روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ دوشنبه ۲ خرداد - شماره 4134

«زمان آرماگدون» در صدر فهرست منتقدان کن

 فیلم «زمان آرماگدون» ساخته «جیمز گری» تاکنون بیشترین امتیازات را در جدول منتقدان سینمایی جشنواره فیلم کن به خود اختصاص داده است.
این فیلم درام به نویسندگی و کارگردانی «جیمز گری» با نقش آفرینی «آن هاتوی»، «آنتونی هاپکینز» و «جرمی استرانگ» و با فیلمبرداری داریوش خنجی در ایالت نیوجرسی آمریکا ساخته شده و با امتیاز ۲.۸ تاکنون صدرنشین جدول منتقدان اسکرین در میان فیلم‌های نمایش‌داده شده در بخش رقابتی است.
«زمان آرماگدون» فیلم داستانی عمیقاً شخصی است که درباره استحکام خانواده و جستجوی رویای آمریکایی توسط نسل‌هاست.
«ماتیو ماچر» از روزنامه لوموند فرانسه و «استفن زاخارک» از مجله تایم چهار ستاره کامل را به ساخته جدید «جیمر گری» اختصاص داده‌اند، این در حالی است که «پیتر بردشاو» منتقد معروف گاردین با یک ستاره کمترین امتیاز رابرای این فیلم در نظر گرفته است. با این وجود فیلم «زمان آرماگدون» با کسب ۲.۸ ستاره (از امتیاز کامل ۴ ستاره) تا به اینجای جشنواره کن بیشترین اقبال را از سوی منتقدان کسب کرده است.
در این جدول، فیلم «EO» ساخته «یرژی اسکولیموفسکی» با نمره ۲.۷ و «مثلث اندوه» به کارگردانی «روبن اوستلوند» با امتیاز ۲.۵ در رتبه‌های بعدی جدول امتیاز بعدی منتقدان سینمایی در جشنواره کن قرار دارند.
روز گذشته (یکشنبه اول خرداد) فیلم فارسی‌زبان «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی کارگردانی ایرانی-دانمارکی در سال لومیر جشنواره کن نخستین نمایش جهانی خود را تجربه خواهد کرد و باید منتظر واکنش منتقدان به این فیلم سینمایی بود.
فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی که نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن است هم اولین نمایش جهانی خود را روز ۲۵ می (۴ خرداد) از ساعت ۱۵ در  سالن اصلی جشنواره خواهد داشت و روز ۲۶ می (۵ خرداد) نیز از ساعت ۸ برای دومین بار در این سالن به روی پرده می‌رود.
ساخته دو ساعت و چهل و پنج دقیقه‌ای روستایی که از طولانی‌ترین فیلم‌های امسال جشنواره کن است، روز ۲۶ می (۵ خرداد) از ساعت ۱۴:۱۵ در سالن آنیس واردا، ۲۷ می (۶ خرداد) از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن آئورا و روز ۲۸ می (۷خرداد) از ساعت ۱۵ پنجمین و آخرین نمایش خود را در سالن آیمکس جشنواره تجربه می‌کند.

مستندی از سرمربی آلمانی فوتبال به روایت غزل شاکری
 مستند «آقای معمولی» ساخته صالح بهشتی، روایتی از یورگن کلوپ ـ سرمربی تیم لیورپول ـ هر هفته سه‎شنبه‎ها از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.
این پرتره ورزشی به زندگی شخصی و کاری سرمربی آلمانی تیم‌هایی چون ماینتس، دورتموند و لیورپول می‌پردازد و به گفته بهشتی بیشتر از آنکه در مورد رویدادهای ویکی‌پدیایی و زندگی‌نامه‌ای یورگن باشد، از طرز تفکر او و نوع نگاهش به رفاقت، خوشبختی و دیگر مسائل پرده برمی‎دارد.
«آقای معمولی» پژوهشی طولانی و پر جزییات به مدت ۶ ماه را پشت سر گذاشته و می‌کوشد نگاه کاملا تازه‌ای در بین مستندهای این ژانر به سوژه خود داشته باشد و با این رویکرد، به توضیح فلسفه فوتبالی یورگن کلوپ که به فلسفه‌اش در زندگی هم گره خورده می‎پردازد.
پیش از پژوهش، برای آماده‎سازی فیلمنامه این مستند نیز حوالی یک سال از منابع مختلف و تصاویر کمتر دیده شده آرشیو سازمان صداوسیما، همچنین منابع تصویری سایت‌های آلمانی بهره گرفته شده و با روایتی از یک رهبر، پدر، رفیق و سرمربی فوتبال برای مخاطبان غیرفوتبالی نیز جذابیت خواهد داشت.
صالح بهشتی تهیه‌کننده، تدوینگر و کارگردان این مستند و راوی آن غزل شاکری، بازیگر  است.
دیگر عوامل این مستند عبارتند از:
مدیر دوبلاژ: مهدی صادقی بیدمشکی، گویندگان: حنان جعفری، وحید رونقی، سامان کجوری، موشن گرافیست: الهام حسینی، پژوهش: امین هوشمند، صالح بهشتی، صداگذاری و میکس: ایمان نیک‌بین.
«آقای معمولی» که نخستین قسمت آن سه‌شنبه شب سوم خرداد در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد، در چهار قسمت هر هفته سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود و جمعه همان هفته ساعت ۱۹:۳۰ بازپخش می‌شود.

دو نوبت واکسیناسیون یا ارائه نتیجه منفی تست کرونا؛
شرط ورود گردشگران خارجی
 معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: به منظور تسهیل شرایط ورود گردشگران خارجی، ستاد ملی کرونا شرط وارد شدن به کشور را گواهی دو نوبت واکسیناسیون یا ارائه نتیجه منفی تست کرونا (PCR) عنوان کرد.
به گزارش کائنات به نقل از از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی‌اصغر شالبافیان با بیان اینکه پیش از این شرط ورود گردشگران خارجی به کشور داشتن هر دو یعنی گواهی واکسیناسیون و نتیجه منفی تست کرونا بود گفت: با حصول نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، طبق مصوبه یکصد و شانزدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا به منظور تسهیل ورود و خروج مسافرین از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی برای اتباع کشورهایی که در زمره کشورهای ویژه و پر خطر اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار ندارند و برای اتباع ایران، دارا بودن یکی از دو شرط گواهی دو نوبت واکسیناسیون که حداقل دو هفته از تاریخ نوبت دوم آن گذشته باشد یا ارائه نتیجه منفی تست کرونا (PCR) به تایید ریاست جمهوری رسیده و برای پیگیری، نظارت و اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.
وی افزود: بنا بر تبصره نخست ابلاغ مذکور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استقرار کارکنان جهت مراقبت‌های ویژه مرزی در صورت مشاهده علائم بیماری در مسافرین نسبت به انجام تست PCR اقدام خواهند کرد و همه مبلغ انجام تست را از فرد مشکوک به بیماری اخذ می‌کنند.
معاون گردشگری تاکید کرد: همچنین طبق تبصره دو مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا، وزارت امور خارجه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به اطلاع‌رسانی به متقاضیان سفر به کشور قبل از اخذ بلیت برابر دستورالعمل حضور گردشگران خارجی در کشور متاثر از بیماری کرونا اقدام خواهند کرد.

درگذشت مستندساز اهل کشور هلند در 71 سالگی
 «هدی هانیگمان» مستندساز اهل کشور هلند پس از حدود چهار دهه فعالیت در سن 71 سالگی درگذشت.
مراسم بزرگداشت «هدی هانیگمان» در هشتمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شده بود. او متولد شهر «لیما» پرو در سال ۱۹۵۱ و تبعه کشور هلند است. او دوره آموزش فیلمسازی را در شهر رم گذراند و از سال ۱۹۷۸ تاکنون در هلند به زندگی و فعالیت حرفه‌ای پرداخت.
او از مستندسازان سرشناس جهان محسوب می‌شد و فیلم‌هایش در سال‌های اخیر در سراسر جهان به نمایش درآمد و جوایز معتبری کسب کرد. در بخش ‌ویژه‌ جشنواره‌های مختلف جهان از جمله جشنواره‌های تورنتو، موزه هنر معاصر نیویورک، پاریس، برلین، مینیاپلیس، بارسلونا، مادرید، والنسیا، اونتاریو، اوترخت، گراش، شیکاگو و برکلی از او تقدیر شد.
«هانیگمان» جوایز متعددی برای مجموعه فعالیت‌های هنری خود دریافت کرد که از آن جمله جایزه اسطوره زنده ایدفا (۲۰۱۳)، جایزه افتخاری فیلم مستند دورتموند (۲۰۱۳)، جایزه دستاورد برجسته هات‌داکس (۲۰۰۷)، جایزه ایستادگی نگاه «گولدن‌گیت» انجمن فیلم سان‌فرانسیسکو (۲۰۰۷)، جایزه وان پراگ از اتحادیه هلند (۲۰۰۵)، جایزه ویژه به پاس کمک‌های وی به هنر مستندسازی از جشنواره فیلم تسالونیکی (۲۰۰۴) و جایزه یان کاسیس به پاس یک عمر فعالیت هنری از سوی صندوق ملی حمایت از فیلم های فرهنگی برای تلویزیون هلند (۲۰۰۳) و... است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه