روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ يکشنبه ۱ خرداد - شماره 4133

عضو مجمع فعالان صنعت سي. ان. جي خبر داد:

صرفه‌جويي 350 ميليون ليتر بنزين با گازسوز کردن 200 هزار خودرو

 عضو مجمع فعالان صنعت سي. ان. جي کشور گفت: در 2 سال گذشته با سي. ان.و جي سوز کردن حدود 200 هزار دستگاه خودرو، صرفه‌جويي 350 ميليون ليتري در مصرف بنزين حاصل شده است و انتظار مي‌رود با اجراي کامل مصوبه شوراي اقتصاد در اين زمينه، صرفه‌جويي بالاتري حاصل شود.
«نويد خاصه‌باف» افزود: شوراي اقتصاد در سال 98 مصوبه طرح ملي دوگانه‌سوز کردن خودروهاي عمومي و شخصي را ابلاغ کرد که طي آن مقرر بود يک ميليون و 400 هزار دستگاه خودروي عمومي (شامل وانت‌بار و تاکسي) به صورت رايگان دوگانه‌سوز شود.
وي بيان‌داشت: اين مصوبه در ميانه راه اجرا، با اصلاحيه‌اي مواجه شد که اجازه مي‌داد خودروهاي مسافربرهاي شخصي و تاکسي‌هاي اينترنتي نيز دوگانه‌سوز شود.
اين مقام صنفي خاطرنشان‌کرد: از آن زمان تاکنون فقط 200 هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز شده است و به‌ويژه مواجهه با پاندومي کرونا و همچنين کمبود ارز در کشور، اجراي آن را با کندي همراه کرد.
وي ادامه‌داد: آمار صرفه‌جويي روزانه 23 ميليون ليتري در کشور ناشي از دوگانه‌سوز کردن خودروها در حالي است که کشور چين با هفت ميليون دستگاه خودروي دوگانه‌سوز، روزانه در مصرف 130 ميليون ليتر بنزين صرفه‌جويي مي‌کند و دليل آن، تمرکز بر دوگانه‌سوز کردن خودروهاي سنگين و تجاري است؛ نکته‌اي که در کشورمان از آن غفلت شده است.
عضو مجمع فعالان صنعت سي. ان. جي کشور يادآوري‌کرد:از ابتداي اين طرح مقرر بود 100 هزار دستگاه ميني‌بوس و 40 هزار دستگاه اتوبوس سي. ان. جي سوز شوند، اما اجرايي نشد.
وي گفت: پيش از استقرار دولت سيزدهم هيچ نقطه روشني از آينده اين قراردادها و همچنين طراحي برنامه جامعي در اين خصوص وجود نداشت، اما با روي کار آمدن دولت آيت‌الله رييسي اميدواريم اقدامات لازم براي اجراي اين طرح انجام شود.
خاصه‌باف يادآور شد: در حالي که صنعت سي.ان. جي زمينه اشتغال به‌کار مستقيم بيش از 30 هزار نفر را فراهم کرده، اما برخي نمايندگان خانه ملت بدون مطالعه و با اتکا به سخنان چند نفر دلال، قراردادهاي ياد شده را غيراستاندارد توصيف مي‌کنند که با شرکت‌هايي غيراستاندارد منعقد شده است.
وي تصريح‌کرد: امروز کيت و کپسول‌سازان ايراني ضمن بومي‌سازي کامل اين صنعت، محصولات‌شان را به روسيه، کشورهاي حوزه اوراسيا و حتي برخي کشورهاي اروپايي صادر مي‌کنند و از استاندارد «گوس» روسيه برخوردارند، اما جالب است که اجازه استفاده از اين استانداردها در توليد داخل داده نمي‌شود.
همچنين «محمدرضا گلزار» ديگر عضو مجمع فعالان صنعت سي. ان. جي کشور در اين نشست اظهار داشت: آناني که بحث تحقيق و تفحص از اين صنعت را در مجلس دنبال مي‌کنند، بايد بدانند ساليانه چند بار به صورت دوره‌اي از خطوط توليد و محصولات اين صنعت نمونه‌برداير مي‌شود و در صورت هر گونه تخلف، گواهي استانداردشان باطل مي‌شود.
وي با اشاره به استفاده از کيت‌هاي نسل اول در ابتداي دهه 80 براي دوگانه سوز کردن خودروها، خاطرنشان کرد: امروز به فناوري کيت نسل 4 دست يافته ايم و حتي موفق به دريافت استاندارد آن نيز شده ايم.
در ادامه «خليل علي‌عسگري» از فعالان و کارشناسان صنعت سي. ان. جي افزود: هفت کارخانه توليدکننده مخزن و تعداد قابل ملاحظه‌اي توليدکننده کيت کپسول در کشور فعالند و اتحاديه سوخت‌هاي جايگزين با حدود يک‌هزار مرکز خدمات داراي پروانه در کشور مشغول به فعاليت هستند.
وي يادآور شد: در سال 89 مقرر شد 10 درصد به قيمت سي. ان. جي در کشور افزوده و از اين پول براي اورهال کردن و هوشمند کردن جايگاه‌هاي سي. ان. جي استفاده شود؛ مبلغي بيش از يک‌هزار ميليارد تومان که مي‌توانست تحولي در اين صنعت ايجاد کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه