روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ دوشنبه ۲ خرداد - شماره 4134

فعالیت غرف دریافت پسماند خشک در پایتخت دو ساعت افزایش یافت

فعالیت ۳۰ درصد از غرف در روزهای جمعه

 معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: از این پس شهروندان تهرانی می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا 19 از خدمات غرف پسماند خشک برخوردار شوند.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند، شادی مالکی بیان کرد: شهروندان تهرانی می‌توانند با تفکیک پسماندهای قابل بازیافت همچون کاغذ، شیشه، پلاستیک، باطری و غیره تا ساعت 19 نسبت به تحویل این پسماندها به مجموعه‌های دریافت پسماند خشک مستقر در سطح شهر اقدام کنند.
مالکی با  اشاره ه به اینکه  پیش تر  ساعت کار غرف تا ساعت 17 بود و در روزهای جمعه غرفه ها تعطیل بودند، خاطر نشان کرد: به دلیل مطالبه و درخواست شهروندان ساعت کار غرف از شنبه تا پنجشنبه 8 تا 19 و روز جمعه 9 تا 13 خواهد بود.
او با تاکید بر ضرورت ارتقاء بسترهاي مشاركت حداكثري شهروندان و افزايش بهره وري و كارايي مراكز مذكور با توجه به مفاد قرارداد و نظام فني و اجرايي مربوطه، افزود:بر همین  اساس ساعت كار غرفه هاي بازيافت ( مراكز خريد و مبادله پسماندهاي خشك) مستقر در سطح مناطق 22 گانه؛ در روزهاي شنبه الي پنجشنبه از ساعت 8:00  لغايت 19:00 بوده و در روزهاي جمعه 30 درصد غرفه ها  از ساعت 9:00  لغايت 13:00 فعال خواهند بود.
او در ادامه با اشاره به لزوم  رعايت ساعت كار اعلامي در تمامي غرفه هاي بازيافت گفت:  نصب ليست قيمت ابلاغي انواع پسماند خشك در بدنه خارجي غرفه و قابل رويت بودن براي شهروندان، تخليه روزانه پسماندهاي جمع آوري شده و ممانعت از انباشت پسماند در غرفه هاي بازيافت همچنین  اطلاع رساني، آموزش و جلب مشاركت شهروندان با استفاده ازتمامي ظرفيت هاي موجود، رعايت كامل HSE و نظافت غرفه هاي بازيافت و در صورت نياز باز پيرايي آنها از قوانین و شرایط مربوط به فعالیت در غرف بازیافت است که مناطق باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
شادی مالکی در انتها بر رعايت قوانين كار و بيمه تأمين اجتماعي، دستورالعمل هاي مربوطه و پرداخت كامل و به موقع حقوق و مزاياي متصديان و عوامل غرفه هاي بازيافت تاکید کرده و افزود: این سازمان با نظارت دقيق و مستمر بر فعاليت غرفه هاي بازيافت و ايفاي تعهدات قراردادي مربوطه، موجبات سلامت شهروندان را فراهم می آورد.

وزارت بهداشت اعلام کرد:
هنوز مورد مشکوک «آبله ‌میمونی» در ایران نداشته‌ایم
 سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: در خصوص آبله میمونی، خوشبختانه تا کنون مورد مشکوک و خاصی نداشته‌ایم و شبکه بهداشتی کشور هر مورد مشکوکی را بررسی می کند.
پدرام پاک آیین گفت: آبله میمونی، یک بیماری ویروسی و از دسته ویروس آبله انسانی است. در حال حاضر ۱۵ کشور دنیا موارد مشکوک این بیماری را گزارش کرده‌اند. در این ۱۵ کشور، ۱۹۷ مورد مشکوک گزارش شده و ۱۰۸ مورد تشخیص قطعی در دنیا داده شده است.
وی با بیان این که فعلا مشکلی در خصوص این بیماری در کشور وجود ندارد، افزود: وزارت بهداشت، افراد مشکوک را بررسی می‌کند تا از عدم ابتلای آنها به آبله میمونی اطمینان حاصل کند. همچنین درباره پیشگیری و درمان این بیماری،   متن راهنمایی تدوین شده که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان این که سرایت پذیری این بیماری چندان بالا نیست، تصریح کرد: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده، تماس با جسد و یا خوردن گوشت آن و گازگرفتگی یا خراش پوست توسط حیوان آلوده و همچنین از طریق قطرات تنفسی انسان مبتلا، عطسه یا سرفه او منتقل می شود.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، پاک آیین در پایان گفت: از آنجا که سرایت پذیری این بیماری بالا نیست، تصور نمی شود کار به همه‌گیری بالا بکشد و  جای نگرانی نیست.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو مطرح کرد
احتمال نیمایی شدن ارز دارو در نیمه دوم امسال
 عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با نقش آفرینی بیمه‌ها می‌توان کاری کرد که ضمن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت داروها نیز افزایش پیدا نکند.
ناصر ریاحی اظهار کرد: از هفته‌های پایانی سال گذشته که بحث بر سر اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها مطرح شده بود، تغییراتی در روند تخصیص ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) برای دارو به وجود آمد که در مقطعی کوتاه مشکل ساز نیز شد اما در نهایت با تخصیص اعتبارات تازه این مشکل فعلا برطرف شده است.
وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال گذشته، در نهایت با حذف ارز ترجیحی موافقت کردند و از این رو از اسفند سال گذشته، بحث‌هایی درباره نحوه تامین ارز دارو به وجود آمد. تحت تاثیر همین شرایط برخی پرونده‌ها که آماده دریافت ارز بودند نیز متوقف شدند و حتی بانک مرکزی تعدادی از این پرونده‌ها را عودت داد.
عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تداوم آن شرایط می‌توانست به افزایش قیمت دارو یا کمبود برخی داروها منجر شود، تاکید کرد: پس از این اتفاقات حدود یک میلیارد دلار به شکل موقت به دارو اختصاص پیدا کرد تا فعلا مشکلی به وجود نیاید تا در ماه‌های آینده برنامه ریزی‌های جدیدی در دستور کار قرار گیرد.
ریاحی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده در مجلس برای تامین نیازهای دارو، بیان کرد: امیدواریم که در نیمه دوم سال جاری، اصلاح نظام یارانه‌ای و تامین نیازها از طریق ارز نیمایی فراهم شود. این ارز در سال‌های گذشته برای ما مشکلات فراوانی را به وجود آورده و بخش خصوصی بارها تاکید کرده بود که باید شرایط برای اصلاح این موقعیت فراهم شود.
وی ادامه داد: در مجلس پیشنهادی مطرح شده بود که ماهانه ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بیمه‌ها داده شود تا به این ترتیب مابه التفاوت قیمت دارو با تغییر ارزها از این طریق پوشش داده شده و در نهایت مردم هیچگونه افزایش قیمتی را تجربه نکنند. در بسیاری از کشورهای جهان نیز چنین شیوه‌ای وجود دارد که دولت به بیمه‌ها بودجه می‌دهد و در نهایت دارو به شکل رایگان یا با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این شیوه پیش از این نیز در ایران استفاده می‌شد، توضیح داد: قیمت تمام شده داروهای بیماران خاص در این سال‌ها چند برابر شده است اما با توجه به فعالیت بیمه‌ها، در نهایت بیماران پول ثابتی را برای این داروها در تمام سال‌های گذشته پرداخت کرده‌اند؛ از این رو با حذف ارز دارو نیز نباید نگرانی برای افزایش قیمت وجود داشته باشد و با محوریت بیمه‌ها می‌توان کاری کرد که فشاری بر مردم وارد نشود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه