روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد - شماره 4149

ضد انقراض

 معصومه دارآبادی- عوامل مختلفی در انقراض حیوانات نقش دارند که عمدتا بیشتر آنها نتیجه اعمال انسان ها هستند. آلودگی و گرمایش زمین دو نمونه از این عوامل موثر هستند که هردو نتیجه پیشرفت صنعتی انسان ها هستند. انسان ها با سوزاندن سوخت های فسیلی مقدار بسیار زیادی از گاز های گلخانه ای را وارد جو زمین کرده و درجه حرارت زمین را بالا برده اند. همچنین پسماند های صنعتی و دیگر آلودگی های آنها نیز وارد طبیعت شده و زندگی انواع حیوانات و گیاهان را مختل کرده است. از دیگر عوامل موثر در انقراض حیوانات می توان به شکار های بی رویه اشاره کرد که در طول تاریخ انسان حیوانات مختلفی مثل بوفالو های آمریکایی یا سگ های آبی را بخاطر گوشت و پوستشان تا لب مرز انقراض برده اند.
پژوهشگران و فعالان محیط زیست در ایران برای جلوگیری از انقراض گونه های در معرض خطر انقراض و حفاظت از آنها، تلاش های زیادی کرده اند. در کشور ما چندین پارک ملی حفاظت شده وجود دارد که محلی امن برای زندگی و تولید مثل گونه های مختلف جانوری است، هم چنین این پارک ها مکان های مناسبی برای انجام تحقیقات و ایجاد جاذبه های گردشگری هستند. همچنین دوست داران محیط زیست برای حفاظت لاکپشت های خلیح فارس اقدام به جمع آوری جوجه لاکپشت های تازه از تخم در آمده در سواحل جنوب به خصوص در جزیره کیش کرده و از آنها مراقبت می کنند و بعد از مدتی که لاکپشت ها بزرگ تر شده و قابلیت محافظت از خود را دارند آنهارا در دریا رها سازی می کنند.
ر سال های گذشته در ایران با از بین رفتن زیست گاه های طبیعی بسیاری از جانداران در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند و حتی چند نمونه از آنها به انقراض کامل رسیده اند مثل شیر ایرانی و ببر مازندران که دلیل اصلی انقراض آنها شکار بی رویه بود. امروزه نیز در ایران بسیاری از گونه های جانوری در خطر انقراض قرار دارند و فعالان محیط زیست تلاش می کنند تا از آنها محافظت کنند. معروف ترین این حیوانات در معرض خطر یوز ایرانی است که به نوعی نماد ملی ما نیز شده است. این حیوان زیبا که برای هر ایرانی یاد آور عزت و سربلندی ایران است متاسفانه به دلیل از بین رفتن زیست گاه طبیعی اش در معرض خطر جدی است. دیگر حیوانی که به آن توجه می شود پلنگ ایرانی است که به علت سبک زندگی مرموز و گوشه گیرش کار تحقیق و تحت نظر گرفتن آن سخت است. همچنین گوزن زرد ایرانی و گور ایرانی دو نژاد از چهارپایانی هستند که به علت شکار های غیر قانونی و از بین رفتن زیست گاه های طبیعی اشان در خطر انقراض قرار دارند و جلوگیری از انقراض حیوانات در این مورد امری مهم است.
انقراض حیوانات برای بقای بشر هم خطر ساز است پس اطلاعاتمان را افزایش دهیم و روش های پیشگیری را دنبال کنیم.:
۱- در گام اول باید حیواناتی را که در نزدیکی شما زندگی میکنند و در معرض خطر انقراض می‌باشند را بشناسید و به مطالعه در مورد آن‌ها و زیستگاههایشان بپردازید.
۲- مشارکت در حفظ زیستگاه‌های حیوانات و مناطق حفاظت شده. حفظ زیستگاه یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به حفاظت از جانوران در خطر انقراض است. شما می‌توانید با اهداء کمک‌های مالی و یا معنوی به سازمان‌ها و یا NGO‌های معتبر که در این زمینه فعالیت دارند در حفظ این زیستگاه‌ها تلاش کنید.
۳- خرید کالا‌های سازگار با محیط زیست. شما می‌توانید با انتخاب درست مواد پاک کننده غیر سمی از آلوده شدن جوی ها، رودخانه ها، دریا‌ها و اقیانوس‌ها جلوگیری کنید. شما می‌توانید از خرید محصولاتی که از به خطر انداختن حیات حیوانات در معرض خطر انقراض به دست آمده است خودداری کنید. همچنین شما می‌توانید برای تهیه مایحتاج روزمره خود به دنبال موادی باشید که با محیط زیست سازگار بوده و به حیات این حیوانات زیانی نمی‌رساند. به عنوان مثال تهیه لباس‌های پنبه‌ای بجای پوستی.
۴- ایجاد یا احیای زیستگاه‌های جانوران در خطر انقراض. شما می‌توانید داوطلبانه در پروژه‌های ایجاد، احیاء و حفاظت زیستگاه‌های طبیعی که از سوی نهاد‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه محیط زیستی اجرا می‌شود همکاری کنید و یا حتی خودتان با ایجاد باغ و یا باغچه‌های گل و گیاه بومی منطقه تان زمینه رشد این نوع زیستگاه‌ها و مواد غذایی را فراهم آورید.
۵- عضویت محلی، ملی یا جهانی سازمان حفاظت از محیط زیست. بعضی از سازمان‌ها هستند که بر روی گونه‌ای خاص از حیوانات در معرض خطر انقراض فعالیت‌های گسترده‌ای می‌کنند. شما می‌توانید با انتخاب یکی از این حیوانات که در نزدیکی شما نیز زندگی می‌کند، به یکی از سازمان‌ها یا NGO‌های حامی آن حیوان بپیوندید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه