روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۸ تير - شماره 4159

فریضه ای که نباید فراموش شود

 خادم حیدری- یکی از سفارش ها و توصیه های اکید رهبر معظم انقلاب به نسل جوان و گروه‌های مختلف مردم در اجتماع بزرگ سالروز ارتحال امام خمینی(ره) این بود که نگذارید از انقلاب اسلامی، هویت زدایی کنند.در سال های اخیر برای چندمین بار است که معظم له نسبت به خطر هویت زدایی از انقلاب هشدار می دهند و این مساله به خوبی نشان می دهد که حفظ هویت انقلابی تا چه حد برای کشور و نظام اسلامی ما، امری کلیدی، راهبردی و بنیادی است که البته باید ویژگی روزآمدی را نیز بدان ها افزود.
اصطلاح «جهاد تبیین» مهرماه سال گذشته وارد دایره‌المعارف رسانه‌ها شد؛ جایی که رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) در سخنرانی اربعین در جمع دانشجویان به این کلیدواژه اشاره کردند و از آنها خواستند که هر کدام مانند چراغی اطراف خود را روشن و ابهام‌زدایی کنند. ایشان در ادامه به عنوان نمونه جهاد تبیین در صدر اسلام فرمودند: حضرت زینب (س) با جهاد تبیین نگذاشتند، روایت دشمن از حادثه عاشورا، غلبه پیدا کند. دوران هشت‌ساله دفاع مقدس از جمله حوزه‌هایی است که جهاد تبیین در آن با توجه هجمه‌های بسیاری که امروزه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی علیه وقایع و اتفاقات آن دوران صورت گرفته است، ضروری و با اهمیت به نظر می‌رسد. انتقال فرهنگ و ارزش‌های شهید و شهادت و آگاه ساختن جوانان با نقش و تأثیر آن ارزش‌ها در پایدارسازی امنیت ملی و پشتوانه‌سازی برای پیشرفت کشور مسئولیت سنگینی را در صحنه جهاد تبیین فراروی همه دستگاه‌ها و نهادها از جمله رسانه‌ها قرار داده است.
جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است و هر کس در توان خود باید در این زمینه اقدام کند.وی افزود: آمریکایی ها با استفاده از تکنولوژی رسانه، فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی به دنبال  تغییر ادراک عامه و سپس تغییر تصمیم گیری درمسئولین هستند، برهمین اساس جهاد تبیین پادزهر جنگ شناختی است.از دیگر شاخصه ها و مؤلفه های هویتی انقلاب اسلامی، تأکید بر ظلم ستیزی و استکبارستیزی است که این مهم نیز خود ریشه در اصل حاکمیت اسلام ناب و نفی نظام سلطه دارد، ضمن آن که حمایت از مظلومان و ستمدیدگان، از دیگر شاخصه های مهم انقلاب اسلامی است تا آن جا که امام راحل می فرمود: «ما اعلام می کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه، حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است”.
مردمی بودن، استقلال طلبی، عدالت خواهی و حق طلبی از دیگر شاخصه ها و مؤلفه های مهم هویتی انقلاب اسلامی است که اگر حتی یکی از این ها تضعیف شود، به اصل هویت انقلاب خدشه وارد آمده است.
متأسفانه گاهی از سوی برخی غافلین و یا مغرضین در داخل چنین سخن به میان می آید که هویت انقلابی، مخالف منافع ملی است و با ایجاد هزینه، تأمین معیشت مردم را سخت می کند و حال آن که برعکس، تأکید بر هویت انقلابی و حرکت جامعه و به خصوص مسئولان بر مدار روحیه و اندیشه انقلابی، عین عقلانیت است و باعث می شود بهتر و کامل تر به استیفای حقوق ملت نائل آمد.
مسلم است که در این راستا و در جهت بصیرت افزایی در جامعه بیش از هر چیز نیازمند اهتمام نسبت به جهاد تبیین هستیم؛ جهادی که به تعبیر رهبر عزیزمان، فوریت و قطعیت دارد.
فراموش نکنیم که مردم یاری و خدمت رسانی به مردم از مهمترین آموزه های راهبردی مکتب امام (ره) و رهبری بوده و بایستی همواره محور سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی قرار داشته باشد و در این راستا انتظار است، دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در این راستا تدابیر و تمهیدات جدی و موثر برای بهبود وضعیت و تامین زندگی آبرومندانه و عزتمندانه آحاد مختلف ملت ایران به ویژه اقشار کم برخوردار را با جدیت و قاطعیت طراحی و عملیاتی سازد

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه