجیدن یک معلول هم بشود، برای ما مطلوب نیست.»
باشگاه فیلم اولی های فارابی
نتیجه بخش خواهد بود؟
یک تهیه کننده با تاکید بر اینکه هنر نیازمند نگاه پدرانه و دلسوزانه است، از باشگاه فیلم اولی های بنیاد سینمایی فارابی می گوید.
حبیب والی نژاد معتقد است هنر نیازمند نگاه پدرانه و دلسوز است و راه اندازی سامانه باشگاه فیلم اولیها توسط بنیاد سینمایی فارابی به شرط بهرهگیری از ظرفیتهای و جوانان بااستعداد در کل کشور، استفاده از مشاوران و سینماگران مجرب و حامی و استمرار حمایت از منتخبان نتیجه بخش خواهد بود. این تهیه کننده سینما درباره راه اندازی سامانه باشگاه فیلم اولیهای بنیاد سینمایی فارابی که مسئولیت احراز صلاحیت کارگردانان فیلم اول را برعهده گرفته است، عنوان کرد: من بر اساس تجربه خودم این را میگویم که بسیاری از سازمان ها چنین تجاربی را پیش از این داشته و نتایجی نیز به دنبال داشته است. این نوع کارها صرف وقت و انرژی میخواهد و باید از رویکرد مکانیکی در اجرایشان پرهیز کرد، نیاز به نیروهایی دارد که جوانان علاقهمند و مستعد فیلمسازی را هدایت کنند نه این که دل خوش به تعداد ثبت نامها باشیم. وی با بیان این که چنین اقدامی در مسیر حذف رویکردهای واسطهای برخی از تهیه کنندگان است، ادامه داد: این که یک جوان فرد ثروتمندی را پیدا کند و او را مجاب به حمایت از اثرش بکند، ملاک فیلمسازی نیست بلکه باید تخصص و مهارت کارگردان فیلم اولی مطرح باشد، عده ای تنها مدرک تخصصی سینمایی را دارند اما در ذات و بنمایهشان استعداد کارگردانی وجود ندارد و مستعد و خلاق نیستند. من همیشه به جوانان علاقهمند میگویم باید اژ خودمان بپرسیم چرا با وجود تعدد کلاسهای سینمایی و اموزشگاهها و دانشگاهها هنوز خروجیهای درخوری در سینما نمیبینیم. افراد خوش ذوق و حامی باید مثل یک پدر کنار جوانان فیلمساز باشند و افراد مستعد را از بدو ورود به سینمای حرفهای هدایت کنند تا آن اتفاقی که باید بیافتد. من تا جایی که تجربه شخصی داشته ام حتی عدهای را با صراحت از پیشبرد کارشان منصرف کرده ام زیرا حس کردهام در فیلمسازی موفق نخواهند بود اما عدهای را که به نظرم مستعد بودند تا جایی که توانستم کمک کردم. وی افزود:بنابراین هر اتفاقی نظیر این باید با حضور کارشناسان و شوراها و مشاورانی صورت بگیرد که نگاه دلسوزانه و حمایتی به متقاضیان توانمند دارند تا شبیه به فضای فیلم کوتاه نشود. زیرا ما انگار کارخانه فیلم کوتاهسازی راه انداختهایم! اگر این سیستم ها به درستی هدایت نشود خروجی مطلوب ما را نخواهد داشت. همچنین باید به فکر بعد از این مرحله نیز باشیم و این وظیفه سازمان سینمایی، فارابی و نهادهای مشابه متولی است. نمونههای زیادی از کارگردانانی داریم که با فیلم اول خود به اصطلاح در سینما نابود شدند یا حتی فیلم اولشان خوب بود و فیلم دومشان توقعات را برآورده نکرد. سینما اندیشه و کار صاحب اثر را آشکار میکند و اگر او به یکباره مورد تهاجم نقدها قرار بگیرد و به اصطلاح توی ذوقش بخورد، ممکن است دیگر انگیزه ادامه دادن نداشته باشد. برای باشگاه فیلم اولیهای فارابی نیاز به استفاده از مشاوران باتجربه و دلسوزی است که خود فیلمسازی را بفهمند و شرایط را هم به متقاضیان به طور دقیق متذکر شوند.