روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ شنبه ۱۱ تير - شماره 4160

گزارش کائنات از تداوم کم‌رونقی گیشه سینما؛

تمهیدات جدید هم جواب نداد

 بنیامین صادقی- این روزها هرکسی می‌کوشد راه جدیدی برای روشن کردن تنور سینما پیدا کند، اما تا به‌حال هیچ‌کدام از این‌ راه‌حل‌ها مؤثر نبوده است و مخاطبان از سینما استقبال نمی‌کنند. آخرین طرحی که اجرا شد طرح شناور کردن قیمت بلیت‌‌ها بود که اگرچه تاثیر اندکی بر فروش فیلم‌ها داشت، اما گیشه رشد چشم‌گیری نداشت. این مسائل باعث شده است که خیلی از پیشکسوتان سینما امیدی به آینده سینما نداشته باشند. در نهایت باید نشست و دید تمهیدات مسئولان سینمایی جواب می‌دهد یا پیش‌بینی پیشکسوتان عملی خواهد خواهد شد. در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به آمار فروش این روزهای سینما.
از فهرست بلندبالای فیلم‌های پشت خط اکران، سه فیلم جدید از اواخر خردادماه راهی سینماها شدند که با وجود برنامه‌ریزی برای اکران‌های مردمی با حضور بازیگران و خواننده‌ها اتفاق چندان ویژه‌ای در افزایش تعداد مخاطبان سینما رخ نداده است.
البته شورای صنفی نمایش که پس از چند ماه با اعضای جدید دوباره تشکیل جلسه داده، هفته قبل درخواست جلسه‌ای اضطراری با شورای راهبردی اکران را داشت که باید دید نتیجه راهکار نمایندگان صنوف و مدیران سینمایی به کجا می‌رسد.
با این حال براساس آمار منتشر شده در سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) فیلم‌های پرفروش سال تاکنون «انفرادی»، «سگ‌بند» و «موقعیت مهدی» هستند که روی هم یک میلیون و ۷۲۰ هزار آن‌ها را در سینما تماشا کرده‌اند.
در چند وقت اخیر هم فیلم‌های جدیدی به چرخه اکران اضافه شده‌اند از جمله، «روز ششم» به کارگردانی حجت قاسم‌زاده اصل با بازی مصطفی زمانی، امیر جعفری، مهران احمدی، جمشید هاشم‌پور و بهاره افشاری که تا صبح روز جمعه دهم تیرماه با حدود ۸۹۰۰ تماشاگر ۳۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است.
«طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی نیز که از اول تابستان اکران شده، با نزدیک به ۱۰ هزار نفر تماشاگر تاکنون حدود ۳۴۰ میلیون تومان بلیت فروخته است. در این فیلم شهاب حسینی، حسام منظور و زری خوشکام بازی کرده‌اند.
از روز چهارشنبه هشتم تیر هم فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری با بازی نوید پورفرج، هدی زین‌العابدین و پوریا رحیمی‌سام پس از حضور در چند جشنواره خارجی راهی اکران شد و در این مدت حدود سه هزار بلیت با رقم کلی ۱۲۵ میلیون تومان فروخته است.
به‌جز این فیلم‌ها از اواخر خرداد «بی‌صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده روی پرده رفت که تاکنون با ۱۱ هزار ۸۰۰ تماشاگر ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.
«بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی نیز از ۱۸ خرداد تاکنون بیش از ۵۵ هزار نفر مخاطب داشته و حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هم بلیت فروخته است.
«هناس» ساخته حسین دارابی بیش از ۷۵ هزار نفر تماشاگر داشته و نزدیک دو میلیارد تومان هم فروش داشته است. فیلم کمدی «نقره داغ» به کارگردانی محسن آقاخان با ۲۵ هزار نفر مخاطب، اندکی بیش از ۷۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است.
فیلم «علف زار» به کارگردانی کاظم دانشی هم فروش بیش از ۲۵۳ با یش از ۲۵۴ هزار نفر تماشاگر به رقم فروش هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.
«دموکراسی در روز روشن» علی عطشانی نیز با ۳۳۰۰ نفر مخاطب از ابتدای خردادماه حدود ۱۱۰  میلیون تومان فروش داشته است. در بین فیلم‌های روی پرده دو فیلم مرتبط با کودک و نوجوان هم هستند که تعداد کم سانس‌ها و سینماهای آن‌ها قابل توجه است چرا که دسترسی مخاطبی که قصد تماشای این فیلم را دارد محدود می‌کند. این در حالی است که تماشاگران این دو فیلم یعنی «پسران دریا» و «والدین امانتی» دیدن آن‌ها را توصیه می‌کنند.
«والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت که از ۱۸ خرداد روی پرده رفته،تا به امروز بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ بلیت فروخته و به رقم فروش ۴۷۷ میلیون تومان رسیده است. اما «پسران دریا» به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی با شکست کامل در گیشه روبرو شده و با تک سالن‌ها و سینماهایی که داشته، تا پیش از ظهر ۱۰ تیرماه کمتر از ۶۰۰ بلیت فروخته و ۱۸ میلیون تومان هم فروش داشته است!

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه