روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد - شماره 4149

سرپرست شرکت گاز مازندران:

تسریع گازرسانی به 45 روستای کوهستانی رامسر در اولویت شرکت گاز است

 عملیات گازرسانی به ۴۵ روستای ییلاقی مناطق جواهرده، جنت رودبار و اشکورات رامسر با تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مرحله اجرایی قرار گرفت و این روستاها تا سال آینده از انرژی سبز بهره‌مند می‌شوند.
 به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان مازندران، قاسم مایلی رستمی سرپرست شرکت گاز مازندران در جلسه بررسی چالش ها و موانع گازرسانی به روستاهای باقیمانده رامسر، یکی از مشکلات را پیش بینی ناپذیر بودن اعتبارات مورد نیاز برشمرد و گفت : هزینه نهایی عملیات اتمام گازرسانی در این مناطق با توجه به زمان بهره برداری و نوسانات قیمت قابل پیش بینی دقیق نیست.  وی افزود: پیرو دستور استاندار مازندران مبنی بر برگزاری جلسات هفتگی برای عملیات گازرسانی به مناطقی که گازرسانی در آن تکمیل نشده، این جلسات با راهداری و منابع طبیعی در شهرستان های استان برگزار می شود، چرا که عمده مجوزها پیرامون گازرسانی در نقاط باقیمانده روستایی مازندران نیازمند هماهنگی با این ادارات است.   مایلی رستمی ادامه داد: استان مازندران یک میلیون و ۵۶۰ مشترک گاز دارد که از این میزان شهرستان رامسر ۲/۲ درصد از شبکه گازرسانی استان معادل ۳۹ هزار مشترک را تحت پوشش قرار داده است، ضمن اینکه ۲۰ هزار علمک در دو منطقه شهری این منطقه نصب شده و ۵۹۰ کیلومتر شبکه گازرسانی اجرا شده است.
 سرپرست شرکت گاز مازندران با اشاره به برنامه ریزی برای عملیات گازرسانی به مناطق روستایی باقیمانده و بهره مندی از انرژی سبز در این روستاها، گفت: شهرستان رامسر دارای ۲۰۵ روستا است که از این تعداد ۶۶ روستا با جمعیت ۸۹ درصدی تحت پوشش انرژی گاز قرار دارند، یعنی با وجود این که تعداد روستاها کم است اما جمعیت و مشترک قابل پوشش آن حدود ۸۹ درصد است.
 وی با اظهار اینکه تنها ۴۵ روستای دیگر رامسر واجد شرایط گازرسانی هستند، افزود : از این تعداد ۲۶ روستا در دهستان جنت رودبار قرار دارند که شامل چهار هزار و ۳۰۰ مشترک هستند و برای عملیات گازرسانی می بایست ۹۷ کیلومتر شبکه گازرسانی در این مناطق ایجاد شود.
 سرپرست شرکت گاز مازندران با اظهار این که هشت روستا با سه هزار مشترک هم در منطقه ییلاقی جواهرده واقع است که به اجرای ۳۸۶ کیلومتر شبکه گذاری گاز نیاز دارد، تعداد روستاهای دهستان اشکورات برای انتقال گاز را ۱۱ روستا با یکهزار و ۲۰۰ مشترک اعلام کرد و گفت : در این منطقه نیز حدود ۷۰ کیلومتر شبکه گذاری گاز نیاز است.
وی افزود : پس از اتمام عملیات گازرسانی بیش از ۹۰  درصد روستاهای منطقه از نعمت گاز برخوردار می شوند و باقی مانده روستاها هم مناطقی است که از نظر فنی قابلیت گازرسانی در آنجا وجود ندارد.
 مایلی رستمی پراکندگی روستاهای این مناطق را هم از دیگر چالش های پیش رو برای گازرسانی برشمرد و توضیح داد: خط انتقال گاز در این ۴۵ روستا نیازمند ۴۸۳ کیلومتر شبکه گذاری است، درحالی که کل منطقه شهری رامسر و روستاهایی که تا به امروز گازرسانی شده ۵۹۰ کیلومتر شبکه گذاری اجرا شده است.
 در حال حاضر ۹۵ درصد از عملیات اجرایی گازرسانی به دهستان جنت رودبار از ابتدای روستای جِلٌو به مسافت ۱۲ کیلومتر تا جنت رودبار انجام، برای منطقه جواهرده نیز مناقصه برگزار و پیمانکار انتخاب شده که پس از اتمام مراحل قانونی و اخذ مجوزها عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه