روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱ تير - شماره 4154

مدیر کل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت:

سامانه رضایت مشتری ملی و رتبه‌بندی واحدهای تولیدی راه‌اندازی می‌شود

 مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تولید محصول باکیفیت، سامانه رضایت مشتری ملی و رتبه‌بندی واحدهای تولیدی تا نیمه نخست امسال راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش وزارت صمت، «محسن شکر الهی» در این باره بیان کرد: نزدیک به ۲۲۰ واحد تولیدکننده اصلی در این صنعت در کشور وجود دارد که در شرایط تحریم سال گذشته ۱۶.۵ میلیون دستگاه محصولات لوازم‌خانگی تولید کردند و امسال هدف تولید ۱۸ میلیون دستگاه است.
به گفته وی، لوازم‌خانگی سه میدان مشترک با صنایع فولادی، صنایع شیمیایی و پلیمری و صنعت برق و الکترونیک دارد؛ یعنی اکنون شرکت‌هایی در کشور وجود دارند که در حال طراحی بردهای الکترونیکی برای صنعت لوازم‌خانگی هستند؛ بنابراین، تمامی این موارد رویش‌های پساتحریم است و تولیدکنندگان ثابت کردند که باوجود تحریم و مشکلات در کشور، همچنان پای صنعت کشور ایستاده‌اند.
شکراللهی یادآور شد: اکنون در ارتباط با کاهش هزینه‌های تولید، دو محور اصلی شامل تأمین مواد اولیه صنعت و روش‌های نوین تأمین مالی، مطرح است.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت، یادآور شد: خوشبختانه سال گذشته با کمک واحدهای تولیدی توانستیم زنجیره ارزش در صنعت لوازم‌خانگی را با سرعت بیشتری تکمیل کنیم، امسال نیز در دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری پیگیر افزایش کمیت و کیفیت هستیم، البته به این معنا که برنامه‌هایی برای دفتر مشخص‌شده است، به‌گونه‌ای که درصد تعمیق ساخت داخل در حال افزایش بوده و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی نیز آغازشده است که تحقق اهداف دولت در این صنعت را نوید می‌دهد.
وی افزود: صنعت لوازم‌خانگی یک صنعت راهبُردی است، زیرا دربردارنده ابعاد اقتصادی و اجتماعی است، به‌طوری‌که نیاز کالای مصرفی و بادوام خانواده را تأمین می‌کند و تأثیر بسزایی در تسهیل امر ازدواج و تشکیل خانواده دارد.
اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در صنعت لوازم‌خانگی
شکر الهی تأکید کرد: در این صنعت شاهد سطح اشتغال و کارآفرینی خوبی هستیم به‌طوری‌که اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در نظام تولید و توزیع این صنعت مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت با اشاره به مسیر تحول در دولت بیان کرد: این دولت یک دولت بازار ساز است؛ به‌عبارت‌دیگر به دنبال تولید بی‌هدف نیستیم و نقشه راه صنعت لوازم‌خانگی و گوشی همراه داخلی از طریق ارتباط با اندیشکده‌های راهبردی و شرکت‌های برتر در حال آماده‌سازی است.
وی توجه به کیفیت را عمده مسائل این صنعت در تدوین سند راهبردی برشمرد، و گفت: در این باره اهدافی مانند رقابت در عین ماندگاری تعریف‌شده است تا بتوانیم صنعتی رقابتی داشته باشیم و به دنبال به وجود آمدن انحصار در این صنعت نیستیم.
شکراللهی با اشاره به اهمیت حمایت از قطعه‌سازی در صنعت لوازم‌خانگی عنوان کرد: مادامی‌که زنجیره ارزش بخواهد در این صنعت شکل گیرد، قطعه‌سازی به‌طور یقین کمک‌کننده خواهد بود و این مهم یکی از برنامه‌های اساسی این صنعت است.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت توضیح داد: در ارتباط با افزایش و توسعه صادرات در تلاش هستیم تا بتوانیم به میزان مطلوبی به صادرات لوازم‌خانگی، اجزا و قطعات آن دست پیدا کنیم.
تلاش برای استفاده از دانش روز در تولید لوازم‌خانگی
وی هوشمندسازی، دانش‌بنیان کردن لوازم‌خانگی، استفاده از صنعت چهارم و یا هوش مصنوعی و کمک گرفتن از صنعت میکروالکترونیک برای کمک به هوشمندسازی لوازم‌خانگی را از دیگر برنامه‌های این صنعت برشمرد.
شکراللهی گفت: پویش کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش عمق ساخت داخل، شفاف‌سازی جریان تولید و توزیع و تأمین نیاز بازار داخلی از دیگر برنامه‌های این دفتر تخصصی محسوب می‌شود.
وی گفت: بر اساس تأکید مقام معظم رهبری که فرمودند «مونتاژ و درصد بالای آن همان واردات است»؛ استراتژی عمده کشور تاکنون در صنعت لوازم‌خانگی استراتژی جایگزینی واردات بوده است؛ این مهم تا مرحله‌ای می‌توانست اهداف این صنعت را محقق سازد، اما به نظر می‌رسد به‌واسطه بلوغی که در بخش‌های مختلف صنعت ایجادشده، حالتی شکل‌گرفته است تا به‌جای استراتژی جایگزینی واردات به سمت استراتژی پنجره مشترک دانش فنی در این صنعت حرکت کرده و بتوانیم فرصت چرخه یادگیری را گسترش دهیم؛ زیرا هنگامی می‌توان از حالت مونتاژ به تولید سوق پیدا کرد که چرخه یادگیری در کشور گسترش پیدا کند.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت در ارتباط با ابزارهای لازم در مقوله کیفیت گفت: اکنون مهم‌ترین برنامه برای کیفیت این است که بتوان واحدها را بر اساس شاخص‌های تعریف‌شده رتبه‌بندی کنیم؛ یعنی قرار است یک سیستم رضایت مشتری ملی را راه‌اندازی شود تا بتوانیم در مسیر رضایت مشتری نسبت به محصول قرار بگیریم.
امضای چند تفاهم‌نامه با سازمان ملی استاندارد
شکرالهی تصریح کرد: در کشور برای هر محصول لوازم‌خانگی ۱۰ تا ۱۲ واحد تولیدکننده وجود دارد که در حال رقابت با یکدیگر هستند و این موضوع به‌منزله فرصت برای کشور تلقی می‌شود و در حوزه لوازم‌خانگی نیز همین موضوع صدق می‌کند. اکنون با سازمان ملی استاندارد پیش‌نویس تعدادی تفاهم‌نامه در حال آماده شدن است تا بحث استانداردسازی و سیستم رضایت مشتری به رتبه‌بندی شرکت‌ها و واحدها بیانجامد.
وی افزود: برای تحقق تولید محصولات باکیفیت در صنعت لوازم‌خانگی به نظر می‌رسد بتوان سیستم رضایت مشتری ملی و رتبه‌بندی را تا پیش از نیمه نخست سال راه‌اندازی کرد.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت بیان کرد: سال گذشته درمجموع نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار لوازم‌خانگی به کشورهای منطقه و اوراسیا صادرشده است و در سه‌ماهه امسال نیز در این حوزه صادرات خوبی داشتیم.
شکر الهی ادامه داد: هدف‌گذاری برای توسعه صادرات لوازم‌خانگی دور از دسترس نیست، زیرا واحدهای خوبی در کشور وجود دارد که به سمت تحقیق و توسعه، برندسازی و توسعه بازار سوق پیدا کرده‌اند.
وی یادآور شد: درزمینه مواد اولیه نیز پیگیر عرضه تلفیقی ورق گرم و سرد و سایر مواد شیمیائی و پلیمری برای تأمین نیاز واحدهای تولیدی هستیم و با پیش‌بینی تأثیر موضوع نرخ ETS، تعرفه مواد اولیه صنعت کاهش داشته تا کمترین تأثیر را از این موضوع داشته باشیم.
سال گذشته به درصد بالایی از عمق ساخت داخل دست‌یافتیم
مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت عنوان کرد: سال گذشته برای صنعت لوازم‌خانگی سال مهم بود، زیرا در محصولاتی مانند یخچال، اجاق‌گاز، ماشین لباسشویی، پکیج و لوازم گازسوز توانستیم به درصد بالایی از عمق ساخت داخل دست پیدا کنیم و در سال جدید نیز درصدد حداکثر خودکفایی در این صنعت هستیم.
شکر الهی در ارتباط با طرح مقابله با قاچاق لوازم‌خانگی گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هر یک میلیارد دلار واردات از شبکه رسمی یا غیررسمی برابر با از بین رفتن صد هزار شغل است. در همین رابطه، یکی از مسائل جدی صنعت لوازم‌خانگی مسئله قاچاق است و این موضوع برای واحدهای تولیدی آزاردهنده است و همت جدی می‌طلبد که خوشبختانه تمامی زیرساخت‌های فنی و حقوقی برای مقابله با کالای قاچاق در این حوزه از صنعت فراهم است.
وی بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد کالای تولید داخل با برندهای داخلی دارای کد رهگیری هستند؛ یعنی مشکلی از این بابت وجود ندارد و در سطح عرضه نیز اتحادیه و اصناف اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده‌اند.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت در ارتباط با دانش‌بنیان شدن سرفصل‌های سند راهبردی گفت: ایجاد شرکت مادر تخصصی قطعه ساز لوازم‌خانگی و راه‌اندازی بازارگاه الکترونیک لوازم‌خانگی و گوشی همراه و تدوین نقشه راه تولید گوشی همراه داخلی با همکاری نخبگان علمی و شرکت‌های برتر در دستور کارگروه فناوری و نوآوری دفتر تخصصی است.
وی در پایان عنوان کرد: تمامی تلاش‌های بنده و تمامی همکاران در دفتر تخصصی صنایع لوازم‌خانگی و اداری این است که آسایش و آرامش خاطر در استفاده از کالای باکیفیت ایرانی فراهم شود و بتوان از جریان تولید در کشور صیانت کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه