روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ سه شنبه ۳ خرداد - شماره 4135

اولین شرط خانه‌دار شدن کارگران

 عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اولین شرط برای خانه دار شدن کارگران را داشتن امنیت شغلی آنها دانست و گفت: کارگری که قرارداد کارش موقت و سه ماهه و شش ماهه باشد چطور می تواند خانه ای را یکسال اجاره کند یا از عهده پرداخت اقساط وام مسکن برآید؟
علی اصلانی ، درباره پروژه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری اظهار کرد: معتقدم ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی با شعار صورت نمی گیرد و باید در عمل به تولید مسکن روی آوریم. در حال حاضر شرایط برای ورود به طرح‌های مسکن دشوار است چون کارگران آورده ای ندارند و اگر داشته باشند توانایی پرداخت اقساط سنگین وام مسکن را ندارند.
وی افزود: اگر حداقل مبلغ قسط سه میلیون تا چهار میلیون تومان باشد کارگری که دریافتی اش هم زیاد شود باز هم باید بیش از دو سوم حقوق خود را برای پرداخت قسط وام اختصاص بدهد.
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار درعین حال مهم‌ترین بحث در خصوص مسکن کارگری را داشتن امنیت شغلی دانست و در توضیح آن گفت: قرارداد کار در بحث خرید یا اجاره مسکن مهم واثرگذار است کارگری که قرارداد کارش سه ماهه یا شش ماهه است چگونه می تواند خانه ای را برای یکسال اجاره کند و اگر بیکار شود از کجا کرایه خانه ماهانه را فراهم کند و بپردازد؟
اصلانی افزود: این کارگر جرات گرفتن وام از بانک مسکن را هم ندارد چون نمی داند تا سر برج سر کار هست یا نه و به این ترتیب زیر بار اقساط وام ودیعه مسکن نمی رود.
این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: اگر حقیقتا به دنبال ساخت مسکن کارگری هستیم باید شرایط را برای ورود به آن تسهیل کنیم و ریل گذاری صحیحی داشته باشیم. یکی از شرایط کار این است که آیین نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار تدوین شود تا تکلیف شغل های مستمر و غیر مستمر و بحث امنیت شغلی و قراردادها مشخص شود و کارگر دلگرم باشد که اگر در کارخانه‌ای مشغول کار است، قرارداد یکساله دارد و با خیال آسوده وام برمی دارد و به جای کرایه خانه، قسط وام مسکن را  می دهد.
به گفته اصلانی وقتی کارگر مستاجر است می تواند از صاحبخانه برای پرداخت کرایه وقت بگیرد ولی اگر قسط بانک عقب بیافتد بانک بابت یک ماه تاخیر جریمه می کند و دغدغه امنیت شغلی باعث شده کارگران خیلی از طرح های مسکن استقبال نکنند.
رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز درباره راهکار خانه دار شدن کارگران گفت: اولین شرط برای خانه دار شدن کارگران، داشتن امنیت شغلی آنها است. اگر حقیقتا به دنبال ساخت مسکن کارگری هستیم باید از طریق تعاونی‌های مسکن اقدام شود و این تعاونی ها را در داخل کارخانه ها راه اندازی کنیم تا کارگران عضو شوند و کارفرمایان هم در بحث تامین مسکن به کارگران کمک کنند.

مدیرعامل بانک مسکن به مهر خبر داد؛
مجموع واریزی‌های متقاضیان نهضت ملی مسکن
 ۱۵ هزار میلیارد تومان شد
 مدیرعامل بانک مسکن از واریز بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از سوی متقاضیان نهضت ملی مسکن خبر داد.
محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن آخرین آمار طرح نهضت ملی مسکن تا تاریخ ۲۹ اردیبهشت امسال را اعلام کرد که بر این اساس ۴۲۸ هزار و ۳۳ فقره تعداد حساب‌های افتتاح شده نهضت ملی مسکن به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه تا کنون ۲۰ هزار و ۱۷۶ فقره ازحساب‌های افتتاح شده، فسخ شده اند افزود: مجموع مبلغ واریزی توسط متقاضیان ۱۵۵ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال (بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان) بوده است.
به گفته این مقام مسئول ارشد شبکه بانکی، تا کنون ۸ هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان از منابع نهضت ملی مسکن از حساب برداشت و به مجریان پروژه‌های مسکنی پرداخت شده است.
وی در خصوص تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن یادآور شد: تا کنون ۱۹ هزار و ۲۷ پروژه ساخت و ساز مسکن برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند؛ ولی تعداد واحدهای معرفی شده جهت اخذ تسهیلات ۲۷۷ هزار و ۸۸۰ واحد مسکونی هستند.
شایان با بیان اینکه تا کنون برای ۳ هزار و ۵۸۰ پروژه از طرح نهضت ملی به مبلغ ۲۳ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده تصریح کرد: مبلغ سهم الشرکه پرداختی از محل تسهیلات ۶ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان است.
رکورد پرداخت تسهیلات سال گذشته با اعطای ۷۶ هزار میلیاد تومان شکسته شد
وی با تأکید بر اینکه سهمیه اعلامی توسط بانک مسکن جهت اعطای تسهیلات به واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ٢١٠ هزار واحد بوده که بانک مسکن در حال حاضر اعطای تسهیلات به بیش از ٢٢٧ هزار واحد یعنی بیش از سهمیه ابلاغی را اقدام کرده، گفت: بانک مسکن در سال ١٤٠٠ بیش از ٧٦ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد که در تاریخ بانک مسکن بی سابقه بوده و نسبت به سال ٩٩ بیش از ١٠٠ درصد رشد مصارف داشته است.
مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: در سال گذشته (۱۴۰۰) منابع بانک نیز بیش از ٤٣ درصد رشد داشته است.

رییس خانه معدن ایران:
رفع نگرانی بخش معدن
 از شیوه‌نامه جدید واردات ماشین‌آلات معدنی
تصمیمات آخرین جلسه ستاد تسهیل فصل‌الخطاب است
رییس خانه معدن ایران گفت: با تعامل وزارت صمت و خانه معدن ایران نگرانی فعالان معدنی نسبت به شیوه‌نامه جدید واردات ماشین‌آلات معدنی برطرف شد و در این زمینه، تصمیمات آخرین جلسه ستاد تسهیل فصل‌الخطاب است.
“محمدرضا بهرامن» افزود: پیرو درخواست خانه معدن ایران در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ از وزیر صمت در خصوص چالش‌های اجرایی کردن ابلاغیه شیوه‌نامه واردات ماشین‌آلات معدنی که به‌تازگی توسط وزارت صمت به روسای سازمان‌های صمت استان‌ها ابلاغ شده بود، روز گذشته جلسه‌ای مشورتی و کارشناسی در دفتر ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی در وزارت صمت برگزار شد.
وی بیان داشت: در این جلسه که با حضور «ابوذر جمشیدوند» سرپرست دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، کارشناسان آن حوزه و همچنین رئیس و اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران و بنا به درخواست خانه معدن ایران برگزار شد، با هدف هم افزایی در جهت توسعه فعالیت‌های معدنی و حمایت از ساخت داخل ماشین‌آلات معدنی مقرر شد، تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید (صورتجلسه شماره ۴۳۲۱۶/۶۰ مورخ هفتم اردیبهشت‌ماه) در این خصوص عیناً عملیاتی و اجرا شود.
رییس خانه معدن ایران ادامه‌داد: در این جلسه مقرر شد به‌منظور حمایت از چگونگی تامین ماشین آلات معدنی مورد نیاز فعالان بخش معدن در کشور، از تولیدکنندگان داخل مانند هپکو و سایر برندهای ساخت داخل با توانمندی ایمیدرو و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی با هدف حمایت از معدنکاران و بالا بردن وضعیت تولید سازندگان ماشین آلات معدنی (ساخت داخل) استفاده کامل به عمل آورده شود.
وی خاطرنشان‌کرد: همچنین مقرر شد که در این خصوص هر چه سریعتر توسط تشکل‌های بخش خصوصی و معاونت معدنی وزارت صمت و دفتر ماشین آلات معدنی و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی، هماهنگی‌های لازم و نشست های کارشناسی مستمر به عمل آورده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه