روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد - شماره 4150

با عبور از فروش ۴۰۰ میلیون دلاری؛

فیلم جدید تام کروز پرفروش‌ترین فیلم سال آمریکا شد

  «تاپ گان: ماوریک» با رسیدن به رقم فروش ۴۰۰ میلیون دلار در سینماهای آمریکا، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ در این کشور را از آن خود کرد.
به گزارش ورایتی، «تاپ گان: ماوریک» جدیدترین فیلم تام کروز که چند هفته‌ای است در سینماهای آمریکا اکران شده با رسیدن به رقم فروش ۴۰۱.۸ میلیون دلار از فیلم «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» که با فروش ۳۹۸ میلیون دلار در سینماهای آمریکا عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کرده بود، جلو افتاد. در عین حال دومین فیلم دوران پس از کرونا شد که از فروش ۴۰۰ میلیون دلار عبور کرده است. پیش از آن «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» اولین فیلمی شده بود که از این مرز فراتر رفته بود. البته هنوز تابستان شروع نشده و فیلم‌هایی که تابستان راهی سینماها می‌شوند شامل عناوین پرطرفداری هستند از جمله «ثور: عشق و تندر» که ۸ جولای و «مینیون‌ها: ظهور گرو» که یکم جولای اکران می‌شوند و نیز «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» که ۱۱ نوامبر اکران خواهد شد، رقبای بالقوه اصلی برای «ماوریک» محسوب می‌شوند. در بازارهای بین‌المللی نیز «تاپ گان: ماوریک» ۳۶۲ میلیون دلار به دست آورده و مجموع فروش جهانی‌اش را به ۷۸۳.۸ میلیون دلار رسانده است. حتی با توجه به استانداردهای پیش از کووید نیز باید گفت فیلم تام کروز از تصورات فروش فراتر رفته است. تحلیل گران معتقدند این فیلم تا پایان زمان اکرانش از مرز ۹۰۰ میلیون دلار فراتر می‌رود و شاید حتی از یک میلیارد دلار هم بگذرد. تام کروز با این فیلم پرفروش‌ترین فیلمش را در آمریکا بازی کرده است و در عین حال این فیلم دارد به پرفروش‌ترین فیلم وی در سطح جهان بدل می‌شود. «ماموریت غیرممکن-فال آوت» در سال ۲۰۱۸ در سطح جهان ۷۹۱ میلیون دلار فروخته بود و پرفروش‌ترین فیلم تام کروز را رقم زده بود. «تاپ گان: ماوریک» در چهار روز اول اکرانش به فروش ۱۶۰ میلیون دلاری دست یافت و اولین فیلم در دوران کاری ۴۰ ساله تام کروز شد که در یک آخر هفته بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش کرده است. این فیلم با بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری توسط جوزف کوشینسکی ساخته شده و ادامه‌ای بر فیلم اصلی است که محصول سال ۱۹۸۶ بود. برای پارامونت این فیلم بزرگ‌ترین موفقیت در گیشه است و هیچیک از دیگر فیلم‌های این کمپانی در دوران پاندمی و پس از آن به چنین فروشی دست نیافته بود. «سونیک خارپشت» در آمریکای شمالی با فروش ۱۸۲ میلیون دلار بزرگ‌ترین دستاورد قبلی این کمپانی در این دوران بود.

فینال «عصر جدید» کِی پخش می‌شود؟
 فینال مسابقه استعدادیابی فصل سوم «عصرجدید»، شب عید سعید قربان (۱۹ تیرماه) روی آنتن خواهد رفت.
«عصر جدید» در حالی به پایان فصل سوم نزدیک می شود که هنوز خبری رسمی مبنی بر ادامه ساخت فصل جدید از سوی مسولان تلویزیون و سازندگان آن اعلام نشده است. برنامه «عصر جدید» با نزدیک شدن به مرحله فینال مستندی از فینالیست‌های این مسابقه تولید کرده که قرار است روی آنتن ببرد. پخش مستند از زندگی فینالیست‌های فصل سوم مسابقه استعدادیابی «عصرجدید» از شنبه (۲۸ خرداد ماه) آغاز می‌شود. فینال فصل سوم «عصرجدید»، شب عید سعید قربان روی آنتن خواهد رفت و نتیجه نهایی در قالب برنامه زنده همزمان با عید غدیرخم از شبکه سه اعلام خواهد شد.

«کوین اسپیسی» فعلا آزاد است
 «کوین اسپیسی» که برای رسیدگی بعه اتهاماتش در دادگاهی در شهر لندن حاضر شده بود تا جلسه بعدی دادگاه با وثیقه بی قید و شرط آزاد است.
به گزارش اسکرین، پس از انتشار خبر مطرح شدن چهار اتهام اخلاقی جدید علیه «کوین اسپیسی» که مربوط به سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۳ است، این بازیگر ۶۲ ساله  برای دفاع از خود به صورت داوطلبانه در دادگاه وست‌مینیستر لندن حاضر شد و در پایان جلسه اول دادگاه با قرار وثیق بدون قید و شرط آزاد شد.
این بدان معنی است که «اسپیسی» محدویتی برای سفر ندارد و تا زمان برگزاری دادگاه بعدی در ۱۴ جولای می‌تواند آزادانه سفر کند.  در سال ۲۰۱۷، «آنتونی رپ» بازیگر فیلم  «پیشتازان فضا» مدعی شد «کوین اسپیسی» در سن ۱۴ سالگی او را مورد تعرض قرار داده و «کوین اسپیسی» بازیگر توانمندی که دو جایزه «اسکار» برای فیلم‌های «مظنونین همیشگی» و «زیبای آمریکایی» به همراه یک جایزه تونی و ۱۲ نامزدی جایزه امی را در کارنامه دارد، به بی‌کارترین بازیگر هالیوود تبدیل شد و کمپانی «MRC» سازنده سریال معروف «خانه پوشای» نیز همکاری خود را با این بازیگر برنده اسکار قطع کرد و از ساخت فصل جدید این سریال هم منصرف شد. پس از آن ۲۰ مرد دیگر نیز اتهاماتی علیه «اسپیسی» در زمان فعالیت او در تئاتر اولدویک لندن بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۳ مطرح کردند و یک زن نیز در ایالت ماساچوست آمریکا، از او شکایت کرد که در نهایت «اسپیسی» از سوی دادگاه بی‌گناه شناخته شد. اتهامات اخلاقی جدی علیه «کوین اسپیسی» در حالی مطرح شده است که اخیرا خبرهایی درباره بازگشت او به سینما پس از چند سال دوری منتشر شده است.

با اقتباس از یک رمان؛
ایتن هاوک بازیگر یک سریال کارآگاهی شد
 ایتن هاوک در یک سریال کوتاه که برای شبکه شوتایم در دست تولید است،‌ به نقش‌آفرینی پرداخت.
به گزارش ورایتی، ای تن هاوک در سریالی کوتاه با عنوان «سفیدها» نقش‌آفرینی خواهد کرد.
این سریال که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته ریچارد پرایس ساخته می‌شود بر مبنای این ایده شکل می‌گیرد که هر کارآگاهی توسط نهنگ سفید خود شکار می‌شود و این قاتلی است که به دلیل ناتوان بودن سیستم قضایی از مجازات در رفته است. در این داستان بیلی گریوز که هاوک نقشش را بازی می‌کند، زمانی ستاره بخش خود و عضو سابق گروهی از پلیس‌های سرشناس با نام «غازهای وحشی» بوده که حالا به بخش دیگری منتقل می‌شود و یک پرونده قتل به ظاهر ساده همه سابقه شغلی، دوستی‌های قدیمی و خانواده او را تهدید می‌کند. ژِز باترورث نویسنده برنده جایزه تونی که فیلمنامه‌هایی چون «فورد برابر فراری» و «اسپکتر» را نوشته، کار نویسندگی و تهیه‌کنندگی اجرایی این سریال را برعهده دارد. هاوک پیش از این نیز در یک سریال کوتاه دیگر با عنوان «پرنده خوب خداوندگار» برای این شبکه کابلی بازی کرده بود و سال ۲۰۲۰ با اقبال زیادی هم روبه‌رو شده و نامزدی گلدن گلوب را هم کسب کرده بود. ای تن هاوک به تازگی در سریال «شوالیه شب» مارول برای شبکه دیزنی پلاس هم بازی کرده است. این بازیگر در طول دوران کاری‌اش ۴ نامزدی اسکار کسب کرده که شامل بهترین بازیگر نقش مکمل برای «پسربچگی»، بهترین بازیگر نقش مکمل برای «روز تعلیم»، بهترین فیلمنامه اقتباسی برای «پیش از غروب» و «پیش از نیمه شب» بوده است.

آغاز فصل تابستانِ سینما
با فیلمی از جمشید هاشم‌پور
 فیلم سینمایی «روز ششم» نخستین تجربه کارگردانی حجت قاسم‌زاده‌اصل با بازی جمشید هاشم‌پور نخستین روز تیرماه نمایش خود را در سینماها آغاز می‌کند.
فیلم سینمایی روز ششم نخستین ساخته سینمایی حجت قاسم‌زاده‌ اصل از چهارشنبه اول تیرماه اکران می‌شود. پوستر فیلم‌ روز ششم‌ را حمیدرضا اسحاقی با استفاده از عکس‌های حسن هندی طراحی کرده و پوستر گرافی نیز توسط محمد واحد انجام‌شده است. مصطفی زمانی و بهاره افشاری امیر جعفری، مهران احمدی، افشین هاشمی، همایون ارشادی، بهرام ابراهیمی، مهدی حسینی نیا و با حضور جمشید هاشم پور بازیگران فیلم‌ روز ششم هستند. روز ششم به زندگی جوانی به نام احمد می‌پردازد که بعد از آزادی از زندان فقط ۵ روز وقت دارد که جواب چند معما را پیدا کند، احمد اگر موفق نشود در روزششم کشته خواهد شد. این فیلم به تهیه‌کنندگی رحمان سیفی آزاد تولید شده و پخش آن بر عهده موسسه سینمایی راه عرفان است.

نمایش آثار هنرمندان ایرانی در لیست آرت‌فر بازل
 گالری دستان و بنیاد پژمان آثاری از هنرمندان ایرانی را در لیست آرت‌فر بازل نمایش می‌دهند.
لیست آرت‌فر بازل ۲۰۲۲ از ۲۳ خرداد آغاز شده و تا ۲۹ خرداد ادامه دارد. آرت‌فر لیست بازل (Liste Art Fair Basel) حدود ۲۵ سال است در سوئیس برگزار می‌شود و هدف آن کشف‌های جدید در هنر معاصر است. از سال ۱۹۹۶ هر ساله، نسل جوان گالری‌ها، هنرمندانی را در این رویداد معرفی می‌کنند که نمایندگان آخرین تحولات و گرایش‌های هنر معاصر هستند. کمیته «لیست» سالانه حدود ۷۵ گالری از بیش از ۳۰ کشور جهان را انتخاب می‌کند و در این میان حضور گالری‌هایی از مناطق در حال توسعه اهمیت زیادی دارند. بسیاری از مهم‌ترین گالری‌های هنری جهان، موفقیت فعلی خود را در Liste پایه‌گذاری کرده‌اند. امسال ۸۲ گالری از ۳۷ کشور، جدیدترین صدا‌های هنر معاصر را در بازل ارائه خواهند کرد. با آثار بیش از ۱۰۰ هنرمند، ۶۰ ارائه انفرادی و ۲۲ ارائه گروهی، در این نمایشگاه چیز‌های زیادی برای کشف کردن وجود خواهد داشت. از سال ۲۰۲۱ و شیوع کرونا بخش آنلاین نیز به این رویداد اضافه شد و امسال هم دو بخش Liste Showtime Online و Liste Expedition Online وجود دارد. در این دوره از لیست آرت‌فر بازل آثاری از هنرمندان ایرانی هم به نمایش درآمده است. بنیاد پژمان با ارائه آثاری از ندا سعیدی و گالری دستان با آثاری از علی میرعظیمی در این رویداد حضور دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه