روزنامه کائنات
8

صفحه اول

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ خرداد - شماره 4151

انیمیشن دیگری از دیزنی زنده می‌شود؛

«گای ریچی» کارگردان «هرکول» شد

 انیمیشن «هرکول» فیلم زنده بعدی دیزنی خواهد بود و گای ریچی برای ساخت این فیلم انتخاب شده است.
به گزارش ورایتی، یکی دیگر از فیلم‌های انیمیشن دیزنی در قالب فیلم زنده درمی‌آید و این بار نوبت «هرکول» خواهد بود. برای کارگردانی این فیلم گای ریجی که در سال ۲۰۱۹ فیلم «علاء‌الدین» را ساخت، انتخاب شده است.
انیمیشن «هرکول» سال ۱۹۹۷ ساخته شد و پیشتر گزارش شده بود که جو و آنتونی روسو که کارگران‌های «انتقام‌جویان: پایان بازی» بودند، برای تولید این فیلم انتخاب شده‌اند.
اکنون پس از اینکه دیو کالاهام برای نوشتن پیش‌نویس داستان انتخاب شد، گروه نویسندگان در حال تکمیل است و گای ریچی برای کارگردانی این اثر انتخاب شده‌ است.
ریچی که به تازگی کار فیلمبرداری یک اکشن هنوز بی‌عنوان با بازی جیک جیلنهال را به اتمام رسانده، نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اجرایی «عملیات فورچون: راه جنگ» را برعهده داشت که قرار بود اوایل ۲۰۲۲ اکران شود اما اکرانش به تعویق افتاده است.
انیمیشن «هرکول» توسط ران کملنتز و جان ماسکر فیلمی موزیکال از افسانه هرکول بود که به مدد موسیقی آلن منکن ساخته شد. تیت داناوان نیز صداپیشگی نقش اصلی را برعهده داشت. داستان درباره هرکول است که در کودکی ربوده شده و در حالی که از نیمه‌خدایان محسوب می‌شد، مجبور می‌شود در کنار انسان‌های فانی زندگی کند و بزرگ شود. وی می‌آموزد که از نیروی مافوق بشری خود استفاده کند تا اثبات کند شایستگی زندگی در میان خدایان کوه المپوس را بر مبنای داستان‌های اسطوره‌ای یونانی دارد.
این انیمیشن که با بودجه ۸۵ میلیون دلاری ساخته شده بود به فروش ۲۵۲ میلیون دلاری در سراسر جهان رسید. در سال‌های اخیر انیمیشن‌های مشهور دیزنی از جمله «دیو و دلبر» محصول ۱۹۹۱، «علاء‌الدین» محصول ۱۹۹۲، «شیر شاه» محصول ۱۹۹۴ همه در قالب فیلم زنده بازسازی شده و فیلم‌های پرسودی بوده‌اند.

مشارکت «تام هاردی» در نگارش فیلمنامه «ونوم ۳»
 تام هاردی با انتشار روی جلد فیلمنامه «ونوم ۳» نشان داد در نوشتن آن مشارکت داشته است.
به گزارش ددلاین، تام هاردی تصویری از روی جلد فیلمنامه «ونوم ۳» را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد تا نشان دهد فیلمنامه این فیلم چگونه خلق شده است.
این در حالی است که روی جلد فیلمنامه جای اسم فیلم خط خورده و به جای آن یک زبان قرمز کشیده شده و روشن نمی‌شود که عنوان فیلم چیست اما همین نمادی که به کار گرفته شده علاقه‌مندان را تشویق کرده تا درباره فیلم بعدی دست به پیش بینی بزنند و آن را حتی با اسپایدرمن مرتبط بدانند. برخی هم می‌گویند به معنی پایان داستان است.
در هر حال این تصویر نشان می‌دهد هاردی دوباره با کلی مارسل نویسنده برای خلق داستان همکاری کرده و مارسل فیلمنامه را نوشته است. این ۲ همین نقش را در «ونوم ۲» هم داشتند و این فیلم با عنوان «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» فروش ۵۰۲ میلیون دلاری را در سراسر جهان ثبت کرد و این در حالی بود که سال پیش هنوز پاندمی خطر رفتن به سینماها را کاهش می‌داد. این ۲ همچنین به عنوان تهیه‌کننده در فیلم حضور دارند.
ساخته شدن «ونوم ۳» نخستین بار ماه پیش در سینماکان اعلام شد.
مجموعه فیلم‌های «ونوم» تاکنون ۱.۴ میلیارد دلار در بازار جهانی فروش داشته و برای فروش قسمت سوم نیز از همین حالا انتظارها بالاست. اولین فیلم «ونوم» سال ۲۰۱۸ با اقتباس از کمیک‌های مارول با بازی تام هاردی در نقش شخصیتی به همین نام اکران شد. این فیلم که بودجه‌ای ۱۱۶ میلیون دلاری ساخته شد با وجود نقدهای مختلط مثبت و منفی، در سراسر جهان ۷ برابر بیشتر از بودجه‌اش فروش کرد و ادامه آن سال ۲۰۲۱ راهی سینماها شد و در آن وودی هارلسون در نقش شخصیت اصلی منفی بازی کرد. در حال حاضر بازگشت روبن فلایشر یا اندی سرکیس که کارگردانی قسمت اول و دوم را برعهده داشتند، روشن نشده است.

مستند «رضا رویگری» آماده پخش شد
 مستند «تماشاگر بهار» پرتره‌ای از رضا رویگری، بازیگر خواننده و نقاش ایرانی است که در شبکه مستند تولید شد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، توکلی درباره این مستند گفت: «تماشاگر بهار» که تصویربرداری آن آذر ۱۴۰۰ کلید زده شد، در ۵۰ دقیقه به زندگی حرفه‌ای رضا رویگری هنرمند ایرانی پرداخته است؛ سعی کردیم هر سه بعد هنری شخصیت ایشان را واکاوی کرده و کارهای ارزشمندی را که خلق کرده اند، به نمایش بگذاریم.
وی افزود: در آغاز کار برای صحبت‌های اولیه همراه با تهیه کننده مستند  خدمت استاد رویگری رسیدیم، ایشان و همسرشان علاقه مند بودند که به زندگی حرفه ای این هنرمند بپردازیم. کار آذر ۱۴۰۰ کلید زده شد و تولید تا اردیبهشت امسال ادامه داشت.
توکلی درباره ساخت این مستند هم گفت: ساخت این مستند در مقایسه با دیگر مستندهایی که من کار کرده ام، تجربه سخت تری بود، آقای رویگری به دلیل سکته مغزی در خانه بستری بودند و حال و روز مساعدی نداشتند،  این شرایط اجازه فیلمبرداری طولانی را به ما نمی‌داد و از طرفی نمی‌توانستیم در لوکیشن‌های مختلف در خدمت ایشان باشیم، سعی کردیم کار را مدیریت  کنیم و این محدودیت زمان و مکان به کیفیت فیلم لطمه نزند.
این کارگردان گفت: ما در این مستند از محل بزرگ شدن ایشان در تجریش فیلمبرداری کردیم و حتی با یکی از هم بازی هایشان که حالا در محله تجریش سوپر مارکت کوچکی دارند، گپ زدیم، همچنین از بقایای سینمای رو باز «بهار» در میدان تجریش هم که آقای رویگری اولین بار آنجا سینما رفته  تصاویری داریم.
توکلی گفت: بیشتر مردم رویگری را با خوانندگی و بازیگری می‌شناسند در حالی که استاد در نقاشی هم چیره دست هستند و نقاشی‌های بسیار زیبا و اثرگذاری دارند و  در این مستند تلاش کردیم نقاشی هایش را به تصویر بکشیم. مستند پرتره رضا رویگری به تهیه کنندگی: ابوالفضل محمدباقر، مجری طرحی: جابر ماجدی، فیلمبرداری: ابوالفضل علایی و محمد ورزنده و با مدیر تولیدی: امیرحسین بوجاری برای پخش از شبکه مستند سیما آمده شده  است و محمد اخوان هم تدوین این مستند تلویزیونی را بر عهده داشته است.

واکنش سازمان سینمایی به یک حاشیه؛
مسئولیت انتشار «کلیله و دمنه» با صداوسیما است
 معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد که مسئولیت تولید و نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی در پلتفرم ها فعلاً بر عهده سازمان صدا و سیماست.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به برخی حواشی درباره وضعیت سریال‌های نمایش خانگی که به دلیل ناآگاهی، مسئولیت این وضعیت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی نسبت داده شد، واکنش نشان داد. هاشمی گفت: تولید و نمایش سریال‌های خانگی از جمله سریال «کلیله و دمنه» ذیل مسئولیت‌های ساترا و مربوط به سازمان صداوسیماست و اساساً در دو سال اخیر هم مسئولیت تولید و هم مسئولیت ارزشیابی و نظارت سریال‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌ها به صدا و سیما واگذار شده و بدیهی است هرگونه پاسخگویی و شفاف‌سازی هم باید از طریق آن مجموعه‌ها صورت گیرد. وی ادامه داد: گرچه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم‌افزایی بین ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف موجب رشد و تعالی بیشتر در این فضا می‌شود اما تفکیک مسئولیت‌ها و پذیرش آن از سوی مدیران مسئول نیز جزو ضرورت‌های اجتناب ناپذیر است.
هاشمی ضمن تأکید بر لزوم توجه به مطالبات جامعه، مردم و خانواده سینِما در این عرصه اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تقریباً از دو سال پیش نه تنها هیچ نقشی در عرصه تولیدات سریال‌ها و محتوای پلتفرم‌ها ندارد بلکه هیچ مسئولیتی هم در نمایش آثار و نظارت بر آنها هم ندارد، به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان مرتبط در چنین مواقعی که اعتراض یا حساسیت آحاد جامعه برانگیخته شده است، شفاف‌سازی و پاسخگویی لازم را انجام دهند و احیاناً اگر قانون‌گریزی‌ای از سمت پلتفرم‌ها درباره نظارت‌پذیری رخ داده است، ضمن اطلاع رسانی به مردم از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری کنند.

جایزه ادبیات داستانی زنان به «روث اوزکی» رسید
 جایزه ادبیات داستانی زنان به چهارمین رمان «روث اوزکی» رسید.
به گزارش گاردین، رمان «کتاب ماهیت و پوچی» نوشته «روث اوزکی» به عنوان اثر برگزیده «جایزه ادبیات داستانی زنان» معرفی شد.
این نویسنده و فیلمساز جایزه ۳۰,۰۰۰ پوندی ادبیات داستانی زنان را برای نگارش رمانی دریافت کرده است که به گفته هیات داوران در نگارش، صمیمیت، نبوغ، شوخ‌طبعی و ناگواری متفاوت است. رمان «کتاب ماهیت و پوچی» درباره نوجوان ۱۴ساله‌ای به نام «بنی اوه» است که پس از مرگ پدرش صداهای اشیا خانه را می‌شنود و با شدت گرفتن این مشکل درنهایت به یک کتابخانه عمومی ساکت پناه می‌برد. او در کتابخانه فقط صدای زمزمه اشیا را می‌شنود و البته با افراد جدیدی نیز آشنا می‌شود. «اوزکی» پیش از این نیز برای خلق رمان «افسانه اکنون» در سال ۲۰۱۳ در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «بوکر» قرار گرفت. او در «ماساچوست» زندگی می‌کند و در کالج «اسمیت» مشغول تدریس نویسندگی خلاقانه است.
رمان ۵۶۰ صفحه‌ای «کتاب ماهیت و پوچی» طولانی‌ترین اثری بود که در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان امسال قرار گرفت. امسال «غم و خوشی» نوشته «مگ میسون»، «حلقه بزرگ» نوشته «مگی شیپ‌استد»،  «نانی که شیطان سرشت» نوشته «لیسا آلن آگوستینی»، «حکم» نوشته «لوئیس ادریچ» و  «جزیره درختان گمشده» اثر «الیف شافاک» به فهرست نامزدهای نهایی راه یافته بودند.
این جایزه در سال ۱۹۹۶ و پس از اعتراض‌های زیاد به فهرست نامزدهای نهایی بوکر ۱۹۹۱ که در آن هیچ اثری از نویسندگان زن وجود نداشت، تاسیس شد. این جایزه هر ساله به برترین رمان بلندی تعلق می‌گیرد که توسط یک نویسنده زن به زبان انگلیسی نوشته شده و در بریتانیا منتشر شده باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه